• myrans mams

Hjälp mig med recept på köttgryta!

Hoppas att alla ni duktiga mammor därute ska kunna hjälpa mig - har köpt massor med grytbitar som de hade billigt på lokala ica:n och vet inte vad jag ska göra med dem! Skulle vilja göra nån sorts köttgryta att frysa in men vet inte riktigt hur. Nån som har ett bra recept eller bara lite riktlinjer?! Gärna ett recept som passar att laga stor sats av och som blir bra att frysa. Inte kalops för det är jag trött på!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Hjälp mig med recept på köttgryta!
  • Gul13

Gryta är det lättaste man kan göra. Ta det du tycker om och låt puttra ihop. Är det grytbitar från gris så krävs det ganska lång tid och det går åt mycket vätska.

Jag använder ofta tex finhackad gul lök, strimlat bacon, strimlade morötter eller hackad paprika, fond eller buljongtärning, passerade tomater och vatten eller grädde. Och så salt och peppar, kanske timjan eller någon annan krydda. Lycka till.

• Trynträ

Gryta ska alltid koka minst 2 timmar. Det är det bästa tips jag kan ge dig. Ju längre tid köttet kokar desto mörare blir det. Fläskfilé och oxfilé undantaget.

• Laire

Min mamma gör en jättegod som kokar riktigt länge, finhackad smörgåsgurka och krossad tomat och sedan redning (har tyvärr inget exakt recept). Jättegott!

Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.
  • Kibell

Mustig köttgryta
    4 portioner

400 gr nötkött av bog, högrev eller fransyska (brukar ta grytbitar)
    1 gul lök
    2 morötter
    2½ dl vatten
    1 buljongtärning
    1 msk soja
    1 krm malen svartpeppar
    ½ tsk salt
    1 tsk timjan
    1 tsk rosmarin
    1 msk vete- eller maizenamjöl
    ½dl vatten eller grädde (brukar ta matlagningsgrädde)

Skär köttet i bitar/strimlor. Skala och hacka löken. Skala och skär morötterna i bitar.
    Koka upp vattnet med buljongtärningen, sojan, löken och kryddorna. Lägg i köttet i omgångar (jag försteker alltid innan) under omrörning. Koka grytan tills köttet är mört. Bog och högrev cirka 1 timme och fransyska cirka 40-45 minuter.
    Lägg i morötterna och koka ytterligare 15 minuter. Rör ihop vattnet eller grädden med mjölet. Tillsätt redningen under omrörning. Låt koka ytterligare cirka 3-5 minuter.
    Jag brukar även lägga i skuren röd paprika samtidigt som morötterna.
    Servera med ris, potatis eler pasta.

Smaklig måltid.

♥Älskar min Isabelle♥
  • Fru Bryngelsson

Jag brukar låta bitarna puppla i ca 3 dl vitt vin och lite vatten för att få den där mustiga smaken och sedan har jag i lite gele´för att få lite sött...

• mamman i skogen

Tva grytor sama grund.
    Fras lok bacon och kott sla pa rott vin och lat det reducera lite alternativt guinnes eller annan stout fyll pa med vatten och kalvfond lat grytan puttra (inte stormkoka da blir kottet segt)sista stunden sa lagg i gronsaker och lat dem koka mjuka krydda upp grytan och ev red av.
    guinnes ger en underbar mustig nastan lite bitter smak pa grytan
    rott vin ar en klassiker
    bacon ger en fantastisk smak

• Trynträ

Fast det kan aldrig bli mört kött på en koktid under en timme. Särskilt inte med grytbitar. Oxfilé eller fläskfilé blir mört på en gång. Man har alltför många ggr ätit kött som varit segt som sjutton p g a att det kokats för lång tid och således inte varit särskilt gott. Kött ska nästan trasas sönder när det är i gryta tycker jag.

• ankis1
    Trynträ skrev 2007-08-11 14:21:45 följande:
    Fast det kan aldrig bli mört kött på en koktid under en timme. Särskilt inte med grytbitar. Oxfilé eller fläskfilé blir mört på en gång. Man har alltför många ggr ätit kött som varit segt som sjutton p g a att det kokats för lång tid och således inte varit särskilt gott. Kött ska nästan trasas sönder när det är i gryta tycker jag.
    du menar väl att de ofta kokas för Kort tid?
  • Trynträ

Hehe. Ja precis. Råkade visst slinta på tangenterna.

ankis1 skrev 2007-08-11 18:20:56 följande:
    du menar väl att de ofta kokas för Kort tid?
  • myrans mams

Tackar för alla superbra tips! Är i full gång att fylla frysen med allehanda smaskigheter!

Svar på tråden Hjälp mig med recept på köttgryta!