• Sjuttio

Tipsa mig om hur jag ska sy en gardinkappa...

Hej!
    Jag har ett fönster där det inte passar så bra att ha längder, så jag tänkte bara ha en kappa. Fönstret är ca 1,50 och brevid är det en altandörr.

Hur ska jag sy kappan? Nån som har nån bra idé? Vad är finast? Slät, veckad?
    Detta är i köket och kappan måste vara vit då köket är väldigt mörkt.

Hjälp mig!!

• Svar på tråden Tipsa mig om hur jag ska sy en gardinkappa...
  • abnocto

Har du inget gammalt lakan med bred spets på som du kan sy om. Lite rynkor vore fint.

• Sjuttio

Tack, men vitt tyg har jag och spets gillar jag inte....

• Sjuttio

Ingen som hade nån bra idé? Kan jag ha olika längd på fönster och altandörr när det bara är 20 cm mellan dom?

• biltokig1

ska du ha gardin över dörren oxå???

jag skulle sytt en rak kappa med kardborreband på och en kardborreskena att fästa i, man spikar bara fast den över fönstret. du kan ha en skena i nederkant om du vill ha den helt slät.

Monz 061127 Mammas lilla prins!!!
  • Sjuttio

Bra idé!!
    Kardborre så klart! Tack!

• brainn

Ett förslag:

Sätt upp EN lång snygg gardinstång, och ringar att fästa gardinen i, över både fönster och altandörr och köp en snygg panelgardin på metervara och använd som en slät kappa.
    Tänk på att mönstret ska gå att ha "liggande". Köper man metervara är det bara att fålla ändarna, om man väljer att använda ringar.

Panelgardin som kappa förutsätter ju förstås att fönstren inte är allt för höga!

• Sjuttio

Brainn: Gillar inte riktigt att ha gardin där det inte är fönster, alltså mellan fönster och altandörr, så den idén går bort....

Svar på tråden Tipsa mig om hur jag ska sy en gardinkappa...