• Livets Mirakel

Vad kan ni skelleftebor berätta om er stad till en som funderar på att flytta dit?

Vi är en barnfamilj som av en alldeles speciell anledning funderar på att flytta just till Skellefteå eller strax utanför.  Är det en bra stad att bo i för en barnfamilj? Finns det mycket aktiviteter för barn, ett fint badhus, fina lekparker?
    Finns det bostäder att få tag på där, kan man lätt få plats på förskola?
    Vilka områden är bra att bo i då man har barn och vilka är mindre bra, finns det något område man absolut bör undvika?
    Hur är ert sjukhus? Har ni ett bb?
    Vad kan man säga om skelleftebo då? Har ni några speciella särdrag så att säga, hehe?När börjar sommaren hos er och när brukar ni få snö?
    Har ni något annat spännande att berätta? Tacksam för svar.

BF 10 november 07, barn nr 2
  • Svar på tråden Vad kan ni skelleftebor berätta om er stad till en som funderar på att flytta dit?
  • Bixa

Hej. Jag bor i en by utanför Skellefteå och trivs jättebra här. Rekomenderar er absolut att flytta hit.

Mina barn är så små så de har inte börjat med några aktiviteter ännu, men jag tycker det finns fina lekparker man kan åka till. Jag och barnen brukar åka till Nordanå där det också finns en ankdamm där man kan mata fåglarna med bröd. Det gillar barnen (och jag ). Just nu är badhuset stängt för renovering så det kommer säkert att bli jättefint när det är klart. Nu på sommaren finns många fina badplatser lite utanför stan.

Bostad borde inte vara några problem, fast det beror lite på var man vill bo. Vissa områden är populärare än andra, men eftersom vi bor i hus har jag inte så stor koll just nu. Vad gäller dagisplatser är det nog kö på de flesta ställen. Jag tycker att alla jag känner fått plats på ett dagis en bit från hemmet och sedan bytt för att komma närmare. Så var det för oss också.

Sjukhuset har jag inte så mycket erfarenhet av. Vi har ett jätte bra BB.

/Helen

• Micke73

Hej Bixa. Vilken by bor du i? Är det långt från centrum?

• Tatanja

Hejsan!
    Är född och uppväxt i Skellefteå, men flyttade därifrån för nästan ett år sedan.
    Själva staden är vacker och det finns väl endel att göra.
    Fina lekparker finns det, och som "Bixa" sa så är Nordanå väldigt vackert.
    Bostäder brukar väl inte vara så mycket bekymmer att få tag i, men för storleken på Skellefteå så tycker jag det är alldelens för dyrt..!
    Vissa delar på t.ex. Anderstorp är "mindre bra" att bo på med barn för det är mycket knark och våld.
    Sjukhuset är väl sisådär, men skulle rekomendera att skaffa en privatläkare i stället för att gå på vårdcentralen.. iaf Anderstorp vårdcentral... (min personliga åsikt)
    BB i Skellefteå är bra. Det är väl den avdelningen som jag skulle säga var bäst där.

Det som räknas som en typisk skellefteåbo i mina kretsar är en "brat" med knådsnus som är av fotbollsstorlek..

Något annat spännande att berätta? Det finns en pizza som heter Calskrove.. Det ska vara som en "vanlig" calzone med allting som har med ett "skrov" att göra i..

Jag skulle inte flytta tillbaka till Skellefteå idag. Som sagt, staden är vacker men jag tycker inte riktigt om "by" känslan som finns... Det skvallras mycket och nykomlingar kan ha det svårt att "komma" in...

Detta är mina åsikter iaf.

• Livets Mirakel

Andertorp verkar si så där, vilka områden rekomenderar ni? Någon som vet något om Myckle? Har sett något parhus/ bostadsrättt på Kvistvägen, det ligger väl i Anderstorp, är det inte bra där då? Ungefär var ligger Nordanå? Finns det någon förskola som är mindre bra och vilka har ni hört mycket gott om?

• Livets Mirakel

Brukar ni ha snö på julen?

• Bixa
    Micke73 skrev 2007-08-11 16:00:44 följande:
    Hej Bixa. Vilken by bor du i? Är det långt från centrum?
    Vi bor i Myckle. Det är inte så långt från centrum, ca 5 km.
    Livets Mirakel skrev 2007-08-12 10:33:56 följande:
    Andertorp verkar si så där, vilka områden rekomenderar ni? Någon som vet något om Myckle? Har sett något parhus/ bostadsrättt på Kvistvägen, det ligger väl i Anderstorp, är det inte bra där då? Ungefär var ligger Nordanå? Finns det någon förskola som är mindre bra och vilka har ni hört mycket gott om?
    Myckle vet jag en del om. Vi har bott här i sex år och jag tycker att det är jättefint här. Som att bo på landet fastän nära stan. Det jag inte gillar är att det är en hel del trafik på vägen och ingen cykelbana. Det kommer att dröja länge innan jag törs låta mina barn gå/cykla själva till kompisar.

Det går hyfsat bra med bussar på veckorna om man vill pendla. Fast färre på sommaren och nästan inga på helgen. Men då det är så nära stan går det ju att cykla på sommaren och taxi hem är inte så faligt dyrt om man ska ut någon helg (ca 200kr en väg).

Nordanå ligger vid älven på gångavstånd från centrum. Hm, kan det vara ca 500 meter från torget. Fundersam Jag är inte så bra på att bedöma avstånd men det tar inte lång stund att gå dit.

De förskolor som finns i Myckle har jag bara hört gott om (och jag tycker vår förskola är jättebra). Tidigare hade jag sonen på en annan förskola som hette Trollbacken och där var det också jättebra.
  • Tatanja

Livets Mirakel skrev 2007-08-12 10:33:56 följande:

[/citat]

Livets Mirakel skrev 2007-08-12 10:34:10 följande:
    [citat]
    Brukar ni ha snö på julen?
    Vill ni bo inne i stan eller utanför?
    Nordanå ligger inte långt från centrum. Tar typ... 10-15 minuter att gå dit från torget kanske? Inte ens det tror jag...

Ja, det är snö på julen..! Om inte något oförutsett händer förståss..!
  • Livets Mirakel

Det spelar ingen roll om det är inne i stan eller strax utanför, får ej vara mer än 1,5mil in till själva skellefteå iaf...ska var i ett barnvänligt område.

Vilka dagis i skellefteå är bra? Hur kan man som vuxen skapa sig ett socialt nätverk där, vi känner ingen där men skulle gärna lära känna andra föräldrar.

• Tatanja

Livets Mirakel skrev 2007-08-16 11:41:41 följande:

Det spelar ingen roll om det är inne i stan eller strax utanför, får ej vara mer än 1,5mil in till själva skellefteå iaf...ska var i ett barnvänligt område.Vilka dagis i skellefteå är bra? Hur kan man som vuxen skapa sig ett socialt nätverk där, vi känner ingen där men skulle gärna lära känna andra föräldrar.
    Lund är fint... o sunnanå, sörböle är toppen..!
    Dagis vet jag tyvärr inte så mycket om i Ske-å... har aldrig haft nån på dagis där...
    Öppna förskolorna kan ge ett bra nätverk. Sedan finns det en tråd här på Familjeliv för dom i Skellefteå...: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m21060098.html
Svar på tråden Vad kan ni skelleftebor berätta om er stad till en som funderar på att flytta dit?