• ready78

Aspartam farligt när man är gravid?

Hej! tänkte höra om det är någon som vet om aspartam som finns i lightdrycker är farligt för fostret? Det är ju självklart inte bra att dricka annars heller men då har man ju bara säg själv att tänka på. Någon som vet?

• Svar på tråden Aspartam farligt när man är gravid?
  • kaveldun

Jag undvek det när jag var gravid därför att jag inte tyckte det fanns tillräckligt med forskning som visar hur det påverkar. Märkte då också att när jag drack saft eller läsk utan sötningsmedel (alltså ej light) så blev jag nöjd med mycket mindre, blev inte lika sugen

Ett beibsleende kan lysa upp en hel dag!!
  • LyNxQ

Har inte hört något men försökte också att undvika det!
    Fast kanske mest för att jag tycker att vanlig saft är MYYYYYCKET godare

• Kattis1

Jag skulle försöka undvika lightläsk och lightprodukter om jag var gravid.
    Jag har lästt att lightämnena inte bryts ner i kroppen utan lägger sig som en kletig sirap på insidan av blodkärlen. (Enligt artikel skriven av en patolog)
    Efter att jag läst detta slutade jag tvärt med lightläsk i alla fall.

• Carmo

Min dietist sade att jag skulle undvika det just för att det inte finns tillräcklig forskning hur det påverkar fostret. Så, jag slutade med det - drack det dock i början av graviditeten någon gång ibland men de verkar inte ha tagit skada av det.

Men, bättre att undvika det.

• ready78

ok det känns nog bäst att sluta med det helt, bättre att dricka vanlig cola imellanåt istället. Tack för alla svar!

• Pisan

Min barnmorska sa att jag ska hålla mig borta från light grejer...speciellt aspartam...

• AnneSophie

Livsmedelesverket som sätter de rekommendationer som tex MVC och BVC mm ska följa säger:

Kan man dricka aspartamsötad läsk när man är gravid?
    Ja. Aspartam är ett sötningsmedel som är uppbyggt av två aminosyror. Dessa aminosyror finns naturligt som byggstenar i proteiner i vår normala kost.

Aspartam bryts ned i magsäckens sura miljö och omsätts i kroppen som andra proteiner/aminosyror.

Uppdaterad: 2007-02-14

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14513&epslanguage=SV

För övrigt kan det vara bra att lägga länken www.slv.se till favoriterna på datorn.
    Alla som säger 'Du kommer förstå när du blir äldre' har faktiskt rätt.
  • LyNxQ

Aspartam kanske är okej.. men jag är lite rädd för sukralos!!

Svar på tråden Aspartam farligt när man är gravid?