Skattetabell?!
Någon som vet var man hittar en tabell där det står hur mycket i procent man skattar på olika stora inkomster?! Vet att jag sett den och förmodligen var det på Skatteverkets hemsida, men nu hittar jag den inte!!
Hjälp!
Någon som vet var man hittar en tabell där det står hur mycket i procent man skattar på olika stora inkomster?! Vet att jag sett den och förmodligen var det på Skatteverkets hemsida, men nu hittar jag den inte!!
Hjälp!
Jag har varit inne på båda eras länkar, men det är ändå inte det jag menar.. Det ska liksom stå (som exempel nu):
Inkomst Skatt
0-999 8%
Nu blev det ju väldigt konstigt, ska vara tab mellan Inkomst/0-999 & Skatt/8%..
gå in på länken jag klistrade in ovan
Sen går klicka du på "Skattetabeller för preliminär A-skatt", beroende på vilket år du är intresserad av.
Nästa sida får du välja om det är månadslön eller tvåveckorslön
och därefter vilken tabell du vill kika i (dvs vilken kommunalskatt du har).
Dock är det inte % som visas utan hur många kronor man betalar i skatt beroende på inkomst.
Det hittar jag! Men sen fattar jag inte varför det finns 5 olika skattesummor?! (Där det står "Preliminär skatt för kolumn")
Det står ju på sidorna där du väljer skattetabell.
"Kolumn 1
avser löner, arvoden och liknande ersättningar till dig som är född 1942 eller senare. Allmän pensionsavgift ska betalas och inkomsten ger rätt till skattereduktion för arbetsinkomst (jobbskatteavdrag)
Kolumn 2
avser inkomster (t.ex. pensioner) som det inte ska betalas allmän pensionsavgift på och inte ger rätt till någon skattereduktion för arbetsinkomst (jobbskatteavdrag)
Kolumn 3
avser löner, arvoden och liknande ersättningar till dig som är född 1941 eller tidigare, men inte tidigare än 1938. Allmän pensionsavgift ska betalas och inkomsten ger rätt till en högre skattereduktion för arbetsinkomst (jobbskatteavdrag) än enligt kolumn 1
Kolumn 4
avser löner, arvoden och liknande ersättningar till dig som är född 1937 eller tidigare. Allmän pensionsavgift ska därför inte betalas. Inkomsten ger samma rätt till skattereduktion för arbetsinkomst (jobbskatteavdrag) som enligt kolumn 3
Kolumn 5
avser andra pensionsgrundande ersättningar än löner m.m., t.ex. ersättning från arbetslöshetskassa och egen arbetsskadelivränta, till dig som är född 1938 eller senare. Allmän pensionsavgift ska betalas på inkomsten men denna ger inte någon rätt till skattereduktion för arbetsinkomst (jobbskatteavdrag)."
Ah *slår mig i pannan* Jag kollade aldrig längre upp på sidan..
Så då är det bara räkna med skattesumman för att få fram %-satsen?!
Tusen tack!! Nu slipper jag telefonkö till Skatteverket imorgon..
"Så då är det bara räkna med skattesumman för att få fram %-satsen?!"
Jupps.