• Annapann

bära barn ringsjal? Åsikter tack! :) Gärna snabba svar.

Funderar på att köpa en bära barn ringsjal. Är det nån som har någon erfarnhet av denna sjal? Åsikter behövs!

Stolt mamma till världens bästa Åke!
  • Svar på tråden bära barn ringsjal? Åsikter tack! :) Gärna snabba svar.
  • vika

JAg köpte en för 700 kr men min dotter blev hysterisk av att ligga i den. Testade flera gånger men alltid med samma resultat, så tillslut gav jag upp.

• kaksmulan

Jag har burit MYCKET i ringsjal och tycker att den är toppen! Speciellt när barnen är lite större och kan sitta i sjalen på ens höft. Innan dess hade jag en moby wrap som håller fast barnet mot en på ett annat sätt.

Med ringsjalen kan jag fortfarande bära Ellendellen trots att hon väger runt 12 kg! Perfekt när man behöver ha henne på ryggen i skogen tex när hon inte orkar gå längre själv.

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • Caro Lin e

Jag är inte vidare förtjust i den, har bara provat men jag trivdes inte med den.
    Är det en första sjal du ska köpa och hur stort är ditt barn?
    Ringsjal fungerar bäst när barnet är lite större och främst för kortare bärstunder. Ringsjal är heller inte så enkelt som det ser ut, utan kan kräva en hel del övning innan det fungerar. När det väl gör det är det dock ett väldigt bra bärhjälpmedel.

• Annapann
    Caro Lin e skrev 2007-08-09 09:36:44 följande:
    Jag är inte vidare förtjust i den, har bara provat men jag trivdes inte med den. Är det en första sjal du ska köpa och hur stort är ditt barn?Ringsjal fungerar bäst när barnet är lite större och främst för kortare bärstunder. Ringsjal är heller inte så enkelt som det ser ut, utan kan kräva en hel del övning innan det fungerar. När det väl gör det är det dock ett väldigt bra bärhjälpmedel.
    Ja, det är min första sjal. Åke är 8 månader och väger närmare 11 kilo.
    Vad innebär "kortare" stunder? en halvtimmer? Kortare?
    Varför trivdes inte du?
  • Caro Lin e
    Annapann skrev 2007-08-09 09:38:56 följande:
    Ja, det är min första sjal. Åke är 8 månader och väger närmare 11 kilo. Vad innebär "kortare" stunder? en halvtimmer? Kortare? Varför trivdes inte du?
    Vilka sjalar man tycker om är ganska individuellt. Jag har en BäraBarn-knytsjal som jag trivs med (men den är betydligt svårare än ringsjal), men just deras ringsjal kändes inte rätt för mig. Har du möjlighet att prova så gör det! Annars är den i alla fall helt klart mycket bättre än ingen ringsjal alls...
    Vid den åldern tyckte jag ringsjal var praktiskt här hemma och när vi gick från bilen till affären en kort sväng, så ringsjal tycker jag helt klart är bra att ha!
    Ringsjalen belastar bara ena axeln och därför är den för de flesta inte skön att bära med mer än ungefär en kvart till en halvtimme. Men det går givetvis bra att bära längre också om man inte får ont. Jag skulle säga att ringsjal är inte det man väljer som enda bärhjälpmedel i första hand, det är mer ett komplement. Om barnet åker mycket vagn men vill upp lite ibland är det suveränt, eller för småstunder hemma, och liknande. Och när barnet blir äldre och inte orkar gå hela vägen hem från lekplatsen t ex då är den perfekt att ha med sig!
  • Annapann
    Mjusch skrev 2007-08-09 09:59:20 följande:
    Jag har burit min pojke en del i ringsjalen. Men då "japanskt". Tyckte det fungerar jättebra. Även om man bär på ena axeln tycker jag det avlastar bra över hela ryggen eftersom barnet kommer så nära kroppen.Här finns instruktioner:www.faktisktpraktiskt.se/barinstruktioner/Jap...
    Kan man bära "Japanskt" i alla ringsjalar?
  • Caro Lin e
    Annapann skrev 2007-08-09 10:06:59 följande:
    Kan man bära "Japanskt" i alla ringsjalar?
    Ja, och med alla kortsjalar och bärpåsar också. Det är min favorit med ringsjal också.
  • Annapann

Är det någon av er som vet nåt eller har hört nåt om Ricotti bärsjal?

• Caro Lin e
    Annapann skrev 2007-08-09 11:00:50 följande:
    Är det någon av er som vet nåt eller har hört nåt om Ricotti bärsjal?
    Nej, tror inte det. Har du någon länk?
  • Annapann

Tack för era svar! Nu har jag suttit hela förmiddagen och surfat runt och kollat på sjalar, bärselar etc. Jag har kommit fram till att en Ergo NG bärsele är nog vad som kommer att passa mig bäst. Så nu har jag beställt en sån.

Stort tack igen! Kram på er!

Svar på tråden bära barn ringsjal? Åsikter tack! :) Gärna snabba svar.