• unexxa

Skinka?

Jag åt en toast ute igår. Det var skinka i den. Tänkte mig inte för. Efteråt fick jag sådan ångest över vad jag hade gjort att jag mådde illa hela kvällen. Jag tror skinkan var kokt (är inte säker), den var varm eftersom det var en varm macka men hur varm den var under värmningen vet jag inte.

Är det farligt att äta skinka en gång?

• Svar på tråden Skinka?
  • Lola Jämtland

Varför skulle du inte kunna äta skinka?
    Som säkert var kokt o dessutom värmd.....

//Blir det nånsin våran tur.....
  • unexxa

någon har sagt att skinka inte är bra att äta under graviditet?

• Lola Jämtland
    unexxa skrev 2007-08-09 17:03:58 följande:
    någon har sagt att skinka inte är bra att äta under graviditet?
    Det är helt fel.

Hämtat från Livsmedelsverkets sida:

"Kokt skinka, saltrulle eller liknande:
    Välj hel eller nyskivad produkt. Undvik vakuumförpackad skivad produkt, farmför allt mot slutet av hållbarhetstiden. Risk finns för skadliga bakterier. Risken ökar med förvaringstid och -temperatur."

Här är kostråden i sin helhet:
    www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV
    //Blir det nånsin våran tur.....
  • glitterkorn

Jag har rökt skinka på mina makor varje morgon ..

• KK1974

Precis vad jag har funderat på! Min sambo låter inte mig äta rökt skinka, han påstår att det får jag inte äta. Och bara för det är jag ju SÅ sugen. Synd att inte livsmedelsverket skriver om rökt, bara kokt. Då blir man ju lite osäker. Jag hävdar att det borde vara OK att åtminstone köpa från delikatessdisken, så de skivar den medan man tittar på och de packar i papper...
    Någon som vet?

Jo förresten, jag har lite suovas i frysen - är det OK? Alltså lättrökt renkött.

• LillaJag79

Det är ingen fara att äta rökt skinka, jag frågade min barnmorska eftersom jag äter mycket skinka och det är ingen fara. Jag köper sån som är färdigförpackad men kollat så datumet är OK så den är ganska nyförpackad.
    Hur det är med rökt renkött vet jag inte men jag hade nog inte vågat äta det, men fråga din barnmorska. SLV lista på mat är inte bra, den är väldigt otydlig tycker jag. Allting står inte med där.

• Lexis

Man skulle väl ta det lite lugnt med parma o sånt va? Det är ju inte tillagat. Tänk ofärdig=farligt.

• Dixy

Varmrökt skinka är ok, men inte kallrökt. Det är vad jag hört. Parmaskinka och liknande är ju bara lufttorkad, så den bör man inte heller äta. Den har ju aldrig blivit värmd över huvud taget...

• torey

Hade en kompis som påstod att hon inte fick äta skinka som inte blivit uppskuren samma dag när hon var gravid. Frågade min BM om det och hon sa att hon aldrig hade hört det.
    Tror man kan äta det mesta om man gör det med förstånd. Har själv sjuvsmakat på ost och kallrökt som inte ska vara bra när man är gravid, och jag är helt övertygad om att jag har ett underbart, friskt barn i magen.

• KK1974

Hmm. Suovas steker man ju innan man äter det så det kanske är OK. Biten får ligga kvar i frysen tills jag vet, det är inget jag "cravar" i alla fall. Men parmaskinka är jag sugen på! Ojojoj. Skönt att få äta rökt i alla fall! Och skönt att ha några att fråga - livsmedelsverkslistan är som sagt inget att hänga i julgranen.

• Alle
    KK1974 skrev 2007-08-12 18:31:35 följande:
    Hmm. Suovas steker man ju innan man äter det så det kanske är OK. Biten får ligga kvar i frysen tills jag vet, det är inget jag "cravar" i alla fall. Men parmaskinka är jag sugen på! Ojojoj. Skönt att få äta rökt i alla fall! Och skönt att ha några att fråga - livsmedelsverkslistan är som sagt inget att hänga i julgranen.
    Varför är inte SLVs lista "något att hänga i julgranen"?
    Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Marieeeee

man får äta rökt skinka

• KK1974

Alle - jag tycker bara att det fattas en del och att det är lite dimmiga formuleringar på sina håll. Rökt skinka t.ex. är ju ett ganska vanligt smörgåspålägg men det skriver de inte ett ord om. Jag har aldrig köpt saltrulle i hela mitt liv fast det säkert är väldigt gott.

Svar på tråden Skinka?