• Waves

Vegan, vegetarian varför???

Varför blir man vegetarian, vegan eller vad det nu heter.. Vi kan säga, icke köttätare istället? Och varför vill man att andra ska ta efter?

Tycker man synd om djuren eller är det för att kött smakar så fruktansvärt illa? Eller är det rent utav för dålig uppmärksamhet sen man var liten eller en självhävdelse?

Om vi säger att alla på jorden skulle sluta äta kött idag. Var skulle vi få plats att odla all mat? Ska vi skövla skogen och göra plats för grödor istället.. Det går ju även att elda vissa sädesslag så ja varför inte..
    Vad ska vi göra med alla djuren? Ska de fortfarande hållas instängda i ladugårdar och låtas föröka sig och bara äta? Eller ska vi släppa ut dem i frihet och veta att de kommer frysa ihjäl till vintern? Kor, hästar, grisar, får mm..

Om vi heller inte ska jaga djuren i skogen, hur ska ni då kunna åka säkert på era vägar. Eller vill vi ha en sådan situation som på 80-talet igen? Skogen är en tillgång med sina djur. Ett perfekt skafferi. Hur skulle vi annars vara där vi är idag om vi inte hade ätit kött.. Då skulle vi säkert fortfarande sitta i våra hyddor men med magar som en kossa..

Maten i sverige ska den produceras här eller någon annan stans? Ska vi gå ut och skyffla undan lite snö och hämta in oss lite vinterrovor? Eller ska den transporteras hit? Transporter dödar det oxå! Alla avgaser och påkörningsolyckor.. Kör ni bil själva?

Ska vi alla leva på vitamintillskott istället för som idag mat? Jag vill ha min biff stekt men lite blodig. Det vill jag kunna fortsätta med utan att någon ska tycka det är konstigt.

• Svar på tråden Vegan, vegetarian varför???
  • Abrakadabra

Jag äter ytterst sällan kött numera, däremot äter jag ägg och mjölkprodukter. För min del är det en kombination av flera saker som fått mig att sluta äta kött:

Jag har aldrig tyckt att det är speciellt gott. Jodå, gott ibland, men det har oftare varit tillbehören som jag tyckt varit goda ... och då kan jag egentligen lika gärna ersätta köttet med ett vegetariskt proteinalternativ. Sen har det kommit larm efter larm om galna kosjukan och annat, samt inte minst om hur djuren behandlas i köttindustrin. Det har kännts allt mindre ok att äta kött, både ur hälsomässig och etisk synvinkel. Eftersom det har kommit allt fler vegetariska alternativ i butikerna (t.ex. quorn- och sojaprodukter) så har det blivit lätt att dra ner på köttätandet och ändå kunna använda mina gamla favvo-recept.
    För ett par år sedan träffade jag min sambo, som är vegetarian sedan många år. Det har gjort att jag i princip har lagt av med det lilla kött jag ännu åt, eftersom man självklart inte ställer sig och lagar två saker när man lagar mat ihop.
    Slutligen så är det bättre ur miljösynpunkt att äta vegetarisk kost, eftersom det (tvärt emot vad du tydligen tror ) krävs betydligt större areal för att få fram kött än för att få fram vegetabilier. Dessutom krävs betydligt större mängder vatten och energi. Jag har skummat igenom en del texter kring det här, googla på t.ex. areal energi och vegetarisk så får du säkert fram bra träffar, om du är intresserad av att läsa mer.

Avslutningsvis: Du får äta hur mycket kött du vill för min del, jag tycker inte att det är konstigt.

• Powerwoman

Jag älskar kött och skulle aldrig avstå ifrån det, om jag inte var tvungen av medicinska skäl..

Min pappa är jägare, och jag äter gärna vilt-kött, tanken på att ett rådjur (tex) dött lyckligt ovetandes i frihet känns bra, bättre än tanken på de djur som står i trånga utrymmen och mår dåligt innan de slaktas.

Jag tycker att man ska ha höga krav på djurhållningen, i övrigt har jag inget emot att vi människor äter kött.

• förtja

Ett klart men klart, enkelt och självklart svar.

Varför inte?

• niinie

Waves:

jösses, att detta ska diskuteras så mycket hela tiden då...herregud, det är år 2007 nu och varför förvånas folk fortfarande över att vissa är vegetarianer??
    Varför tycker vissa folk det är konstigt att vara vegetarian? det är väl inte mer konstigt att vara det än köttätare.
    Och att man blir vego handlar definitivt inte om dålig uppmärksamhet som liten..det var det löjligaste jag hört.

Vill du ha din biff stekt och lite blodig utan att folk ska tycka det är konstigt så ska du nog även ändra syn på vegetarianers kost, vi vill också kunna äta våran mat utan att nån ska tycka det är konstigt och kolla snett. *suck*
    Själv struntar jag fullständigt i vad andra äter och ifrågasätter inte deras val av mat.

• Mornie Alantie

Waves skrev 2007-08-09 10:43:46 följande:

Om vi säger att alla på jorden skulle sluta äta kött idag. Var skulle vi få plats att odla all mat? Ska vi skövla skogen och göra plats för grödor istället..
    Var tror du att maten som djuren äter odlas? Alla skulle bli vegetarianer skulle vi MYCKET mer mat per areal.
  • jummie

Men jisses....alla äter inte allt av olika orsaker.

Det finns säkert saker som du TS inte gillar o därmed inte äter. Själv gillar jag inte pölsa eller nötter i maten. Två saker som ratas men av olika anledningar. Precis samma sak för dom som väljer bort kött. Inte så svårt att förstå eller hur?

(äter kött ifall nån undrade)

• Trine86

Jag äter inte kött & fågel.
    Av den enkla orsaken att jag tycker inte om det fick det hemma och uppmärksamhet med hihi men när jag var ca 14 år så sluta jag äta det just för tycker inte om kött & fågel samtidigt så tycker jag inte alltid om behandlingen av djur när de t ex ska slaktas mm...
    Fisk äter jag ibland som det gillar jag.
    När min son börjar äta så kommer han självklart få äta mat med kött mm...
    Som detta är ett val jag gjort och skulle ha en dag vilja äta mestadels vegetariskt mm... Då ska det vara när han själv kan besluta det.
    Jag tittar inte snett på de som äter kött och skulle inte få för mig tvinga de äta som jag gör alla gör vi som vi själva vill.

• Taffer

Jag var vegetarien, eller jakto-ovo vegetarien heter det nog (åt mjölkprodukter och ägg) i nästan 7 år och helt ärligt så blev jag det för att det var andra som skulel bli det i klassen. Jag gick i femman så jag hängde mest på. Dock fortsatte jag med det, medans de andra började äta kött efter en vecka då det var nått gott i skolan som innehöll kött
    Men jag mådde bra av det och tappade några kilon på köpet. Ville inte börja igen. Jag skulle dock aldrig försöka få någon annan till att sluat äta kött, det valet är upp till var och en.

• En liten katt

1) Man måste döda andra varelser för att jag ska få kött.

2) Jag, som frisk människa i Sverige, behöver inte kött för att må bra.

3) Alltså avstår jag från kött väljer i stället sådan mat som inte orsakar död.

Jag vill att andra friska människor i i-länderna ska sluta äta kött därför att de egentligen inte behöver det och för att deras kostval orsakar död och lidande.

Köttfabrikerna vi har idag är inte lika skonsamma för djuren som bondgårdarna var för 200 år sedan.

Dessutom är det bevisat miljövänligare med en vegetarisk kost.

Så, eftersom vi inte behöver köttet, varför fortsätta med det när det skadar både djur och miljö?

• SusL

Jo, naturligtvis vill alla vi vegetarianer att kossor ska lämnas ute i kylan för att frysa ihjäl, det går helt i linje med resten av vår militanta livsåskådning...
    Ty, vi är många och vi är organiserade, en helt homogen grupp faktiskt. *suckar*

Det är inte så värst ofta som jag hör att kött/allätare pressas på svar om varför de väljer att äta kött, så varför i hela friden ska vi som väljer att inte göra det behöva "stå till svars" inför våra val?

Förtja sa det så bra så jag bara håller med - "varför inte"?

Jag vill ha mina grönsaker ångkokta men lite krispiga och det vill jag fortsätta med utan att någon ska tycka det är konstigt.

Svar på tråden Vegan, vegetarian varför???