• Jonna74

Måste man ha bävernylonoverall?

Hej!
    Så fort jag pratar vinteroverall till gossen, så säger svärmor att jag måste köpa en bävernylon overall.
    Han är 2 år i december.

Vilka overaller kommer ni att ha till era småttingar i samma ålder som min?

Kramis Jonna

• Svar på tråden Måste man ha bävernylonoverall?
  • Kryztina

Det beror väl på var man bor? Själv bor jag i Halland och då är bävernylon oftast för tjockt, bättre att köpa tunnare men någon som ändå skyddar mot blåst och väta. Sen finns det väl andra material än just bävernylon som ändå är varma och tåliga.

• snart tre

Nej, givetvis inte! Jag tycker bävernylon är stelt och klumpigt till mindre barn och ofta är de dåliga på att släppa ut fukten. Bävernylon är en äldre variant av material som din svärmor förmodligen associerar med skydd, men nu finns andra material som skyddar, t ex Gore Tex.

Förra året hade sonen Polarn & Pyrets overall - den som var fleecefodrad och smidig för honom att ta sig fram i som lite drygt ettåring. Den var verkligen jättebra. Andra bra märken är Reima, Didriksson och Tuxer.

• game set match

Sonen har aldrig haft det och kommer så heller aldrig att ha. För stelt och klumpigt i min mening.
    PoP, Didriksons, Reima... det är vad han haft så här långt. Och det är i den stilen vi kommer att fortsätta.

Din son behöver en overall som håller honom varm & torr samt inte är för klumpig.

• mammatillpojkar

vi hade en bävernylon till nicolas förra året och kommer ha en i år med.. va super bra han va aldrig kalla eller blöt (och hade aldrig regnkläder över overallen)!!

• Misha

Hej har bävernylon för jag har inte den plåmboken som dom dyra kostar tyvär bra heller inte det är som smaken delad

• MammaiNorr

En ballongmodell är väldigt bra om du har ett ganska litet barn, de kan röra sig fritt även om du måste ha t.ex fleece under. Tänk på att aldrig köpa en tight overall om du har ett kraftigt barn, de kan inte röra sig! Men annars tycker jag att bävernylon är väldigt bra, huvudsaken är att den sitter bra på just ditt barn! Sen måste man inte ha det dyraste märket! Om man nu talar om märken som Reima så brukar deras bävernylonoverall "Buller o bång" funka mycket bättre än Reima tec. Men man måste se till klimatet där man bor också.

• Tygtiiger

Vi hade pops bäveroverall till sonen förra vintern (då var han 1½-2), enbart för att man kan ta ur fodret. Vi bor i Skåne och här blir det sällan smällkallt, men ofta blött, slaskigt, lerigt och allmänt eländigt.
    Det var suveränt att kunna ta ur fodret, han hade overallen som skaloverall under hösten, som vinteroverall under vintern och som skaloverall igen under våren. Den var superstor under hösten men utan foder var den så tunn att det inte var några problem att hasa upp ben och ärmar!
    Enda nackdelen var att den faktiskt var rätt så kall, så i år funderar jag på att ta en annan sort. Men det var himla bra att kunna ta ur fodret....

• delfin73

säger bara reima tec!!!!!!!.
    visst de kostar,men de håller till hela syskon skaran pga kvalliteten .
    och har man bara ett barn så ingen kan ärva så har de ju väldigt bra andrahands värde ,bara och kränga på tradera då overallen blivit urväxt .

• anne h

Här i Dalarna krävs det varma overaller, bävernylon (eller andra "lättare" men lika varma/slitstarka) är ett måste, närapå.
    Mina ungar har alltid haft finetex, fungerar bra

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Jonna74

Hej!
    Svärmor håller stenhårt på bävernylon, men så har hon heller ingen bra koll på vad som finns på marknaden.

Vi bor i Skåne och här blir det sällan superkallt, men slaskigt och rått i luften.

Jag ska försöka fynda overall på Tradera, det är ganska svårt då intresset för overaller verkar vara stort!!

Kramis Jonna

Svar på tråden Måste man ha bävernylonoverall?