• Cactuz

Tradera-proffs - Hjälp med bild!

Hejsan!

Ska lägga in lite annonser o jag undrar hur jag gör för att göra bildfilerna mindre eftersom man bara får ha 400 kb o mina ligegr på 2,3 mb ca.. Hur gör jag ? Vilket program är bäst?
    Jag har adobe photoshop o adobe imageready, funkar nåt av dom??

Snälla hjäälp!

• Svar på tråden Tradera-proffs - Hjälp med bild!
  • Kajee

Du kan minska bilden i Photoshop. Kommer tyvärr inte ihåg exakt var det ligger. Har inte programmet här i stugan.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Indiansommar

Jag har samma problem!! Vill också kunna minska ner mina bilder för att lägga ut på tradera. Hoppas någon kommer med ett bra inlägg SNART!!!!!

• c0ol

ladda ner easy thumbnail creator, världsbäst när det gäller att föminska bilder, och ett tips, den här frågan kommer ungefär varannan dag i forumet, så sökfunktionen kan vara bra att använda

• Kajee

Photoshop;

Gå till textmenyn och klicka på knappen Image… Klicka på Resize… så öppnas den här rutan: Skriv in värdet 400 i rutan Width: och klicka sedan på OK Nu har du storleksändrat bilden från 756x504 pixlar till den mer hanterbara storleken 400x267 pixlar. Det fina i kråksången i det här fallet är att så länge som rutan vid ”Maintain aspect ratio of:” är förbockad, storleksändras bilden proportionellt, dvs om du ändrar höjd så ändras bredden automatiskt. Kom ihåg storleksändring sker nedåt, dvs förminskning. Om du försöker att förstora en liten bild, blir den bara grovkornig och oskarp. Klicka på File > Save as… och spara din nya bild i en egen mapp som bengto.jpg. Kom ihåg att välja rätt filformat  (JPEG) i rutan filformat:
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • muulinn

... och om du inte har PS går det att fixa smidigt i Paint.
    Gå in under "Bild" och välj "Ändra storlek/snedställ" och välj den procent du vill ha.

• Ludden och Mallan

jag minskar mina bilder i paint.

Att vara mamma är inte alltid lätt, men så underbart!!
  • c0ol

Ett tips till, kom ihåg att spara under annat namn så du har orginalbilden kvar

• 82sjo

om du klickar upp dina bilder i ett fönster och sen väljer en bild och högerklickar¨på musen så kan du välja redigera bild, då öppnas bilden i ett nytt fönster, då går du upp till bild överst och väljer ändra storlek. Och sen så sparar du den så.
    Skriv till mej om du undrar mer

• lugnåsbo

jag brukar bara högerklicka på bilden i mappen och välja skicka till epostmottagare då brukar man få välja att förminska bilden...
    sen är det bara och spara den bilden som kommer i eposten.

• Indiansommar

Nu är jag inne i photoshop och jag hittar ett ställe att ändra storlek på, men det är i pixlar. Hur många pixlar är 400 kb?

• KattenFräsmorr

Du kan också ladda hem Traderas Powerlister som både hjälper dig lägga in dina annonser lättare och förminskar bilderna åt dig. Tar inte ens en minut att ladda hem.

-Oh, Shit! Data - StarTrek TNG
  • Surface
    Indiansommar skrev 2007-08-10 17:58:07 följande:
    Nu är jag inne i photoshop och jag hittar ett ställe att ändra storlek på, men det är i pixlar. Hur många pixlar är 400 kb?
    hur långt är ett snöre
    Problem? I haven't got a problem. I've got fucking problems. Thats Plural.
  • Cactuz

Brukar faktiskt söka i vanliga fall.. Läser nästan aldrig här inne, så visste inte att det var ett så vanligt ämne... Well, well..

c0ol skrev 2007-08-10 17:28:37 följande:
    ladda ner easy thumbnail creator, världsbäst när det gäller att föminska bilder, och ett tips, den här frågan kommer ungefär varannan dag i forumet, så sökfunktionen kan vara bra att använda
Svar på tråden Tradera-proffs - Hjälp med bild!