• chicopico

varför har inte Maja namnsdag??

Det är ju ett så populärt namn och det är ju inte nytt precis...
    någon som vet??

• Svar på tråden varför har inte Maja namnsdag??
  • Frantic

Maja är smeknamn för Maria så man får väl fira på Maria-dagen.

• Gabriella S

För min del, så tycker jag att det är bra att man inte tar in smeknamnsformerna i almanackan. Då skulle namnlängden förlora sin karaktär.

• Maja K

det VAR namnsdagsuppräknat tillsammans med Maria förr, samma dag.

• Gabriella S

Ja, jag vet - men dom har stramat upp den igen, tagit bort trendnamn och smeknamnsformer, och tagit tillbaka en del äldre namn i stället. Och det tycker jag är bra. Det var ingen ordning alls ett tag, när almanackan ändrades hela tiden vartefter som trendnamn gick upp som en sol och ner som en pannkaka...

(Fast jag vet att Anders Malmsten på "Svenska Namn" inte håller med!)

• chicopico

hade ingen aning om att det var ett smeknamn...
    hon heter ju iofs Maria i andra namn så vi får väl fira på den dagen iaf

• MajaLinnéa

Men det jag tycker är konstigt är att vi har Mohammed i almanackan...
    Alltså, jag är inte rasistisk eller så, men Maja måste väl ändå vara ett "mer svenskt" namn än Mohammed...?

• Frantic

Som sagt, eftersom Maja är smeknamn på Maria så HAR hon namnsdag.
    Det är som att tycka att Elisabeth och Bettan skall ha olika namnsdagar, Karl och Kalle, Sigvard och Sigge, Susanne och Sussie, det blir bara löjligt. Jag tycker att det är bra att namnsdagarna fått backa tillbaka det var helt koko där ett tag.

MajaLinnéa skrev 2007-08-11 09:33:34 följande:
    Men det jag tycker är konstigt är att vi har Mohammed i almanackan...Alltså, jag är inte rasistisk eller så, men Maja måste väl ändå vara ett "mer svenskt" namn än Mohammed...?
  • ELAAAN

Tycker Maja borde absolut finnas där, är ju trots allt inte BARA ett smeknamnsform. Likadant som Mia är ju inte bara smeknamn på Maria o.s.v
    Och kan man ha jätteomoderna och jättefula namn i almenackan, borde man väl kunna ta bort åtminstone ett namn som ignen har döpts till på hur länge som helst, och de flesta är döda. Så Maja kan få vara där...

• Urpan

Jag har aldrig sett på Maja som ett smaknamn för Maria! Jag tycker att det är ett eget namn!

• Shaun the sheep

Vilmer har heller ingen namnsdag :(

Han får fira i maj istället, när det är Erik som han heter i mellannamn :)

Vilmer ♥070529♥
Svar på tråden varför har inte Maja namnsdag??