• Malia75

Bokstäver till scrapbooking?

Ni som scrappar....hur gör ni era bokstäver?
    Jag har köpt Panduros bokstavsstansar men de är ju urtråkiga.
    Har ockå ett par schabloner som jag ritar av på scrap-papper och klipper ut, men finns det andra sätt?
    Nån som har tips på fler schabloner med bokstäver än de som finns på Panduro?

(Jag vet att det finns flera scrapbooktrådar men jag orkar inte läsa igenom dem eftersom de är så låååånga och kanske inte har svar på mina frågor...)

• Svar på tråden Bokstäver till scrapbooking?
  • Vifsla

Jag går ut på tradera ibland och kollar om det finns någon som säljer die-cuts i form av bokstäver. Eller så köper jag chipboards, fast de är ganska dyra.

• Coursell

Du kan köpa andra bokstäver/större som är av hård papp. De kan du själv dekorera eller måla också. Jag använder mig gärna av basic greys 30'30-papper med bokstäver (snygga stickers)
    Du kan även köpa utstansade alfabet eller enstaka bokstäver från vissa internetbutiker. Då är det större bokstäver utstansade från en QK-tång.

• Malia75

Vad är die-cuts och chipboards?

Det jag mest är ute efter är väl egentligen nån sorts stans eller schablon så man kan göra i vilket papper man vill, är inte så förtjust i de färdiga bokstäverna om ni förstår hur jag menar.

• Vifsla

die-cuts är utstansade bokstäver eller figurer. Man behöver ett verktyg som heter Bosskut och så mallar dies. Och så papper så klart. Man stoppar mall och papper i verktyget, trycker till och så får man utstansade bokstäver eller vad man nu har för mall. Gå in på tradera och sök på die-cuts så kommer du att se vad jag menar.
    Chipboards är färdigstansade bokstäver i papp. De är ibland dekorerade eller så är de enfärgade.

• Pysseltokig

titta på denna länk från tradera, som vifsla skriver om.
    folk stansar ut bokstäver som man kan köpa

jag brukar köpa sådana och sen dekorera dem själv med antingen stämpelfärg, bling eller liknande

www.tradera.com/auction/auction.aspx

• Malia75

Det var ju inte så dumt! Tack för tipset!

• Vifsla

Stansar och bosskuten (eller andra stansmaskiner) är ganska dyra 500-4000 kr. Så om man inte är så hängiven scrappare eller nybörjare så är det mycket billigare att köpa färdigstansat.

• Lovisa L

TS nu lånar jag din tråd lite grann :
    De som säljerfärdigstansade bokstäver på tradera, säljer de i flera omgångar? Hur mycket brukar de kosta när auktionen är avslutad? Det måste ju vara bra för den som köpt en dyr stans att tjäna in lite pengar samtidigt som sådana som jag som inte har råd att köpa en stans (just nu iallafall )kan köpa bokstäver billigt!

Pysseltokig skrev 2007-08-10 22:58:39 följande:
    titta på denna länk från tradera, som vifsla skriver om.folk stansar ut bokstäver som man kan köpajag brukar köpa sådana och sen dekorera dem själv med antingen stämpelfärg, bling eller liknandewww.tradera.com/auction/auction.aspx...
  • Vifsla

Lovisa L: Det är olika, en del säljer flera alfabet så man ska få många av varje bokstav. En del säljer meningar, tex "mammas kille" eller "Bä bä vita lamm". Vissa säljer ett bara ett alfabet.
    Det finns av alla sorter och färger. Det är bara att sätta sej på tradera och surfa runt, finns precis hur mycket som helst.
    Priset är lite olika, beroende på hur mycket som säljs.

• MiaB72
    Malia75: Jag har en Quick Kutz tång med ett alfabet och planerar att köpa fler alfabet men de är tyvärr dyra. Du kan köpa färdiga bokstäver utstansat på Tradera, brukar inte bli så mycket när auktionen är klar och du kan då ofta välja färg själv.
    Jag har även olika chipboardalfabet (bokstäver i kartong, finns ofärgade men även färdigdekorerade) dessa använder jag ofta genom att rita av bokstäverna på det papper jag vill ha och använder inte själva chipboarden utan sparar den till nästa gång och använder bara det jag ritat och skurit ut i eget papper.
    Jag har även foamstamps, bokstäver som är gjorda i skumgummi som du duttar färg på och sen stämplar på pappret, jättesmidigt och de är inte heller så dyra.
    Du kan ju även skriva ut bokstäver på datorn direkt på det papper du vill ha och sen skära ut bokstäverna.
    Sen finns ju en djungel av stickers, thickers och annat!

Lycka till!!
  • Malia75

Jag brukar använda en schablon från Panduro och rita och klippa, men det är så tradigt att klippa hela tiden, speciellt om man ska ha många bokstäver.....
    Tycker det är svårt att köpa färdiga också, jag vill oftast välja själv vilket papper jag vill göra bokstäverna av, så jag ska kika efter verktyg till att börja med. Får väl börja spara lite småpengar här och där så det inte känns så dyrt när man till slut köper den.

Svar på tråden Bokstäver till scrapbooking?