• Signatur

Hjälp! Jag ska på ett katolskt bröllop

En *nära* släkting till mig ska gifta sig imorgon. Det blir ett katolskt bröllop eftersom bruden är katolik (från ett sydamerikanskt land).

Men jag har ingen aning om hur det går till. Jag antar att det liknar ett "svenskt" protestantiskt bröllop ganska mycket. Men är det något särskilt jag bör tänka på för att inte göra bort mig (vill inte störa min släkting med frågor nu, de har tillräckligt att göra ändå).

Det jag har fattat efter att ha sökt i lite gamla trådar är:
    *Inga bara axlar etc (men det bör man inte ha i någon kyrka)
    *Inte ta nattvarden (det kommer att vara nattvard) eftersom jag är protestant själv

Men annars då?

Brukar det finnas någon rökelse eller så under cermonin? (Eller tänker jag på rysk-orthodoxa kyrkan nu?). I så fall bör jag nog sätta mig långt bak så jag kan gå ut om jag får en astmaattack.

Är reglerna kring att man ska sitta på främsta raden om man är nära släkt likadana? Brud och brudgums sida, är det lika?

Hoppas det finns någon vänligt sinnad katolik (eller annan vetande) som kan hjälpa mig.

• Svar på tråden Hjälp! Jag ska på ett katolskt bröllop
  • Lurvenpajsaren

Min kompis gifte sig katolskt, och det var ingen större skillnad förutom att vigselceremonin var vääääääääligt lååååång...Den höll på i en timme, och som ateist är det en väldigt lång stund att sitta och lyssna på! ;)

Du behöver nog inte oroa dig.

• Kanelflicka

Ingen större skillnad alls. När jag gifte mig så var inga rökelser inblandade men det beror på att bröllopet var inte samtidigt som mässan. Och just under mässan kan fökelser förekomma. Om nattvard kommer att ges då gissar på at det blir en mässa.

• anna ruffs

det är som alla bröllop du ser på amerikanska filmer för att låta lite fördomsfull. det är oftast katolska bröllop..

• Kluvenflicka

Tänk på att inte klä dig i lila..det är en sorgens färg inom katolska kyrkan..Som de andra redan sagt så är det som ett protestantiskt bröllop..En mässa med vigselförättelse och vanlig mässa är ganska vanligt att man kombinerar..Man tar nattvard om man vill..(även som icke katolsk är det ok..jag gifte mig i italien i katolska kyrkan och efter att ha pratat med prästen så var det helt ok, men givetvis upp till var och en) Man har lite rökelse som prästen välsignar oblat o vin med men inga mängder. Brudens släkt sitter på vänster sida, brudgummens på höger..Inga konstigheter men mässan är lååång oftast:-/

• Ninda

Jag var på katolskt bröllop på Sicilien. En svensk kille gifte sig med en sicilianska. De fick f.ö. på äkta sicilianskt manér efter ett par timmars vilda diskussioner muta "översteprellen" med pengar Penga mun för att de skulle få hålla ett sådant "inter racial" bröllop i hans kyrka... Annars var det som många berättat här redan, lååång mässa med bla bla bla och sen nattvard åsså lite mer bla bla, lite rökelse - inte farligt alls, brudens till vänster, brudgummens till höger. Jag trodde det var ett big NO NO med bara axlar, men det såg jag fler än ett par av där inne, och det var små sexiga röda klänningar också! Fast det är väl bara inför påven himself man inte får bära rött kanske? Nån som sa det... Jag är inte mycket för det kyrkliga, men i övrigt var det ett mycket fint bröllop!! Festen och maten efteråt var fullkomligt exceptionell!! Ha det så revligt! :o)

• Signatur

Ok, alltså:
    *nattvard om jag känner mig bekväm med det (förmodligen inte)
    *sitta längst fram men med astmasprayen i beredskap
    *inte lila
    *bak som klarar någon timme eller två rekommenderas

Tack för hjälpen!

• Kanelflicka

Just nattvard rekommenderar jag inte. Visst, vissa präster tillåter icke katoliker att ta nattvard medan andra är väldigt hårda i frågan och därmed är helt emot det.

Svar på tråden Hjälp! Jag ska på ett katolskt bröllop