• Tjet

ont i övre delen av magen...

Hej! Är i v 18 och har ibland väldigt ont i hela magen, särskilt en bit ovanför naveln som ett band över hela framsidan (svårt att förklara...) Speciellt kommer detta när jag stressat lite, men nu på senare tid får jag det ändå. Det gör så pass ont att det är svårt att gå fort eller röra sig hastigt. Magen blir också helt spänd. Är detta vanligt, nån som känner igen sig? Varför blir det så?

• Svar på tråden ont i övre delen av magen...
  • Tjet

Nä, hård i magen är jag inte, den sköter sig som den ska, och heller ingen halsbränna eller annat...

• Chotte

Kan vara växtvärk i kombination m magkatarr. Att bebismagen börjar trycka på magsäcken. Men ring bm om du är orolig, det är alltid bäst.

• Tjet

Ja, det är ju typiskt att det är fredag kväll nu så jag får väl vänta med att ringa tills på måndag...usch, blir ju orolig..

• CeeKaay

Jag har likadant o jag e bara i v.13....

• Chotte

Jag tror alltså inte att det är ngn fara! Jag hade ont i magen på alla möjliga sätt. Så länge det är långt upp och du inte blöder tror jag inte att det är nån fara.

• Åsa MG

Känner exakt likadant som du. Är i v.23. Var hos min bm i onsdags för att kolla vad det var, eftersom jag även är väldigt hård på vänster sida, mellan midja och revben, precis där tjocktarmen kröker sig.

Hon (bm) sa i a f att det var tarmarna som var irriterade och svällda. Är för det mesta bra i magen, något förstoppad nu. Det enda hon kunde råda mig till var att massera tarmarna, äta frukt, fibrer och dricka mkt vatten. Kan även tillägga att det som verkligen hjälpte för mig (är långt ifrån bra än) var att äta vasa sport (grovt knäckebröd) med messmör.

Bm lyssnade på barnets hjärta och allt såg bra ut. Hon sa att barnet inte blir påverkat av sånt här, annat än att det kan få högre puls om man har ont. Barnet får dock INTE ont.

• Ekrlsn

tidiga sammandragningar kanske, dom ska iofs inte göra ont så ring till förlossningen och fråga om råd eftersom bm har gått hem

• Noddan

Har kännt liknande i samband med halsbränna. Tror som många övriga att det är tarmar och gaser. Hoppas att det går över!

• M plus J

jag åkte in idag för ja hade ont över naveln, som en tryckande värk, svårt att förklara. Dom gjorde gyn och ul undersökning. allt va tipptopp men han fråga hur avföringen va så han tippade väl på tarmarna kanske. det lät så iaf...

• Tjet

Tack för alla svar...! Min värk har lugnat sig nu, så jag avvaktar och ser vad som händer!

Svar på tråden ont i övre delen av magen...