• cicci85

Nån som arbetar med försöksdjur?

jag vill helst utbilda mig till djursjukvårdare men utbildningen är i skara och sambon kan inte flytta med...

Nu har jag hittat en KY-utbildning- djurvård och biomedicinsk teknik i uppsala där vi bor!
    Den är 2 år och det är tänkt att man ska jobba med försöksdjur sen. utbildningen är i samarbete med AstraZenica har ajg för mig...

Hur är det att jobba med försöksdjur? Och vad tjänar man? Arbetstider?

Valet står mellan sjuksköterska, lärare och något med djur.
    Jag ahr inte toppbetyg så jag kommer inte in på veterinär.

Vad är nackdelen med KY mot högskola?

• Svar på tråden Nån som arbetar med försöksdjur?
  • cicci85

Tack för länken, den va bra! tyvärr hittar man inte så mycket mer om man googlar... På scb fick jag fram att lönen va på 25000 ca, kan det stämma verkligen?

Det är nog ett tufft jobb, men som det stod i en intervju från länken, att nån måste ju göra jobbet så det är ju bäst att vi som älskar djur gör det och ser till att de kan ha det så bra som möjligt.

• ulrika

Jag arbetade med försöksdjur varje sommarlov mellan 1997-2001. Min titel var "djurtekniker". Har ingen utbildning, utan började som en praktikplats och sedan fick jag fortsätta.

Lönen är minst sagt usel. De ordinarie som jobbade där tjänade max 16 000 kr före skatt, och då har jag tagit i i överkant.

Jobbet är ganska monotont; djuren ska utfodras och bytas på. På min tid gjorde vi det 2 ggr/vecka.
    Så här såg veckan ut; mån & torsdag - byta på alla djur. Tis & tors - ge djuren vatten, fredag; sätta in de nya djuren i sina burar.

Visst får man göra administrativa saker också som att te.x. beställa djur.

Djuren vi hade inne var; grisar, råttor, möss, kaniner och marsvin.

Arbetstiderna var 7.00 - 16.00.

Jag må låta okänslig, men jag led inte särskilt med djuren. Jag visste att det var för ett medicinskt syfte som forskningen utfördes. De gångerna jag "led" var när jag te.x. skulle söva grisar för operation, och jag visste att de aldrig mer skulle vakna upp.

Fråga gärna om det är nåt mer du vill veta!

Svar på tråden Nån som arbetar med försöksdjur?