Varenda j-vla kväll bråkas det vid läggdags...
Har en dotter som är lite över tre år. Sen hon var ca 1½-2 år har det bråkats varje kväll vid läggdags. Rutinen ser ut så här:
* Kvällsmat
* Borstar tänderna
* Hon väljer saga och vi lägger oss i vår säng och läser
* Släcker lampan och säger godnatt och
DÅ BÖRJAR HON!! Det ska grejas med kuddarna, försökas smygas ur sängen, krypas under täcket, sparkas och småslåss på en, hoppas i sängen you name it! Till slut tappar jag tålamodet och blir arg och i kväll fick hon ta time out i hallen en stund. När inte det hjälpte (för hon började prova skor...) sa jag att jag i alla fall skulle sova och gick in i sovrummet och stängde dörren, varpå hon blev så arg att hon fick ett affektanfall, vilket ju var inte direkt var meningen. Nu har jag en fruktansvärd huvudvärk, är stressad och har ont i magen, men hon sover i alla fall (tack vare eller p g a, vilket man vill, affektanfallet, som gör henne trött).
Tilläggas ska att vi har prövat det mesta:
* Nanny-metoden. Bädda ner ungen i sängen och förklara att nu ska det sovas och sen gå ut ur rummet. När hon sen kommer upp leda henne tillbaka till sängen och säga godnatt. Nästa gång hon kommer upp bara leda tillbaka. Vi gav upp denna metod efter att ha lett henne tillbaka till sängen 153 gånger under 3½ timmes tid...
* Duktig tavla. Hon får ett fint klistermärke att sätta på tavlan om hon är duktig. Det fungerade jättebra när hon skulle lära sig gå på pottan men har ingen som helst effekt på läggdagsrutinen.
* Ny mysig säng. Hon tycker faktiskt om sin säng och sover i den om vi flyttar över henne till den. Hon tycker även det är mysigt att ligga och läsa sagan i den men när det ska sovas så vill hon in i vårt rum. Jag har även försökt natta henne i hennes egen säng men hon håller på och stökar omkring i den precis lika mycket som hon gör i vår.
Vi vill inte ha det så här. Det blir ingen tid över till någonting när man ska hålla på i timmar och bråka varje kväll och när ungen väl somnat är man själv så uppe i varv och arg och ledsen att man omöjligt kan slappna av.
HJJJJJJJJÄÄÄÄÄÄÄÄLLLLLLLPPPPPP!!!!!!!!!!!!