• Marlene B

Prostataförstoring hos hund?

Någon som vet vad det innebär?

Kan det(symtomen) komma och gå?

Vilka symtom har era hundar haft?  Hur ställs diagnos och är den enkel att ställa?
    Går det över av en antibiotikakur eller lindras den bara för att kunna behandlas riktigt med kastrering/ hormonspruta?

Varför får unga hundar det?

Jag misstänker nämligen att min hund har det. Var till vet. igår och de såg "något" på röntgen och hans prostata kändes ojämn. Han har väldigt svårt att kissa och lyfter benet väldigt ofta när vi är ute, har slutat äta de senaste dagarna men går att muta med korv och annat riktigt gott. Han fick anibiotika som han ska äta i tio dagar och urinet som innehöll mycket bakterier ska skickas på odling.

Någon som känner igen sig eller annars kan förklara vad det kan vara?
    Vilka erfarenheter har du?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Prostataförstoring hos hund?
  • TheMilky

Min sambos morfars ena hund har just det precis i detta nu. Han har druckit otroligt mycket och haft urinträngningar. Till slut kom det bara blod. Nu har han blivit bättre av antibiotika, men rekommendationen är ju kastrering. Men hans husse är gammal och svår att övertyga, eftersom han är rädd att hunden inte ska vara någon bra jakthund efteråt. Men jag är av den åsikten, efter ha förlorat tre hundar till livmoderscancer, att blir hunden frisk av att operera bort det onda, gör då det. Annars är det bara onödigt lidande för hunden.

• Marlene B

TheMilky

Jag hoppas att det är förstoring och att dom vill operera min hund så det inte är cancer eller något annat skit.

Ja det är svårt att lära gamla hundar att sitta och då syftar jag inte på din sambos morfars hundar.
    Antibiotika lindrar bara vad jag läst, det är 99% risk att det återkommr om man inte behandlar med kastering eller sprutor så jag tror gubben definitivt få bättre hund av en kastrering än ingen kastrering

• TheMilky

Japp, precis vad vi försöker få i honom, men du vet gamla gubbar :)

• Jolinsmamma

Min hund fick det när han var drygt 2,5 år..alltså väldigt ung. Jag märkte det en dag när han inte kunde kissa. Han lyfte på benet men det kom bara några droppar och han gnydde lite. Gjorde detta under flera timmar och sedan försökte han att bajsa oxå men det gick inte heller. Då åkte jag upp med honom. Dom var tvugna att ge honom laxer medel så att han kunde tömma tarmen annars kunde dom inte se ordentligt på röntgen. Hans prostat tryckte både mot urinblåsan och ändtarmen och var väldigt förstorad, och eftersom det var ganska akut så kastrerade dom honom. Dom kan tydligen få förstorad prostata över för mycket testosteronhormon vilket kommer i samband med mycket löptikar. Detta var på hösten och han hade varit väldigt jobbig med löptikar under ett par veckor...så hormonerna sprutade väl ur öronen på honom. Detta har aldrig besvärat honom efter detta och det är ju bara bra.
    Hoppas det löser sig för din vovve.

• Marlene B

Jolinsmamma: Jaha, så då är det alltså inte så ovanligt att så unga hundar kan få det? Hn har ju varit med en löptik i 2 veckor och alldeles nyligen så det kan alltså vara den utlösande faktorn. Jag måste ta upp det med veterinären imorgon för jag tror inte de ens tänker på detta. Syns det på urinprovet tro?

Min hund är otroligt dominant så en kastrering skulle bara vara bra för honom.

Bra att det gick bra för din hund

Svar på tråden Prostataförstoring hos hund?