• felicia76

ska på bröllop i slutet av september... tips på vart man kan hitta bröllopskläder?

Står inte ngn klädsel på inbjudan så antar det är kavaj som gäller.
    Först tänkte jag hitta ngn klänning och ett par snygga klackboots till men börjar undra om man kan ha stövlar på bröllop?
    Kanske borde satsa på "vanliga" klackskor/sandaler?
    Kan man ha armlöst eller måste man ha ngt över?
    Vad är preferensen kjol/topp el klänning (till knä)?
    Är HELT lost på detta ämne som ni kanske märker!
    Tips på fina klänningar/affärer/online butiker?
    Prisklass runt 1000kr plus minus.

• Svar på tråden ska på bröllop i slutet av september... tips på vart man kan hitta bröllopskläder?
  • Jambosana

Aldrig stövlar på bröllop! Det är alldeles för vardagligt.

Står det inget är klädseln högtdisdräkt, men det är det inte många som vet. Jag tycker att du ska ringa värdparet och stämma av. Du kan kolla på brollopstorget.se och läsa mer om olika klädkoder.

Fina klänningar, kjolar och toppar finna bl.a. på Vila, de kostar runt 250-500:-, men det märks inte.

• felicia76

tack för snabba svar

hmmm... får nog kolla av det där med klädkod med värdparet. Högtidsdräkt innebär enligt bröllopstorgets hemsida typ galaklänning... lång dessutom. Får man ha armlöst då? Fast kanske ngt att täcka över axlarna med i kyrkan?
    Och vart sjutton hittar man det?
    Är en vanlig jeans+top+klack-brud i vanliga fall... har ganska stor koll på mode men INTE ALLS bröllop!

Och hur var det nu... när man skålar... vilket håll var det man tittar åt först?

• Jambosana

Det är inte lätt det där! Dessutom är ju olika bröllop olika etikett-kåta.

Ang skål, så tittar du först på din bordsherre (som sitter till vänster om dig), sedamn skålar du med din bordsgranne till vänster, sedan ålar du med den mittemot. När man druckit höjer du glaset i omvänd ordning.

Sjal kan man ha, oavsett hur lång eller kort klänningen är. Bara axlar och väldigt urringart ska skylas över i kyrkan, men annars, spelar det ingen roll.

• felicia76

ja när det kommer till bröllop är det ju så otroligt olika på hur pass etikett-kåta de är. I det här fallet äger festligheten rum i danmark så har ingen aning hur pass som gäller...

... men tack för dina svar! Då är det bara att bege sig ut i jungeln och hitta "rätt" klänning och allt vad man ska ha till.
    Hu jag som relativt nyligen fött barn... GI nästa!

• Jambosana

Asch, tänk på att du istället har värsta lökarna!

Det är ju inne med empireskurna klänningar, det körde jag i somras på bröllop (och då födde jag barn för 2 ½ år sen...), ingen ser magen!

• Weird One

Jag ska på bröllop imorgon där är klädkoden "kavaj¨"

Sambon ska ha en Beige kavaj med en lite ledig skjorta under ingen slips.
    Snygga tygbyxor och finskor till det.

Jag ska ha en ärmlös långklänning med en sjal över axlarna och pumps.

Jag kollade av med värdparet om denna klädsel innan och enligt dem faller det inom ramarna.
    De beskrev det som ledig finklädsel. Kostym om man vill.
    Slips är inte nödvändigt.
    Ej byxor (helst) till damer.

Ironi är min religion
Svar på tråden ska på bröllop i slutet av september... tips på vart man kan hitta bröllopskläder?