• Anonym

Aj aj! Muskelknutar och spända axlar .

Min nacke och mina axlar är så spända att om jag råkar göra en hastigt rörelse får jag jätteont. Jag kan känna muskelknutar som liksom 'knäpper' när jag rör dem och musklerna är stenhårda.
    Jag har haft det väldigt stressigt under en lång period, befinner mig i en extremt jobbig situation och har ungerfär alla stressymtom man kan ha. Just nu är det här med axlarna det värsta. Jag är ensamstående och måste bära barnet, matkassar och dra barnvagn varje dag.
    Jag blev bjuden på thaimassage för några månader sen och det var så skönt. Fast massösen undrade vad jag hade gjort eftersom jag har så mycket knutar. Hon använde en massa tigerbalsam för att försöka lösa upp dem men hon sa att det skulle ta lång tid.
    Jag har inte råd att gå privat men jag har frikort och tänker att man kanske kan få hjälp inom sjukvården. Nu undrar jag om man kan få massage genom en sjukgymnast eller betraktas det som lyx?
    Är det någon här som har fått det eller vet om det går?
    Jag bor i Stockholm och tar tacksamt emot tips om vart jag ska vända mig .

• Svar på tråden Aj aj! Muskelknutar och spända axlar .
  • Anonym (mimi)

Hej!
    Säkert kan du få massage inom offentliga vården. Det fick jag när jag behövde hjälp med avslappning. Jag var så spänd att jag bla fick kraftig tinnitus. Min "offentliga massage" var inte lika genomarbetande som den privata, men alla sjukgymnaster är säkert olika. I första hand borde du väl kunna ta kontakt med nån läkare på den vårdcentral där du är skriven? Då kanske du får en remiss till en sjukgymnast.
    För att du ska få hjälp krävs nog att besvären är lite "över det vanliga", men det låter ju som så. En sparinsats för samhället om det hjälper dig nu så att du slipper bli långtidssjuksriven eller nåt.

• Irma77

Är utbildad massör och nu vet jag inte om du har barn, men de med flest knutar är småbarns föräldrar och de som jobbar inom vården.
    Anledningen är att man bär på sina barn.
    Skicka mig mess privat (om du vill) så kan jag ge dig ett namn på en som masserar under frikort, inte alla gör det nämligen.

Mvh Irma

• Impreza

Be om en remiss till sjukgymnastiken av läkaren. Där kan dom hjälpa dig

• Irma77

Man behöver inte en remiss för att gå och bli masserad av en sjukgymnast.
    En sjukgymnast är riktigt bra, för de använder ju även sådana tens tror jag det heter.

• FH Mamma

Det är nog bra om du försöker lösa upp dem på egen hand oxå..
    www.lidens.info/str/Stretch/index.html

Jag måste stretcha ofta sen jag blev sjuk.
    På 6 veckor hade mina muskler blivit både försvagade och förkorta.

Jag har oxå problem med nacke, axlar och skulderblad.

• Anonym

Det beror kanske på var i landet man bor men det är iaf inte alla Landsting som ger massage som sjukvårdande behandling! Jag jobbar själv som sjukgymnast (Östergötland) och vi får inte ge massage som enda behandling...visst som uppvärmning inför annan behandlingen men inte enbart...det är diriktiv uppifrån så att säga....personligen tycker jag det är bra, då kan man hålla en strikt linje med varför det är så....vi jobbar istället mer med att aktivera patienterna....låta dom göra något åt besvären själva istället, aktiv behandling istället för passiv behandling...det ger så otroligt mycket mer på sikt....och besvär liknande TS går helt klart över med hjälp av anpassad träning...det är bara det att många patienter inte vill göra något själva...de vill vara passiva och bli hjälpta....vilket i 9 gånger av 10 fall slutar med att besvären kommer tillbaka igen...nu säger jag inta att TS är en sådan som vill vara passiv och inte göra något själv jag bara säger hur det ser ut i majoriteten av fallen med patienter med liknande problem...

Svar på tråden Aj aj! Muskelknutar och spända axlar .