• Gargamella

hjälp! en fästing på min bebis!

Hittade en sån där microskopiskt liten otäcking på min 5-månaders bebis arm. Jag tar bort fästingar jämt på katt, häst, hund, sambon & mig själv och greppade självsäkert även denna. Men jag tror lite blev kvar! Ser ut som en liten svart prick. Och esom fästingen var mini var det svårt att se om den var hel. Usch, vad gör jag nu???
    På mig själv brukar jag dutta lite alsolsprit där den suttit, men det kanske inte är nån hit på lillen...

• Svar på tråden hjälp! en fästing på min bebis!
  • FridaNiklasson

ring å kolla me bvc..

• Ellpi

Usch ja fästingar är så vidriga! Min pojke hade en på ryggen nu i sommar men jag vågade inte ta den så jag lät svärmor som är BVC-sköterska ta bort den. Kan du inte gå till BVC och be att de tar en titt? Håll koll så att det inte blir rött så ska det inte vara någon fara.

• Åsa Ystad

Jag hade tvättat med alsol! Läskigt med fästingar på småbebisar, men det är säkert ingen fara. Behandla det som du hade gjort på dig själv!

• Gargamella

Har ringt bvc så de ringer väl tillbaka under dagen hoppas jag... Äckliga kryp! (fästingar alltså)

• Hitta Nemo

Min son på 2 år fick en fästing mellan ögonfransarna i början av sommaren, den hade suttit där ett par dagar innan jag insåg att det var en fästing.
    Jag åkte med honom till vårdcentralen och bad snällt om hjälp att ta bort den då den satt på ett väldigt olämpligt ställe. Vi fick hjälp direkt och totalt sex(!) personer tittade på honom innan den plockades bort. Ingen hade sett en fästing sitta på det stället och tyckte att det var lite roligt

Fick veta av vårdpersonalen att det senaste råden var att bara dra fästingen rakt ut, alltså INTE vrida/snurra, använda fett eller andra gamla 'knep'. Om huvudet blir kvar så stöter människokroppen bort det så småningom så det är inte hela världen om man inte får loss hela fästingen.

• Gargamella

Ja det har man sagt länge nu, att man inte ska vrida el "fetta" på kräken. Bara rycka bort dem rakt ut, men självklart för att det var ens bebis så blev det kvar. Hade det varit på djuren el mig själv hade jag inte brytt mig så mkt. Men man är väl lite nojjig...

• Gargamella

Till nästa sommar (1:a sprutan i maj) kan jag tydligen vaccinera lillen mot TBE. Trodde de skulle vara några år!!! Men BVC-sköterskan rekomenderade varmt, spec om man bor som vi. =)

Svar på tråden hjälp! en fästing på min bebis!