• mommys minute

De bästa köpen du gjort

Jag väntar mitt första barn i slutet av oktober.

Vad tycker du är viktigt att ha hemma de första veckorna? Vilka var dina bästa respektive sämsta köp?

• Svar på tråden De bästa köpen du gjort
  • Annamaja

tvättbara amningsinlägg var det bästa köpet (mycket skönare och läkte inte som engångs inlägg)
    Sämsta köpet... engångs amningsinlägg, dom läckte och man blev så blöt på tröjan

Kom på en sak till som var ett jätte bra köp. en sån här mjölk uppsamlare, som man hade på det bröstet som bebisen inte tuttade på.

Det som jag tycker är viktigt att ha hemma dem första veckorna. *Blöjor och tvättlappar av skumgummi, bra att ha på skötbordet och när bebisen badar.
    * Våtservetter är bra att ha när man åker bort eller är på stan
    * Body var perfekt plagg för det åker inte upp i ryggen
    * Mössa och bra strumpor

• Lukasmor

Bästa: Baby-övervakare med liten TV
    Sämsta: Amningskudde, använd två gånger - första och sista..

• sevgilim

Något slags bärredskap, typ sele eller sjal.

Det kanske inte är vad man just behöver första veckan hemma, men för oss har det absolut varit det bästa köpet(köpen!, vi har flera!)...

• mommys minute

Har man användning för det vintertid också? Eller är det en sommargraj?

• Gulla

Fråga om amningskudde. Är inte den kanske multifunktionell? Tänker att man borde kunna ha den till annat än vid amningssituationer, typ att ha som skydd runt bebisen när den ligger i sängen, för att fylla ut en för stor spjälsäng, som "sittstöd" etc. Eller? Har funderat på att köpa en just för att jag trodde den kunde användas till många olika saker, men så upplevde alltså inte du det lukasmor?

• Ida2

Bästa: Så mycket men förutom det vanliga (som barnvagn, spjälsäng osv) så var det nog våran blöjhink och babywatchern.

Sämsta var amningskudden, var värdelös tycker jag. Kämpade med den några månader innan jag märkte att det gick mycket bättra att amma utan den och med hjälp av soffkuddar eller annat istället.

• Nlie

Kan inte komma på en speifik grej som var bästa grejen men det sämsta var bärsjalen som jag aldrig lyckats komma överrens med och babywatchern som jag trodde var livsviktig har vi knappt använt då grannabarnens walkitalkis  kom in på våran babywatcher hela tiden.

Jamie 2007-01-25
  • Meria
    Bästa:
    - Mepitel, ett sårnät man köper på apoteket. Man klipper ut en liten bit och lägger på bröstvårtan efter amning. Funkar kanon mot såren som oftast kommer... Det och en amningsnapp räddade mig de första veckorna.
    - Omlottbodies, massor. Det enda han hade på sig hemma.
    - Napp. 2 veckor var han första gången, innan dess hade jag knappt sovit och kånkat runt på en skrikande bebis dag och natt. Nappen gjorde honom till en ny bebis, för honom funkade både amning och flaska fint efteråt.
    - Vaggan. Funkar fortfarande kanon och Loke är 7 månader. Den sov han i, inte spjälsängen förrns ett halvår senare...

Sämsta:
    - Söta små dressar. Dyra och använda en gång, vissa inte alls. Byxor med fötter gick inte alls, fötterna var aldrig i fotdelen på dem.
    - Bröstpump, dyr och funkade inte för mig. Vänta och se hur amningen går först... 
    ♥ Loketok 061224 ♥
  • Lukasmor

Gulla:
    Visst kan amningskudden ha fler funktioner! Hade den aldrig i sängen då vi istället hade samma lilla filt som han hade på BB. Tänkte att han skulle få ha något invant i spjälisen så den inte skulle bli läskig. Provade som sittstöd, men han tippade ändå.

Olika för alla, min syster tyckte hennes var jättebra!

Svar på tråden De bästa köpen du gjort