• Atjo

Varenda j-vla kväll bråkas det vid läggdags...

Har en dotter som är lite över tre år. Sen hon var ca 1½-2 år har det bråkats varje kväll vid läggdags. Rutinen ser ut så här:

* Kvällsmat
    * Borstar tänderna
    * Hon väljer saga och vi lägger oss i vår säng och läser
    * Släcker lampan och säger godnatt och

DÅ BÖRJAR HON!! Det ska grejas med kuddarna, försökas smygas ur sängen, krypas under täcket, sparkas och småslåss på en, hoppas i sängen you name it! Till slut tappar jag tålamodet och blir arg och i kväll fick hon ta time out i hallen en stund. När inte det hjälpte (för hon började prova skor...) sa jag att jag i alla fall skulle sova och gick in i sovrummet och stängde dörren, varpå hon blev så arg att hon fick ett affektanfall, vilket ju var inte direkt var meningen. Nu har jag en fruktansvärd huvudvärk, är stressad och har ont i magen, men hon sover i alla fall (tack vare eller p g a, vilket man vill, affektanfallet, som gör henne trött).

Tilläggas ska att vi har prövat det mesta:

* Nanny-metoden. Bädda ner ungen i sängen och förklara att nu ska det sovas och sen gå ut ur rummet. När hon sen kommer upp leda henne tillbaka till sängen och säga godnatt. Nästa gång hon kommer upp bara leda tillbaka. Vi gav upp denna metod efter att ha lett henne tillbaka till sängen 153 gånger under 3½ timmes tid...

* Duktig tavla. Hon får ett fint klistermärke att sätta på tavlan om hon är duktig. Det fungerade jättebra när hon skulle lära sig gå på pottan men har ingen som helst effekt på läggdagsrutinen.

* Ny mysig säng. Hon tycker faktiskt om sin säng och sover i den om vi flyttar över henne till den. Hon tycker även det är mysigt att ligga och läsa sagan i den men när det ska sovas så vill hon in i vårt rum. Jag har även försökt natta henne i hennes egen säng men hon håller på och stökar omkring i den precis lika mycket som hon gör i vår.

Vi vill inte ha det så här. Det blir ingen tid över till någonting när man ska hålla på i timmar och bråka varje kväll och när ungen väl somnat är man själv så uppe i varv och arg och ledsen att man omöjligt kan slappna av.

HJJJJJJJJÄÄÄÄÄÄÄÄLLLLLLLPPPPPP!!!!!!!!!!!!

• Svar på tråden Varenda j-vla kväll bråkas det vid läggdags...
  • hallon2

När lägger ni henne?
    Jag har en dotter som är 3,5 år och hon lägger sig när hon är trött... det har hon alltid gjort och det funkar finfint!

När det börjar bli dax så brukar jag säga "till" då får hon lägga sig där hon vill ( i sin säng, min säng, soffan) läsa en bok eller två - sen sover hon sött! Men då är hon bra trött...

Kring 20.30-tiden är det dags för att sova i vår familj!

• suca

Min son är inte heller så lättsövd. Han är snart 3 och har alltid varit besvärlig. Andra verkar ha det hur lätt som helst men inte vi. Sover hon på dagen? Det tror jag är avgörande här. Det vill min son göra och det innebär att han inte är så trött på kvällen. Om vi tvingar honom att vara vaken hela dan så somnar han som en stock vid 19 tiden. Men ibland är det omöjligt att hålla honom vaken.

• Atjo

Den metoden har vi kört med på helgerna och på semestern. Då somnar hon vid 11.30-12-tiden på natten, så det är ju ingen höjdare om man ska till dagis och jobb nästa morgon.

Vi börjar lägga henne vid 19.30 - 8-tiden på kvällen. Vi har också nyligen slutat med tuppluren på dagen, men det har inte haft någon effekt på kvällen direkt. Förrut var hon säkert inte särskilt trött vid läggdags p g a tuppluren under dagen men nu verkar hon mer övertrött, vilket man kan utläsa på att hon ska slåss. Hon var riktigt trött vid 5-tiden idag och höll då på att somna så jag tog med henne in på rummet och pusslade med henne för att hålla henne vaken. Jag kan ju inte gärna låta henne somna redan då för antingen så vaknar hon senare och blir omöjlig att få i säng eller så sover hon nästan hela natten men vaknar väl vid 4-tiden eller nåt.

• Helenagbg80

har ni förklarar eran kvällsrutin för er dotter? vår son behöver förklaras för vad som kommer att hända. Sen brukar vi förbereda vår son att om si o så många minuter ska vi gå och borsta tänderna, o sen ska vi..... det har fungerat för honom. Han blev förrut väldigt arg och aggressiv om han satt och kollade på film eller barnprogram och man ska att nu ska vi gå och borsta tänderna. Han verkar iaf vilja ha lite tid på sig att förbereda sig för att han ska sluta med det han gör för tillfället.

• mamma 80a

Hej jag har samma problem med min dotter som snart är 3 ,men mitt problem är att hon sover eftermiddagar fast jag inte vill.
    (hon sommnar av sig själv)och när hon har sovit så går hon inte och lägger sig fören 23.00 ibland 22.00 beroende på hur länge hon sover.

Och när hon skall lägga sig så är det trams hela tiden.
    Men hun har inget val nu längre för att jag har en son på 3 månader och hun måste lägga sig,då går nanny metoden in och den funkar ibland.

PS måste tilläga att vi brukar varva ner till en tecknad film.Och jag brukar förbereda henne en stund innan att snart är det dags att borsta tänderna och sen ska vi gå och lägga oss.

• Atjo
    HelenaUmeå skrev 2007-08-09 22:10:26 följande:
    har ni förklarar eran kvällsrutin för er dotter? vår son behöver förklaras för vad som kommer att hända. Sen brukar vi förbereda vår son att om si o så många minuter ska vi gå och borsta tänderna, o sen ska vi..... det har fungerat för honom. Han blev förrut väldigt arg och aggressiv om han satt och kollade på film eller barnprogram och man ska att nu ska vi gå och borsta tänderna. Han verkar iaf vilja ha lite tid på sig att förbereda sig för att han ska sluta med det han gör för tillfället.
    Jo, jag brukar säga "nu går vi och borstar tänderna och så får du välja sagan. Sen när vi läst sagan så kan vi prata en stund om du vill och sen så sover vi." och hon lovar så snällt att det ska hon men sen är det samma sak i alla fall. Har också sen dagis började igen fått henne till att varva ner till en film och lite stillsam lek när hon kommer hem och det går som tåget, men så är det som om hon kommer över det där när det väl är läggdags och hon kommer upp i varv igen. Ni förstår ju, vi är helt uttömda på idéer...
  • MrsXanadu

TS jag känner igen mig så väl i det du beskriver. Har världskrig varje kväll med mina stora dotter som är 4. Hon driver mig till vansinne vissa dagar. Minst 4 timmar varje kväll är bråk. Hon stör även lillasyster som ligger i ett annat rum och sover.

Jag har tyvärr inga råd att ge dig då jag självstår handfallen och bara suckar. Jag vet inte vad vi skall ta oss till med lilltjejen. Hon är som en mur vid läggdags. Har testat allt man kan tänka sig och inget funkar.
    Vi hotar och fullföljer alltid hoten men hon bryr sig inte.

Hoppas att nån kan komma med nått dunderråd i denna tråden.

Peppar peppar ta i trä min dotter har visserligen sovit sen 21:30 nu. Tidigt för att vara henne.

• annut

Nu har inte vi problem med läggning varje dag, utan ibland brukar våran tjej på 3 år bråka endel.. Vi börjar redan en timme innan läggdags alltså vid 19, då får hon och storasyster (som är 5 år) städa lekrummet och deras sovrum(dem delar rum just nu), det är ett måste varje kväll, var sak på sin plats, vilket fungerar förvånandsvärt bra. Sen är det kissa och borsta tänderna. Sen får dem välja en sångsaga(bok läser vi ibland), Vi sätter på cd-spelaren och dem läger sig för att lyssna. Om dem inte är så trötta så tilllåter vi dem att leka lugnt inne på rummet. Vilket dem ibland gör och lägger sig sen själv när dem känner sig trött(efter att dem naturligtvis städat,Utan att vi sagt till denna gång). Om dem leker fortfarande vid 21 så går vi in och säger att nu är det sovatid och då hoppar dem isäng. Om lilltjejen börjar bråka så bär vi ut henne från rummet och sätter in henne i ett annat rum. och går därifrån Vilket funkar ibland.  Fortsätter hon bråka så bråkar vi tillbaks, har vi sagt hon ska ligga i sängen så ska hon det, jag sitter då ofta i sängen så hon inte kommer förbi mig och efter 15 min skrikande från henne och mina ord nej du ska sova nu så lugnar hon ner sig och lägger sig, arg som ett bi är hon ju men somnar gör hon.. nästa gång jag sätter mig där så vet hon att det är ingen ide att bråka, mamma flyttar inte på sig.. 

Nåja lite tips om hur vi gör..

• MrsXanadu

Vad avis jag blir. Önskar så innerligt att sånt kunde funka på min dotter. Men skam den som ger sig. Jag skall hitta nåt som funkar för oss med.

annut skrev 2007-08-09 23:49:25 följande:
    Nu har inte vi problem med läggning varje dag, utan ibland brukar våran tjej på 3 år bråka endel.. Vi börjar redan en timme innan läggdags alltså vid 19, då får hon och storasyster (som är 5 år) städa lekrummet och deras sovrum(dem delar rum just nu), det är ett måste varje kväll, var sak på sin plats, vilket fungerar förvånandsvärt bra. Sen är det kissa och borsta tänderna. Sen får dem välja en sångsaga(bok läser vi ibland), Vi sätter på cd-spelaren och dem läger sig för att lyssna. Om dem inte är så trötta så tilllåter vi dem att leka lugnt inne på rummet. Vilket dem ibland gör och lägger sig sen själv när dem känner sig trött(efter att dem naturligtvis städat,Utan att vi sagt till denna gång). Om dem leker fortfarande vid 21 så går vi in och säger att nu är det sovatid och då hoppar dem isäng. Om lilltjejen börjar bråka så bär vi ut henne från rummet och sätter in henne i ett annat rum. och går därifrån Vilket funkar ibland.  Fortsätter hon bråka så bråkar vi tillbaks, har vi sagt hon ska ligga i sängen så ska hon det, jag sitter då ofta i sängen så hon inte kommer förbi mig och efter 15 min skrikande från henne och mina ord nej du ska sova nu så lugnar hon ner sig och lägger sig, arg som ett bi är hon ju men somnar gör hon.. nästa gång jag sätter mig där så vet hon att det är ingen ide att bråka, mamma flyttar inte på sig..  Nåja lite tips om hur vi gör..
  • Atjo

Fick ett tips idag från min kompis svärmor, som har läst barnpsykologi och själv är mamma till två söner och en dotter. Hon sa att vi ska säga till dottern att hon absolut inte får sova inatt, hon får helt enkelt inte gå och lägga sig. Så ska jag göra mig själv i ordning för sänggående men säga till henne att hon inte får sova. Hon kommer då prompt vilja lägga sig, just bara för att jag "inte vill".

När vi väl lagt oss och om det är så att hon stökar omkring som hon brukar, så ska jag ta och leda henne ut ur sovrummet och säga att ska hon leka får hon stanna uppe, för jag ska sova.

Det verkar lovande, för vet ni vem som tjatar om att hon ska gå och lägga sig? Jo, den trotsande 3-åringen.

Återkommer imorgon med hur denna metod fungerar!

Svar på tråden Varenda j-vla kväll bråkas det vid läggdags...