• luckysun

När bör man helstvara på Arlanda?

Om ett plan går kl: 09.00 från Arlanda och man reser till Italien med SAS, när bör man helst vara på Arlanda?

• Svar på tråden När bör man helstvara på Arlanda?
  • morsatill3

2timmar i förväg. för en timme i förväg får man ju gå i i det där rummet där man får vänta i en timme innan man får komma på planet.

• Myran 08

Ca två timmar innan, för de öppnar inchecket 2 timmar innan. Jag brukar ta som standard att jag åker dit till ca 3,5 timme för. Hinna äta, varva ner från all pack stress och lite sånt. Men det är jag.

• Alle

Står inte det på biljetten? Det brukar stå hur länge incheckningen har öppet, checkar man in via internet kan man nog komma senare. Kolla på SAS hemsida eller på resehandlingarna.
    Men om jag skulle flyga 0900, skull jag vara på plats 0730 ungefär

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • snobben

Måste man inte checka in 2 timmar innan avfärd när man åker utomlands? Kanske jag som fått för mig det bara. Hur som helst så vill jag vara i god tid. Hade varit där vid 7.

//Snobbelito
  • Sallisen
    snobben skrev 2007-08-09 10:49:01 följande:
    Måste man inte checka in 2 timmar innan avfärd när man åker utomlands? Kanske jag som fått för mig det bara. Hur som helst så vill jag vara i god tid. Hade varit där vid 7.
    Med de nya rigorösare kontrollerna så bör man absolut vara på flygplatsen i god tid! Vi åker till USA om några månader och hon som bokade vår resa sa att vi bör vara där två timmar innan. Flyget går 07.10 så det betyder att vi ska vara där vid 05.00..... *snark* Nåja, det är ju bara att göra som de säger!
    Washington D.C. - here we come!!
  • snobben

Åker till Kroatien nästa vecka och kommer nog vara där minst 3 timmar innan...fast då ska vi hinna äta och gå på taxfree också

//Snobbelito
  • sweetpea

Incheck brukar öppna två timmar före och stänga 45 min före avgång - i alla fall om man åker ekonomiklass. Åker man SAS kan man checka in i maskin och lämna bagaget på luggage drop, så går det mycket fortare. Jag brukar vara där ungefär 1,5 timme före: vid 7.30 om du ska resa vid 09.00, alltså. Då är du färdig med incheckningen vid 7.45 och har har ungefär 45 min kvar till boarding.

• Sallisen

Ett tips: om ni åker till USA iaf så ska man fylla i ett speciellt forumlär... vi fick en sådan på Ticket som vi ska ha med oss vid check-in. Jag såg däremot på BA:s hemsida att man kan fylla i den i förväg via hemsidan och på så sätt spara tid vid check-in. Det ska vi göra! (Men för säkerhets skull har vi med oss ifyllda på papper också, man VET ju aldrig....)

Washington D.C. - here we come!!
  • Konvaljen

som sagt, med de nya säkerhetsrutinerna är det kaos på Arlanda. Jag flyger en hel del, främst inrikes och innan de infördes så räckte det att vara där 20 minuter innan, nu krävs minst en timme.
    Tänk på att inte ha några som helst vätskor i handbagaget (även tandkräm, mascara, vatten etc) för att underlätta incheckningen

• luckysun

Oj, så allt smink får jag packa ner i våran stora resväska som checkas in..

• Anghammarad

Det finns ingen anledning att stå i kö för att checka in. Alltid lika märkligt att se de långa ringlande köerna till incheckningsdiskarna samtidigt som 10 automater står oanvända. Ännu bättre är förstås att checka in via internet redan kvällen innan.

• Mornie Alantie

Inom Europa räcker en timme gott och väl. USA har strängare regler, därav 2 timmar innan. Jag hatar att vänta på plan så jag tar det som en utmaning att komma sent

• jasaman

Vore jag dig skulle jag kvällen innan kolla på nätet om det skett några förändringar med den flight du ska med annars kan det ju vara bra att vara där som sakts 2 tim innan intjäkningen brukar stänga ca 1 tim innan av gång missar du den är det kört

Svar på tråden När bör man helstvara på Arlanda?