Kejsarsnitt & Pappaledighet?
Hej,
Jag undrar om någon vet hur det blir med pappaledigheten när man gjort kejsarsnitt. Får pappan vara hemma längre än 10 dagar eller är man som snittat 'fit for fight' då och inte behöver någon extra hjälp?
Hej,
Jag undrar om någon vet hur det blir med pappaledigheten när man gjort kejsarsnitt. Får pappan vara hemma längre än 10 dagar eller är man som snittat 'fit for fight' då och inte behöver någon extra hjälp?
Jag tror att man anses som fit for fight, ja.
kejsarsnitts-pappor får lika många dagar som "vanliga"-pappor, ingen skillnad alls
inga förmåner alls med snitt.
Pappan har bara de 10 dagarna som vid en vanlig förlossning såvida du inte blir sjukskriven pga snittkomplikationer och inte kan ta hand om barnet helt själv utan behöver hjälp.
Du e garanterat på benen efter 10 dagar..
Men om du e orolig så behöver du ju inte ha honom på bb när nio ligger där.. För han behöver ju bara vara där första dygnet..
Så se till att han tar dom 10 dagarna när ni åker hem isället.. Ganska skönt o börja familjen allihop..
tufft att GARANTERA någon att den är på benen efter 10 dagar!.
jag var det inte efter första snittet, låg 3 månader pga postspinal huvudvärk.
TS, kan inte pappan planera in några semesterdagar?
Jag blev sjukskriven efter mitt akutsnitt det gjorde att sambon fick vara hemma en vecka extra. Men han fick då ta av våra föräldradagar, han fick inga extra dagar.
Om man inte kan ta hand om sig och bäbisen bör man bli sjukskriven och då måste pappan istället ta föräldradagarna och kan då vara hemma och hjälpa till med bäbisen samt dig!
Pappan kan vara hemma utan att ta ut föräldradagar (eller att mamman låterbli att ta ut beroende på vilket som är bäst) också om man har råd och tycker att det behövs efter dom 10 dagarna.
Fast då måste man troligen anmäla det 2 mån i förväg (kan ju vara svårt att veta) om man inte har en tillmötesgående arbetsgivare...
under tiden som du och barnet är inskrivna på sjukhuset har du rätt att sjukskriva dig, har du fler barn kan pappan då ta tillf fp,vab, för de andra barnen eftersom de egentligen skall vårdas av dig när du har fp. på så sätt slipper man iaf nalla av de tio pappadagarna medan du ligger på bb.
Och att säga att pappan bara behövs första dygnet är att ta i, vi är alla olika, min man fick knappt åka hem o duscha, ens med tredje barnet...
Spara några semesterdagar är ju bra, och du har ju rätt att sjua dig själv en vecka till efter pappans dagar är slut.
ALLA är INTE FIT FÖR FIGHT! (men grattis till er som är det)
Hej tjejer!
Tack för alla svar!
Nu vet jag vad som gäller.
"Men om du e orolig så behöver du ju inte ha honom på bb när nio ligger där.. För han behöver ju bara vara där första dygnet.."
Måste bara kommentera - i all vänlighet och välmening - ta ALDRIG era barn för givet!
Jag förstår vad du menar - men för oss som förlorat ett barn när hon var två dagar gammal (på sjukhuset), är det INTE ett alternativ att pappa bara ska vara där första dygnet
Sköt om er!
Kram