• Chania

Sjalbarn - nyfiken!

Väntar min första bebis i februari och har surfat runt lite på sjalbarn och blivit intresserad av att köpa eventuell trikåsjal till bebisen. Undrar lite hur ni sjalmammor gör, bär ni bebisen hela dagen i sjalen eller hur ser era dagar ut? Sparkar bebisen och ligger på golvet för att träna sin motorik? När ni gör vardagssysslor bär ni barnet då också?

Ja berätta gärna lite mer för jag vet inget om sjalar eller sjalbarn överhuvudtaget. Har ni några tips och råd, tar jag tacksamt emot dem. Exempelvis vilken sjal man ska köpa och vilket märke som är bäst osv...annat man ska tänka på? Om man har problem med ryggen, är det då bra att använda sjal eller belastas ryggen "fel" i nån sorts sjal (exempelvis ringsjal).

• Svar på tråden Sjalbarn - nyfiken!
  • ullabella73

Jag är också "grön" på det här med sjalar. Har köpt en men bara lyckats använda den en kort stund hittills. Men det finns en egen "kategori" under FÖRÄLDRAR för bärsjal/bärsele. Läs o skriv inlägg där så får du kanske veta lite mer! Lycka till

• innana

Jag bär när jag vill och kan. Ibland sover dottern i sjalen, vi går och handlar, städar, ser på tv, ammar i sjalen...vad som helst. Långsjal funkar bäst för mig som har ont i ryggen.

Kort alltså- du kan bära så mycket du vill, men självklart får bebisen ligga på golvet också. Det är ju ett hjälpmedel, inget tvång Vissa kombinerar med vagn, andra bär enbart i sjal.

• Naimiez

Theo 15 månader har åkt sjal när vi varit utanför huset och ibland när han varit jobbig hemma....legat mycket själv på golvet och lekt...älskar att bara ta sjalen och skötryggsäcken och promenera Lycka till! Får du inte till knytningen kan du få hjälp på sjalbarn att träffa någon som hjälper dig. Kram!

• Serina

I början bar jag mycket, sedan successivt mindre allteftersom behovet att bli buren minskat.

Vårt barn har inte legat på golvet med avsikten att träna motorik eller nackmuskulatur - det gör de så bra i sjalen! Han har däremot legat på golvet när han varit nöjd med det.

Jag bär barn när jag gör vardagssysslor om det behövs. När han var yttepytteliten behövdes det. Nu gör det oftast inte det, men jag sorterar tvätt med en tiomånadersbebis i knät, eller plockar disk med honom i ringsjal, om det behövs.

Börja med trikåsjal och använd inte ringsjal för långa stunder, skulle jag säga.

• Chania

Tack för alla tips! Vilken trikåsjal skulle ni rekommendera? Kan man använda den även till större barn?

• solange

Bärsjalen är vårt absolut bästa köp. Har en Kari Me trikåsjal som Selma 2 månader sitter i varje dag. Vi har knappt använt vagnen nånting. Sjalen är SÅ mkt smidigare. Tar ingen plats och man slipper bök på bussen eller med att packa upp och ner vagnen i bilen.

Selma somnar jättegott i sjalen och kan sova lääänge. Om hon ligger i vagnen eller nån annanstans kan hon sova en stund men så fort hon vaknar till och upptäcker att hon är ensam vaknar hon ordentligt för att tala om att hon vill ha sällskap. I sjalen kan öppna ena ögat, känna att hon är så nära det går att komma och lugnt somna om.

Det enda som inte går bra att göra med sjalen är att diska - gör ont i ryggen efter en stund då man lutar sig framåt. Annars kan man pyssla med i princip vad som helst.

Bästa köp nr två är Babygymmet som hon fick när hon var 4 veckor. Där ligger hon gärna och kikar på sina vänner kaninen, solen och biet och viftar hyteriskt med alla armar och ben.

• Monnis

Jag har en Looma Sino trikåsjal, men den använder jag nästan enbart när jag är och handlar, rätt sällan hemma och jag går inte på stan med den så ofta heller. När jag går på stan har jag vagn eftersom det är gångavstånd och man kan lägga saker i vagnen och när jag är hemma ligger min pojk (3 månader) mest i babysitter, i sin bumbo-stol eller på filt på golvet.

Det är om jag vill att han ska sova som jag brukar bära honom i sjalen även hemma, han sover så gott då, men det blir rätt varmt efter ett tag.

Jag bar honom i sjalen det första jag gjorde nästan, från förlossningsrummet till bb-avdelningen, hade övat att knyta innan så jag visste att jag kunde det.

Jag har dock aldrig lyckats med någon tillfredsställande amning i sjalen utan brukar då plocka ur honom och ha honom som vanligt i knät, men sen kan man alltid sätta tillbaka honom i sjalen efteråt så han får sova lite.

Lycka till med sjalbärandet!

• Skorpan081

Min Looma Sino är mitt bästa köp!

Jag använder den eller EasyHug dagligen, men inte hela tiden (min son är 10 mån och älskar krypa och öva på att gå). Oftast blir det på promenader och i affärer. Barnvagnen lägger jag grejer i .

MuminMy har en jättebra lista över sjalar och dess egenskaper i sin blogg. Annars finns det mesta du behöver veta på www.sjalbarn.se

• N3D

Jag har en ringsjal en BB-Sling som ioch för sig är väldigt lätt att använda, speciellt att amma i... men ju tyngre barnet blir (min son väger över 6 kilo) tycker jag inte att ryggen belastas mer (har själv problem med ryggen) utan jag får super ont i ena axeln. jag ska själv byta till långsjal för man orkar bära mkt längre i en sådan.
    jag använder sjalen både hemma och ute, fast mest ute när Roméo inte trivs i vagnen, i sjalen kommer hasn upp och får vara med mer.
    att bäras i sjal gynnar utvecklingen av nacke, rygg och höft och tränar upp styrkan.
    det är bevisat för att min kille har aldrig legat i babygym eller på golvet och tränat och aldrig på mage, ändå kan han lyfta huvudet från magläge, vända sig från mage till rygg och tvärt om och nästan sitta själv nu. han blev precis 4 månader.

• cleopatra2

Jag använder den bara ibland,framförallt på kvällen,det hjälper mycket bra när den lilla har ont i magen.

Svar på tråden Sjalbarn - nyfiken!