• ErikaSaga

Spolning av äggledare

Jag och min man har försökt "göra" syskon i 2 år nu och har fått hjälp av gyn med pergo som resulterade i en graviditet och ett missfall, har ätit 6 kurer så nåt mer blir det inte. Nu är nästa steg spermaprov för gubben och spolning av mina äggledare, så nu till mina frågor då!
    Har fått hem att jag ska ringa på första mensdagen och boka tid, men är det några förberedelser man ska göra? Nåt speciellt man ska tänka på? tar det lång tid? Gör det ont? Får man svar direkt på om allt ser bra ut eller inte?

Ja, det var väl vad jag kom att tänka på just nu, men skriv gärna och berätta ni som gjort det hur det är och sånt, känner mig ruggigt orolig och nervös inför detta....

• Svar på tråden Spolning av äggledare
  • amazonija

de är att man sak komma i rätt tid,som man ska ring, om ja kommer i håg så tog de ca 30-60 min men då var de prat med läkan efter och ni får veta om de är något fel, ont ja de gjorde de i alla fall på mig men vid min första spolning så gick de inte att göra för livmodertapen tror att de var den som lång för långt fram så de var bara att avbryta o åka hem men sen när nästa var så gick de bättre men då fick ja lokal bedövmimg o de gjorde ont men sen breor de ju på hur hög smörtgräns man har,

ja har haft hög men sen ja op för blindtarm så har ja fått lägre nu känner ja allt i ställe är inte så roligt...

men ja hoppas att de går bra för er. och att ni får ert syskon

kram

• Woza

Hej

Spolning av äggledarna är inte den roligaste upplevelsen du kan genomgå direkt. Det tog ungefär en halvtimme totalt för mig och läkaren och sköterskan tog hand om mig föredömligt. Gjorde det för ont så gjorde de en paus. Var inte rädd för att säga till. Jag fick ha sköterskan som stöd när jag var där för jag tänkte inte på att ta med mannen. Det kan dock vara skönt tror jag. Så får ni resultatet tillsammans och han kan stötta dig. Resultatet får du reda på direkt - åtminstone fick jag det. Hängde med på ultraljudet hela tiden.

En rekommendation är att ta med en egen binda som du kan lägga i efteråt. Jag fick en av klinikens "inte så sexiga" bindor. 2 cm tjock och i tajta byxor är det inte så charmigt. ;)

Ta ett par alvedon/ipren två timmar inför också så hjälper det dig att slappna av lite mer. Lycka till.

• Sara78

Så här var det för mig...
    Jag gjorde spolningen på mensdag 10. Fick en tid och skulle komma en stund innan så jag hann få smärtstillande. Två vanliga värktabletter + stolpiller.
    Undersökningen tog inte alls lång tid, 5-10 minuter max. Det gjorde inte alls ont på mig! Du kan se allting på skärmen under tiden och du får svar direkt om det är passage eller inte.
    Man kan blöda lite efteråt men inte speciellt länge.

Jag var jätte nervös innan för man har ju hört om många som har såna enorma smärtor och sådär, men det är inte alls säkert att du upplever det så. Det enda jag kände av var mot slutet att jag kände mig lite "uppblåst" i magen av vätskan de sprutar in. Men det gjorde inte alls ont på något vis. Kanske att det gör ondare om man inte fött barn tidigare? (jag har en dotter).

Hoppas det går bra för dig!

• LillaAnna72

Kände inte så mycket alls faktiskt. Bara att de gjorde nåt "där inne". Är väldigt individuellt som du säkert förstår av alla svar du fått.

• voice

Tänkte mest påminna om att se till att du inte _måste_ gå tillbaks till jobbet direkt efter! Jag brukar vara tuff men blev faktiskt rätt yr och illamående efteråt- det hade jag inte räknat med. Det gjorde lite ont men inte värre än mensvärk och då hade jag stopp + hade inte fått något smärtstillande alls innan. Det var mest att det hade varit _så_ skönt om man fått ett par vilotimmar efteråt.

Lycka till!!

• ErikaSaga

Tack för alla svar! Då vet jag ungefär vad jag kan ha att vänta mig!Flört Jag jobbar natt så jag kommer hus som inte att jobba direkt efter så det känns ju skönt. Gubben får ta ledig från jobbet om han jobbar för han SKA medFlört Nu är det bara invänta mens och sen hoppas att jag får en tid denna cykeln och slipper vänta en till...

kram till alla!

• Snart vår tur

Min historia..
    Jag tog en impren+en alvedon 1 tim. innan och hade tagit ledigt från jobbet. Killen var med, men läkaren avrådde han från att följa med in. Det börjar som en gyn-undersökning, han förde in en liten slang in i livmodern, väl inne så blåstets en liiten ballong upp. (detta gjorde ondast!! som extrem mensvärk så jag blev svimfärdig) Sen förde han in ett vag-ultra, sedan sprutade han in liten mängd vätska genom ena äggledaren, sen nästa. (det spände rejält i ena som var lite trängre än den andra) Visst det gjorde ont, det måste jag säga, men det gick bra ändå. Det tog kanske 10-15 minuter själva undersökningen. Läkaren säger direkt om det är förträngningar eller inte. När alvedonen gick ur kroppen 6 timmar senare kom en otrolig mensvärk. Men vad sjutton, du har ju fött barn!!

• nuedetdax

Jag ska spolas nästa vecka hos Dr Garoff på Octaviakliniken, nån som har erfarenhet av henne?

• Fraggelfia

Åhhh... usch vad jag är nervös!
    Har fått tid den 20 sept för spolning av äggledare.
    Är riktigt nervös för att det ska göra ont samt att de ska säga: "Sorry, det är helt omöjligt för dig att bli gravid"

FL är så himla bra! Skönt att man kan gå in och läsa om andra som gjort samma utredningar innan. Stillar ju en del av oron iaf.

• Snart vår tur

Fraggelfia: skulle nu båda äggledarna vara helt blockade så kan man göra IVF, så det är inte kört ändå. Lycka till.

• anniecaroline

Jag väntar på tid för spolning och jag är sjukt nervös.. både för att dom ska hitta massa fel och för att jag är väldigt dålig på att hantera smärta. Men tänker samtidigt att jag går igenom vad som helst för att få en liten kotte :)
    En halvtimme måste man väl stå ut hoppas jag :)

• nenne40

anniecaroline - jag gjorde spolning idag och det tog totalt 15 min... För mig gjorde det inte alls ont, det kändes faktiskt inte alls... Hade förväntat mig att det skulle kännas mer än det gjorde, men ingenting... Men självklart är detta med smärta och obehag olika för olika kvinnor och jag förstår din oro.

• Fraggelfia

Kommer ni ihåg vad ni fick för stolpiller? Allså märket?
    Jag har en del smärtstillande hemma som är ganska starka och jag funderar på att ta en dexofen och två alvedon innan jag åker hemifrån. Men inge roligt om stolpillret krockar med det jag tagit innan...

• anniecaroline

nenne40: det verkar ju som en enkel match :)
    Har fått tid nu den 17 oktober.
    Har inte börjat bli nervös än bara glad över att vi fick tid så snabbt :)
    Hur är din kille angående denna utredning och bebistillverkning?

• nenne40

anniecaroline: vi är helt överens :) Vi har bestämt oss för att kolla varför vi inte blir gravida (jag har två barn som snart är 16 och 18 år sen ett tidigare förhållande). Blir det inget, så blir det inget... Men då vet vi iaf att vi gjort vad vi kan :)

• Fraggelfia

Sådär. Nu är det gjort!!!
    Snacka om att jag oroade mig i onödan. Det kändes ju knappt. Det var världens gulligaste sjuksköterska och läkaren var även hon kanonbra! Det tog högst 10 minuter och det kändes knappt alls. Jag låg och kikade på monitorn där läkaren visade precis vad man såg och sådär.

Osså det bästa av allt!
    De hittade ingenting konstigt alls. Allt såg jättebra ut. Slemhinnor, äggledare, äggblåsor! Jag är sååååå himla glad!

Fick pergotime utskrivet, så jag kör igång på nästa mens som borde komma om 1½ vecka ungefär. Så himla glad och både jag och min sambo har fått upp hoppet om att vi kanske iaf kan bli föräldrar nångång!

Svar på tråden Spolning av äggledare