• Februarii

Glukosbelastning. Fråga.

Mitt blodsocker låg på 8.6 förra gången jag var hos bm. Ska göra en glukosbelastning på tisdag. Men nu har jag läst om såna som ätit något speciellt innan högt blodsocker och haft högt men sedan normalt vid nästa besök. Jag hade ätit två marmeladmackor och druckit lite läsk innan. Kan det gjort något och om det gjort något och mitt blodsocker visar sig vara helt ok vid första blodprovet, kommer de genomföra glukosbelastningen då eller slipper man?

Mamma till Ida och har en liten Jonathan i magen BF071019
  • Svar på tråden Glukosbelastning. Fråga.
  • Lenagbg

men herregud, självklart ditt blodsocker var högt.. marmelad är massor av socker i och läsk e de oxå socker i..

ät inte sådant innan dina bm besök..

• S0lsken

Jag har för mig att alla gravida gör glucosbelastning, (kanske olika i olika landsting men jag tror inte det) så det är inget att oroa sig för.

• Februarii
    S0lsken skrev 2007-08-10 14:04:22 följande:
    Jag har för mig att alla gravida gör glucosbelastning, (kanske olika i olika landsting men jag tror inte det) så det är inget att oroa sig för.
    Nej, alla gör inte det, gränsen för högt går vid 8 (det är iofs lite olika i olika landsting har jag för mig) här. Gjorde aldrig någon med mitt första barn.
  • feritaugar

Mitt blodsocker låg på 10,05 när jag ätit två marmeladmackor. Ta upp det med din bm tycker jag.

• Majras

Du kunde ju ha nämnt för din bm att du ätit precis innan du kom. Skulle tro att du inte behöver göra glukosbelastning, om ditt blodsocker är normalt nästa gång.

Här görs bara glukosbelastning om man har diabetes i släkten eller man är kraftigt överviktig

• LyNxQ

Frågade hon inte om du hade ätit eftersom det visade så högt?? Det borde hon väl tänkt på..

Nåja, det verkar som att det är rutin på vissa ställen att göra glukosbelastning. Här (V.Götaland) görs det inte. (Inte 2004/2005 iallafall) Jag fick en stor klump till unge (4705g) så därför kommer jag att få göra det om jag blir gravid igen..
    Dock tror jag att mitt blodsockervärde var rätt okej när jag väntade min klump (6,2 5,9 5,5 4,3)

• quivive

Klart att ditt blodsocker kan ha varit högt om du åt sött PRECIS innan, men samtidigt går det ju ner ganska snabbt. Så om det inte var i väntrummet du åt, så tycker jag att man ju kan kolla upp det. Fast kanske kunde du få ett vanligt blodsockertest igen.

I Lund gör alla glukosbelastning och förutom att det tar några timmar, så var det inget jobbigt med det. En liten mugg med mycket sött vatten. Man kan ta med sig citron och pressa/hälla i. Det gör det mycket godare. Sen får man vänta och de tar blodprov.

DEt finns ju de som är lite skakiga efteråt, man får ju inte äta frukost, men hellre testa en gång för mycket en en förlite.

• Februarii

Min bm frågade om jag ätit precis innan och jag sa att jag ätit två marmeladmackor men jag ska ändå komma på glukosbelastning. Hoppades bara på jag skulle slippa om det första blodprovet visade på normalt blodsocker.

• Datanissan

Glukosbelastning aer aen service! Daeremot kan du  inte dra naagra slutsatser av blodsockret om hon inte helt haft koll paa vad du aetit innan och du inte har varit fastande 10-12 timmar innan. Haer i Kanada aer det rutin att testa eftersom graviditetsdiabetes blir vanligare och vanligare. Hade det sjaelv foerra graviditeten men lyckades undvika det denna gaangen.

Barn gör som du gör, inte som du säger.
  • annananaa

Jag testades idag och fick 8,3 - här är tydligen 9 gränsen för mycket. Men hon frågade om vad jag hade ätit till frukost och så...

• bäbissugen

Första gången låg jag på gränsen men då hade jag precis ätit frukost 10 min innan. Drack då fräskpressad juice+åt flingor med rismjölk+blåbär. Jag skulle göra en glukos belastning 2 veckor senare, då på fastande mage. Värdet innan belastningen var på 4,2 tror jag. Fixade aldrig att drick det äckliga sockerlösningen så någon glykosbelastning blev det inte. 2 veckor senare skulle dom testa mitt värde igen och då åt jag en timme innan och åt osötat bröd+skinka. Drack ingen juice. Värdet låg då på 6 någonting. Så det var helt grönt.

Svar på tråden Glukosbelastning. Fråga.