• cosmos

Kaffe och amning?

Hej på er!

Någon som vet hur kaffe påverkar barnet när man ammar?

Kan ni vara utan kaffe och märker ni någon skillnad på barnet utan eller med kaffe?

Jag är en sån kaffetant och mår inte bra utan i alla fall 2 koppar på morgonen men jag är rädd att min lille son på 2 månader blir orolig på eftermiddagen av det!
    Någon som vet?

• Svar på tråden Kaffe och amning?
  • Pyretsmamma

Har för mig att Emma blev lite pipig om jag drack mycket kaffe när jag ammade... Men en kopp då och då var ingen fara..

• cosmos

Då är jag inte ensam om att dricka lite kaffe då! Bra!

• Marlene B

2-3 koppar/ dag är nog ingen fara. Du märker om h*n reagerar.. jag dricker normalt 8-10 koppar espresso och det kan däremot vara för mycket.

• Szqa

har fått höra från flera barnmorskor att kaffe och choklad är något man ska undvika vid amning.. kolla med en bm...

• Annapannan

dricker starkt kaffe varje morgon och ammar/ger ersättning 50/50. Märker ingen skillnad. Dock ammar jag inte henne om hon behöver sova o jag precis druckit upp en kopp starkt kaffe. Tror inte heller det gör ngn skillnad ngn gång ibland. prova o se hur ditt barn reagerar, somliga är känsligare än andra.

• Chaam

Har bara läst att de kan bli oroliga av koffeinet.. men ett par koppar är nog lugnt..
    Jag har druckit det på morgonen nu sista månaden iaf. Fast grabben är snart 6 månader nu..

Glöm inte att det är vätskedrivande så du dricker mycket vatten oxo med tanke på amningen

• Mjusch

Min son blir definitivt påverkad när jag dricker kaffe. Han blir piggare och sover kortare stunder på dagen. Får svårare att somna på kvällen. Och det räcker med en latte gjort på en enkel espresso för att det ska märkas. Har slutat dricka kaffe helt eftersom det stör både hans och min sömn.
    Tror att många sovproblem har med mammans kaffedrickande att göra.

• cosmos

Tack för era svar!

Är rädd för att jag inte kan leva utan lite kaffe varje dag men jag tror nog att min son blir lite påverkad av det ändå.
    Känns som om han blir lite oroligare och piggare på dagen precis som du Mjusch skriver.
    Men jag både ammar och ger ersättning så jag ska försöka hålla kaffedrickandet till morgonen.

Någon som vet hur lång tid det tar innan det kommer i bröstmjölken?
    Om jag dricker kaffe på morgonen kl 7 när får min son det tro?

Tack igen för bra svar!

Svar på tråden Kaffe och amning?