• Karin L

Varmt med svart barnvagn?

Hej!
    Vi funderar på att köpa en Mistral S och har kommit fram till att vi vill ha vagnen i helsvart. Är det någon annan som har en helsvart vagn och vet om det blir varmt i vagnen då? Eller om det på något annat sätt är osmart med en helsvart vagn.

Mvh Karin

• Svar på tråden Varmt med svart barnvagn?
  • novembersol

har ingen själv men min kompis har en helsvart vagn som hon håller på att bli galen på! Nu i sommar har det blivit varmt som i en bastu nere i vagnen (även när det inte varit så jättevarmt ute) och enligt BVC beror det på den helsvarta vagnen.

Dessutom måste jag få inflika att den blir väldigt fort smutsig, minsta lilla fläck syns jättetydligt så hur en sån vagn ser ut senare när bebben har den som sittvagn vågar jag inte tänka på.

Älskar själv svart annars, men har beställt en vagn i annan färg.

• Karin L

Tack för svaret! Kanske ska ta en annan färg då. Synd bara att kollektionen för 2008 kommer i nov-dec och vi måste beställa innan det...

• Karlin

Hade en helsvart vagn när dottern var nyfödd för 2 år sen och märkligt nog höll den ute värmen jättebra när det var riktigt varma dagar. Jag vet att vi var på stranden när det var 25-30 grader varmt och hon låg och sov i vagnen som var ställd så att inte solen lös in i vagnen. Kände på henne jätteofta då, men hon var hela tiden behagligt sval, så det verkar vara olika hur mycket värme olika vagnar drar åt sig.

• almn

Hade/har svart vagn till min grabb.  Hade inga problem med att det blev för varmt. Var alltid behagligt i liggdelen.

Skitiga blir väl alla vagnar. Har två svarta sitt vagnar och en blå. Kommer det nått kladd eler skit på de svarta vagnarna så är det lätt att torka väck. Svårare på den blåa.

• Karin L

Tack för alla svar! Är fortfarande sugen på en helsvart vagn. Det var någon som sa till mig att man ska tänka som man ska köpa en jacka man måste ha på sig i ett år och utgå ifrån vilken färg man skulle välja då...

• Tigerwoman

På barnvagnsaffären har dom påmint oss om två gånger att svarta vagnar blir jättevarma på sommaren. En sulky/sittvagn med svart på sitsen blir jättevarm för barnet att sitta på med bar hud på sommaren. Man känner ju själv hur mycket varmare en svart t-shirt är än en vit, jag skulle själv aldrig köpa en helsvart vagn.

• kristella1

Du kan ju alltid ha en termometer i vagnen, då ser du ju om de blir för varmt ;)

• PopTop

Vi har beställt en Mistral S, helsvart liggdel och ljusblå sittdel.
    Vi tänkte som så att när bebisen nu kommer i december så är det ju inte så varmt och då funkar det ju med en svart liggdel. Sedan när sommaren kommit så blir det ju bra med en ljusare sittdel som inte blir så varm.

• Lisu

Vi hade en mestadels svart vagn till dottern, sommånga andra säger blir det varmt då det svarta tyget blir varmt att sitta på osv, vi lade i ett fårskinn vilket luftar bra och problemet var löst. i liggdelen upplevde vi aldrig några problem.

• Ananaspaj

Tror inte det blir varmare med svart än annan färg. Snarare så att det stänger ute värmen. Se på araberna eller Israeliter som går i ökenvärme i helsvarta utstyrslar!

Tror mer det kanske beror på vilket material det är i vagnen, vilket tyg.

• m00min

jag har en helsvart prestige, den blir varm om den står i solen men vilken vagn blir inte det? dottern sover ju alltid i skuggan så no problem. och så går det att ta bort bakstycket på vagnen så att det bara finns ett myggnät kvar. jag har tvättat tygdelarna en gång och vi kör mycket på grus/sand.

Jag är fortfarande förälskad i dotterns svarta vagn

• Damien och Adrian

de flesta har svarta vagnar, personligen tycker jag det är den tristaste färg som finns. Fattar inte vad ni ser i svart? Varmt, fläckar syns osv.

• almn
    Incommunicado skrev 2007-08-09 17:17:40 följande:
    de flesta har svarta vagnar, personligen tycker jag det är den tristaste färg som finns. Fattar inte vad ni ser i svart? Varmt, fläckar syns osv.
    Enkelt, snyggt och passar till allt
  • Karin L

Tack för alla tips! Håller med almn om varför svart är en bra färg, ska man dessutom kanske försöka sälja vagnen senare så känns svart som ett ganska säkert kort.

Det blir nog en svart vagn, och nu behöver jag inte oroa mig för hurvida det är bra eller inte!

Svar på tråden Varmt med svart barnvagn?