• arasall

Bärstol (Vaude) vs Ergo (eller är nåt annat bättre?)

Hej!
    Vi ar köpt en Vaude Swing bärstol till vår 4-månaders som nu väger ca 8 kg och har börjat bli för tung för Babybjörnen. Den är bra, men jag upplever ndå att den är väldigt tung för mig och att det känns som jag är baktung, dvs den sitter sämre än en ryggsäck. Min sambo tycker att den är bra (och det är den ju, betydligt bättre än babybjörnen), den kostade ju en del att inköpa och vi sparar till ett bröllop så vi bör inte lägga pengar på onödiga utgifter. Men mitt problem är att jag saknar babybjörnens smidighet och närhet, även om den var obekväm. Så nu småterroriserar jag min sambo om att jag vill köpa en ergo till dottern. Som jag förstått det är den lik babybjörnen på det viset att den inte är så svår att använda, samtidigt som den är nära och lättare att bära i. Stämmer det ni som vet och om jag nu lyckas övertala sambon om att jag ska få köpa en ergo, vilket han tycker är onödigt nu när vi redan har ett bärsystem (och jag förstår honom, speciellt som vi måste spara), kommer jag att uppleva den som lättare att bära än bärstolen?

Vill hemskt gärna ha råd från er som har erfarenhet. Om det finns bättre alternativ än ergon så tar jag gärna emot tips, men har förstått av många inlägg att ergon är uppskattad.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Bärstol (Vaude) vs Ergo (eller är nåt annat bättre?)
  • Maria med 3

Har haft haglöfs bärstol och den var supertung. Ergo eller patapum är mycket lättare att bära i och avlastar så otroligt mycket mer än babybjörnen.
    Leta efter en begagnad ergo så blir det inte så dyrt.

• Lill Tjoffis

Ler när jag läser ditt inlägg. Vi har det nämligen likadant hemma hos oss... Jag vill gärna ha en Ergo men min sambo tycker att en "bärstol" är bättre.
    Efter att ha fått låna en Ergo av en kompis har jag nu lyckats vinna honom över till min sida. Ergon är liten o smidig att ha med sig och dessutom jätteskön att bära i. Jag hade Elis på ryggen när vi var ute i skogen och både han o jag tyckte det var toppen! (11 mån, ca 10kg)
    Förmodligen kommer vi även att köpa en bärstol eftersom den har stora fördelar om man ska ut på vandring o liknande. Men det är ju inte direkt så att man tar med sig bärstolen på stan - i fall att liksom. Ergon kan man ju ha liggandes i skötväskan eller under vagnen.

Om du inte vill köpa en Ergo kan man hyra den på www.hyrsjal.se Tyvärr får man nog vänta på den ett tag, men det kan ju vara ett alternativ.

♥ Elis o6o9o1 ♥
  • arasall

Tack för era tips - nu har jag beställt en Ergo i svart och Cranberry från Sveali.se, hoppas den kommer snart!
    Sambon gav med sig...sa att det skulle sluta med att jag köpte den i alla fall. Och det har han ju lite rätt i, så det var väl bättre att göra det direkt. :)

• blunda

tror du kommer bli jättenöjd med ergo! En bärstol väger ju en del isej själv, vilket ergon inte gör. Den är super, kan verkligen rekomendera den!

Svar på tråden Bärstol (Vaude) vs Ergo (eller är nåt annat bättre?)