• Russinkastrull

Göra en bänkskiva i köket mörkare

Vi har köpt en bänkskiva av ek till köket från Ikea. Har oljat in 2 gånger men har nu ångrat mig och vill ha en mörkare skiva. Någon som har ett bra tips på en olja eller kanske något annat som man kan använda för att få en snygg mörk trä färg?

• Svar på tråden Göra en bänkskiva i köket mörkare
  • Russinkastrull

Det kanske är bäst. Jag måste väl först sandpappra och sen betsa antar jag? Vet du någon schysst kulör?

• 2007 Mamma

Min kompis betsade sin mörkbrun i två vändor då hn ville ha den riktigt mörk. Dock kan det vara bra om ni har nån bit ni kan testa på så ni inte ångrar er.

• Julutzi

nja... vi gick och frågade i färgaffären.... har dock bara betsat en trappa som var obehandlad.... fråga experter! Kom inte ihåg vad vår kulör hette men den blev mörk med pyttelite rött i sig.... Lycka till!!!

• Racer

Jag såg på ett tv-program för länge sedan att man kan betsa med öl (lättöl räcker). Coolt, tycker jag.

• Prego75

Hm... det kan bli väldigt svårt att betsa om i redan har oljat skivan eftersom skivan då inte suger åt sig betset. Men fråga i någon färgaffär!

• speciers

Det är inga problem att betsa en oljad skiva, bara ni slipar bort oljan på skivan först - så att skivan är "rent" trä.

• Russinkastrull

Ok! Men finns det inte "färgad olja" då? Jag har för mig att jag såg det när jag skulle olja altanen. Valde dock en genomskinlig till det...

• ulligull

Visst finns det färgad olja, jag använde en oljebets som heter ZAR Träbets, inköpt i färhandeln. Har den på min ekskiva från IKEA med infälld diskho. Finns i 20 färger, jag valde färgen Modern Walnut nr 115, tyckte den gav skivan mer djup o liv. Slipade bara med fint sandpapper för att få en slät yta och oljade in ett par gånger med en svamp. Efterbehandlade med annan ofärgad olja tills den var mättad helt. Är fortfarande mycket nöjd med resultatet två år senare.
    Hälsningar Gunilla

• Russinkastrull

Låter toppen! Jag ska gå till min färghandel och kolla upp den. Låter precis som jag vill ha det. Tack för tipset !

ulligull skrev 2007-08-12 14:03:54 följande:
    Visst finns det färgad olja, jag använde en oljebets som heter ZAR Träbets, inköpt i färhandeln. Har den på min ekskiva från IKEA med infälld diskho. Finns i 20 färger, jag valde färgen Modern Walnut nr 115, tyckte den gav skivan mer djup o liv. Slipade bara med fint sandpapper för att få en slät yta och oljade in ett par gånger med en svamp. Efterbehandlade med annan ofärgad olja tills den var mättad helt. Är fortfarande mycket nöjd med resultatet två år senare.Hälsningar Gunilla
Svar på tråden Göra en bänkskiva i köket mörkare