• NicoFina

Tips angående KOLIK!

Vi behöver lite tips!
    Våran son är en månad gammal nu men igentligen bara i v.36. Han föddes 10 veckor förtidigt.

Nu har han fått kolik=S Har ni några "hemma" tips mot kolik?
    Han äter på flaska och har inhandlat en Dr Brown flaska men det värkar inte hjälp.
    Han bara skriker och skriker *gör ont i mig*

Tack på förhand

• Svar på tråden Tips angående KOLIK!
  • lukasnova

Jag tyckte att massagen hjälpte våran dotter. Jag körde den 3 ggr per dag på em /kvällen eftersom det var oftatst då det var värst. Sen har man ju burit endel, som man fort glömmer... Hoppas att du hittar nått som hjälper just Er. Just ja, naken på skötbordet hjälpte oxå.

• ballerinamuffins

massage och miniform hjälpte vår pojk, och lactolos en gång i veckan,
    sen ben gymnastik. benen upp till magen o sen ner några gånger om dagen,

• Crown S

Zonterapi och akupunktur, men man måste gå några behandlingar innan det börjar hjälpa! Sen kan man lära sig de enklaste zonterapipunkterna o själv ge behandling hemma också, hjälpte bra för vår son.

• happy family

jag köpte en babysitter en batteridriven som gungar själv. den somnade min lilla i. sen ger jag minifom 15 min innan hon ska äta då funkar det. annars hjälpte det inte.

• Kliff

Några äkta hemmatips: Om du har en inte alltför tyst köksfläkt, sätt på max och ställ dig med bebisen vid den! Bär honom horisontellt, liggandes över din underarm så att säga. Det gjorde vi med vår dotter när hon hade vad vi tror var något kolikartat (skrek iallafall), och det hjälpte varje gång! Att ha på dammsugaren är ett annat hett tips från en kompis. Att lägga bebisen horisontellt på underarmen och samtidigt göra (100 st) knäböj var ett annat av makens fungerande sätt (och träningspass ) Skämt åsido, jag vet hur hjärtskärande det är, och en tröst i det hela är att det är en övergående period. Men ha honom nära, bär honom gärna i en bärsjal. Närhet och att bli buren/gungad hjälpte oss och vår tjej iallafall! Lycka till!

• lukasnova

Hade ingen hjälp av Minifomdropparna, trodde de men det märktes faktiskt ingen skillnad när jag slutade. Jag tror på att mata, mata och mata. Det är ju luft i magen om man matar så ändrar sig ju läget, det kommer kanske en rap, kräk, lite luft eller ett paket till mamma. Fast det kan ju bli värre oxå.

• Kryztina

Ledsen för er skull! kan "trösta er" med att det vänder ! för oss vände det på 3 månaders dagen , då upphörde koliken helt.

Du kan prova att undvika att äta vissa saker som är gasbildande t ex lök, äpplen apelsinjuice osv. Det kan även vara så att din bebis inte tål mjölk (prova att sluta dricka några veckor). Jag märkte att koliken blev värre om jag drack mycket kaffe så jag drog ner till 2 små koppar per dag.

Prova bärsjal! Jag rekommenderar elastisk sjal typ mobywrap eller sino. Många kolikbarn trivs i sjal.

Jag tyckte också att hon blev bättre om jag badade henne så det gjorde vi varje kväll.

Benen upp till magen o sen ner, var det nån annan som tipsade om.

Minifom (är osäker på om den hjälpte oss men jag tyckte nog att hon blev gasigare om man missade någon gång).

Ta emot hjälp och stöd om ni har tillgång till det! Försök inte verka "duktiga" det är viktigt med timeout om så bara för en timme. Om ni inte ha släkt eller vänner som kan stötta se till att ni jobbar i skift, du och din partner.

Kram!
  • Amita

Kolikmassage
    Minifom eller sempers droppar
    Pruttmassage (Benen upp till magen o sen ner)
    Prova med att hitta ställningar som verkar kännas bättre för honom när ni bär honom , lägger ner honom osv.
    Musik, sång och musikmobiler kan verka lugnande
    Många med kolik vill vara nära mycket och ha mycket närhet, ibland fungerar bärsjal eller bärsele bra eller att lägga bebisen med magen mot sin egen mage och bröst.
    Många med kolik gillar att bli vaggade och gungade.

• Kryztina

Just ja: MUSIK. Lovisa blev lugn om vi spelade Svante Karlsson på hög volym så det gjorde vi varje kväll (grannarna måste ha undrat  )....

• Liiii

Om ingenting annat fukar så finns det en medicin mot kolik som heter Dicykloverinhydroklorid. Det ges bara i svåra fall och i samtal med läkare då det finns allvarliga biverkningar på den.

Min son fick kolik när han var 2 veckor. Jag slutade amma och han åt nutramigen, och det blev lite bättre men inte helt bra. Fick då den medicinen och han blev jätte bra av den. Vi körde med den i 2 veckor och sen behövdes den inte längre.

Men som sagt det ska övervägas noga innan man änvänder den pgr biverkningarna som t ex är kräkningar, kramper andningproblem mm.

• Joje

Prova någon annan flaska - Avent tex.

Min son hade/har kolik sedan han var 1-2 veckor. Han är snart 4 månader och det har lugnat ner sig rejält

Vi körde med massage, mjölkfritt, inget gasbildande, Minifom och senare Sempers Magdroppar. Det viktigaste är att rapa mycket - även vid skrikperioderna ska man försöka rapa dem, eftersom de sväljer mycket luft då. UPPRÄTT är bäst för kolikbarn - försök hålla honom upprätt när han äter också. NAPPEN har varit vår räddning - kolikbarn har ett otroligt sugbehov!

Hoppas det blir bättre!

• NicoFina

Men tack för alla era råd=D

Det börjar vid kl 9 på kvällen sedan så skriker han till 12. Så nu sover han hur lungt som helst. Men jag vet att han kommer att vakna om bara 1 timme sedan är han vaken till kl 7 på morgon *gäsp*! Tycker att mamma ser roligare och roligare ut desto mörkar jag blir under ögonen:s

• babytjej

vår son e två veckor imån, o han har fått minifom sen en vecka tbx, då han har kolik, det hjälpte verkligen , han skriker knappt alls längre o sen mat så fort han vill, så hjälpte det oss i början iaf, får se hur länge det håller i sig..

Gnäll inte att här e skitigt, det ska väl synas att det bor folk här..
  • Prego75

Våra två har haft riktigt svår kolik. Båda två ahr blivit lugnare av ljud - t ex dammsugaren, musik etc.
    Till vår yngsta köpte vi en babysitter med vibration och det hjälpte väl inte henne så mycket - men många kolikbarn blir lugnare av det.
    Vår yngsta skrek dygnet runt, så när vi provat de de flesta huskurer så fick vi vända oss till barnakuten där vi fick stark medicin - vilket hjälpte oss. Annars hade vi brutit ihop helt.

Det finns en auyrvedisk "medicin" som heter gripe water - det kan hjälpa.

• Amita
    Liiii skrev 2007-08-10 23:34:00 följande:
    Om ingenting annat fukar så finns det en medicin mot kolik som heter Dicykloverinhydroklorid. Det ges bara i svåra fall och i samtal med läkare då det finns allvarliga biverkningar på den..
    Vi bad om den medicinen då sonen hade hemsk kolik praktiskt taget dygnet runt i 5 månader, men fick till svar att nästan inga läkare skriver ut den längre då den har så allvarliga biverkningar.
  • emelita

se till att han rapar mycket,kolik flaska,öva på napp en bra pigeon på babyland,snuttefilt,om ej de funkar finns akupungtur

Vår dotter vägra napp o flaska...hon fick kvällningar av napp till o me de misnta,men sen hitta vi pigeon den vägra hon först sen vänta vi nån vecka hon fick en snutte filt som hon snutta massa på då testa vi me nappen igen o hon tog den,då var hon3månader hon e född tidigare med,se efter nån dag tog hon flaska me till lägg när jag trappa ut amningen o slöt amma så har hennes mage vart kanon...blev bara bättre o bättre,no somnar hon själv i sin säng älskar att vara på golvet o leka...
    lycka till

• emelita

gav minifom som ej hjälpte,massagne va väll bra för stunden men inte annars...
    o lysna inte alltid på bvc

Svar på tråden Tips angående KOLIK!