• Andreas tjej

Hög feber och mjölkstockning

Fick igår hög feber i samband med mjölkstockning.
    Vad kan man göra åt det?
    Jag har haft mjölkstockning förr, dock inte fått feber av den. Är det värme och lätt massage som gäller nu med eller bör man göra något ytterligare?

• Svar på tråden Hög feber och mjölkstockning
  • MillyWilly

Åååh, stackars dig. Hade världens mjölkstockning o feberfrossa när jag fick W.
    Det enda som hjälpte mig var vila, värme, o att pumpa ur brösten lite innan o tömma "efteråt" när han ammat klart, samtidigt som jag masserade. Men jag fick min pga alldeles för mkt mjölk!
    Tyckte det känndes skönare o lättare att mjölka ur i en varm dusch!
    Lycka till!!!Kram

• Tossan 1

Jag använde en värmekudde som blev väldigt het. Jag hade den mot bröstet tills jag inte stod ut längre och sen pumpade jag ur. Då först släppte det för min del.

• Andreas tjej

Hur lång tid tog det för er innan det gick över?

• Maria222

låt bara barnet suga på det onda bröstet idag, ha värmekudde på så mycket som möjligt och vila!

• Mjusch

Det tog ett dygn för mig. Hade 38 grader. Man känner sig väldigt uslig i hela kroppen. Värme och massage är det som gäller. Gör värmeinlägg med fetvadd eller fleese. Ha på hela tiden. En kompis jag känner fick rådet att ligga hela dagen med bebisen i sängen och amma så mycket som möjligt.

• Mamma och Mor

Fick mjölkstockning med hög feber (kring 40 grader) när dottern var bara några veckor gammal. Fick rådet att amma ordentligt på det stockade bröstet samt hålla det varmt. Tyvärr gick inte min feber ner fastän jag tog febernedsättande, så när jag hade haft feber i nästan två dygn så sattes jag på en hästkur antibiotika. Detta beslut togs eftersom de befarade att det kunde utvecklas till en bröstböld (tror jag det hetta). Tog några dagar ytterligare innan det släppte och febern/värken försvann. Mjölkproduktionen avtog tyvärr den också, och tog flera veckor att jobba upp igen.

Ifall din feber inte går ner inom närmaste dygnen så kontakta sjukvårdsrådgivningen - för då kan du vara i behov av antibiotika för att det inte ska bli värre.

~Min fina tjej - Miriam 061213~
  • Roxie

Jag ringde till förlossningsavd. när jag fick mjölkstockning och de rekommenderade mig att vila så mycket som möjligt, att ta Ipren, och massera bröstet innan amning för att få fart på "gångarna" där det stockat sig, samt värme på bröstet. Min stockning gick över på 2-3 dagar, det värsta lade sig dock redan över natten efter jag tagit Ipren. Lycka till vännen, jag lider med dig!!

• Pokoyo

Tycker du ska bli undersökt av läkare. Hade själv 41 graders feber och var jätte, jättedålig. Stockningen kan utvecklas till bröstböld tror jag det heter och det går inte över med vanlig vila etc. Fick antibiotika som till slut hjälpte.

• Pokoyo

Barnmorskan här sa att man inte ska massera utan bara stryka med handflaten mjukt utifrån och in. Annars kan man göra det värre. Jag vet inte.

• Andreas tjej

Får man ta Ipren när man ammar?

• Maria222

Såhär står det i fass om ipren vid Amning:

Går över i modersmjölk men påverkar troligen inte barn som ammas. Rådgör dock med läkare vid mer än tillfälligt bruk av Ipren under amning.

Andreas tjej skrev 2007-08-09 15:20:53 följande:

• Bast

Andreas tjej skrev 2007-08-09 15:20:53 följande:

När min son var liten drabbades jag av mjölkstockning på mjölkstockning och blev då rekommenderad från BB att ta Ipren så fort jag kände att det började ömma i bröstet. Ipren är inflammationshämmande så det är ju kanon på så sätt!
  • karin76

Stackare! När jag hade mjölkstockning fick jag rådet att ta BÅDE Ipren och Alvedon tills det värsta släppt.(Hade också hög feber) Alvedon verkar mot febern medan Ipren är inflammationshämmande. I övrigt är det tokamma som gäller. Var beredd på att det kan ta lite tid innan det går över helt dock!

• Pokoyo

Ja amma mycket så man tömmer är jätteviktigt. Tyvärr får man ju upp en mjölkproduktion som inte är av denna världen på det sättet så det är svårt, men vad ska man göra. Man får alltså se till sedan så man inte får en stockning till av all mjölk som kommer till extra.

• Kajsa3
    Pokoyo skrev 2007-08-10 18:42:57 följande:
    Ja amma mycket så man tömmer är jätteviktigt. Tyvärr får man ju upp en mjölkproduktion som inte är av denna världen på det sättet så det är svårt, men vad ska man göra. Man får alltså se till sedan så man inte får en stockning till av all mjölk som kommer till extra.
    Till mig sa de på ammningscentrum "att knölen är mjölk som läckt ur mjölkgångarna, som ett blåmärke ungefär. Det går inte att massera bort - bara kännas skönt och lätt massage ska det vara. Knölen försvinner när kroppen tagit upp mjölken och man ska amma som vanligt för att inte förvärra. Mjölkstockning inträffar oftast när man gjort en förändring i amningen".
  • MillyWilly

TS, hur har du det nu, har det blivit bättre??

• Noali

Jag fick också rejäl mjölkstockning när min bebis var 4 v med 40 graders feber och åkte till sjukhuset och blev undersökt om det var en inflammation, vilket det inte var. Fick träffa en barnmorska som hjälpte med lite med amningsteknik. Åt Alvedon mot febern och försökte amma hela tiden, vilket min bebis inte alls ville. Värmekudden hjälpte inte ett dugg. Det enda som hjälpte var varma duschar. Var helt slut i flera dagar efter att febern släppt. Stockningen har inte kommit tillbaka. Skönt!

• Andreas tjej

MillyWilly

Japp, det gick över inom ett dygn.

Alvedon fixade febern.

Vila, Syntocinon-nässpray och en hel dags amning (kändes det som iallafall) hjälpte mot knölarna.

Svar på tråden Hög feber och mjölkstockning