• EllaBlue

Hårt ärr - nån som vet nåt?

Sprack mycket under förlossningen för 2 mån sen och har ett ärr över hela mellangården ända fram till (man tack och lov inte i) sfinktern. Problemet är att stygnen är så hårda vid båda "öppningarna" - inte ett dugg elastiskt så att gå på toa för nr2 gör svinont och blöder lite (inte hemorroider) och sex är inte att tänka på.

På efterkontrollen sa min barnmorska att det blir bättre efter man slutar amma (vilket jag av olika anledningar trappar ner på nu) eftersom hormonbalansen då återställs och vävnaderna blir mer elastiska. Stämmer det???

Nån som haft samma problem? Hur gick det sen?

Blir det inte bättre sa hon att man får öppna upp och sy om - hemska tanke...

• Svar på tråden Hårt ärr - nån som vet nåt?
  • Oceanpet

EllaBlue!

Jag skrev en liknande trad som din, OCH har puffat for den men knappt fatt nagra svar (men min handlade om det fanns nagot att gora for att mjuka upp arret).
    Du har det varre an jag, mitt arr gar snett at sidan sa att skita ar inget problem, men det ar en massa stenhard arrbildning i ovrigt!
    Det dar med amningen later ju skumt! Ovriga vavnader ar ju normal-elastiska...
    Lycka till

• basio

Jag sprack mycket vid min första förlossning. Jag minns inte om ärren var hårda (snart tre år sedan), men jag hade också jätteont och hade problem att göra nr 2. Jag var bara några milimeter ifrån att spricka ända ner till ändtarmen, men som du hade jag tur och slapp det.

Jag kan bara trösta dig med att för min del så blev det bättre med tiden. Jag kan fortfarande känna av det ibland vid sex, men det blir mer sällan och det gäller att välja rätt ställning . Nu känner jag mig precis som innan förlossningen förutom då dessa få tillfällen vid sex.

Kanske också ska tillägga att jag inte sprack alls lika mycket vid min andra förlossning och inte alls har haft några problem efter den.

• Lonicera

Det kan ta lite tid, 2 månader är inte så lång tid.
    Om du tänker dig ett sår på en annan del av kroppen, så är ärret upphöjt och stramt i början, för att med tiden lägga sig.

Det blir bättre när mensen kommer igång och när man slutat amma. Det hänger ihop med östrogennivåerna i kroppen.

För att mjuka upp vävnaden kan man prova att smörja med krämen Locobase, som finns receptfritt på Apoteket. Enligt Apotekspersonal ska krämen kunna användas i underlivet.

Svar på tråden Hårt ärr - nån som vet nåt?