• Clis

Rengöra toalettstolen..

Ja, alltså..
    Flyttade till nuvarande lägenheten i december.
    Och då hade den stått tom några månader.
    Pga av det har toaletten blivit missfärgad, där vattnet är.
    Ser jätte äckligt ut, ser ut som bajs (ursäkta!).
    Och jag vet inte hur jag ska få bort de.
    Har skurat och skurat. Haft medel o ligga i ett tag i hopp om att de ska försvinna. Men icke.
    Så, något förslag?

• Svar på tråden Rengöra toalettstolen..
  • Ellah

Klorin, klorin, klorin! Häll i en massa och skrubba (låt stå) skrubba med klorin utan på. Fungerar garanterat!

• Clis

Oh tack, ska absolut prova det!
    Supertack!!!
    Hoppas nu att toaletten ska bli ren o fin

• Ellah

Det ska vara en massa klorin bara! Köp typ en billig variant och ös i hela flaskan. Inte miljövänligt (troligen) men det fungerar.

• Clis

Okej, jätte bra! Ska köpa genast när jag hittar en butik som har!

• getingmidja

Det finns ett dundermedel som heter Fasadrent, det gör susen på brunt porslin såsom toastolar.
    (Det är frätande.)

• Ilonasmamma

klorin.

Det finns annat oxå, kommer inte ihåg nu,m men det är frätande

klorin fungerar bra. Luktar badhus sen bara. Men jag använder klorin varje vecka i toan, dokc bara lite, då hinner det inte bli missfärgat.

• Lucian Caesar

testa å skrubba med ättika annars, tar tex bort missfärgningar i kaffekoppar mm..
    hjälper mot det mesta

• Clis

Oj vart mycket jag kan testa nu. Kanon! ska prova allt tills de går bort!

• Snirkel

Är det järn som orsakat missfärgningen, alltså rostbeläggning på porslinet så går det inte bort med klorin. Försök i så fall hitta något medel med oxalsyra i för det löser järnoxid hur lätt som helst. Jag använde det på morsans toalett. Hon hade en toa som var helt brunorange inuti av allt järnhaltigt vatten och det gick inte skrubba bort så hon hade tänkt köpa en ny toastol. Jag jobbar på ett labb så jag tog hem lite oxalsyra och blandade det i vattencisternen och på en spolning försvann all rost i toan. Nu vet jag inte om ren oxalsyra finns att få tag på i affärerna men det finns medel som innehåller oxalsyra i alla fall.

• getingmidja

Ja just det ja, apropå ättika fick jag det husmorstipset av en kompis.
    Han brukar ta ättika på papper (toa/hushålls) och lägga det mot det missfärgade i toastolen. Sen täcker han över det med plastfilm och låter det stå över natten.
    Sen ska det tydligen bli jättefint.

• Trossens mamma

Haha vilket sammanträffande. Vår har fläckar den med. Usch...

Mamma till Lova och Alvin
  • Clis

Trossens mamma skrev 2007-08-11 13:49:58 följande:

Haha vilket sammanträffande. Vår har fläckar den med. Usch...
    Ja visst e de äckligt. Får man besök så vill man inte att dom ska gå på toa!
  • Trossens mamma
    Clis skrev 2007-08-11 14:18:42 följande:
    Trossens mamma skrev 2007-08-11 13:49:58 följande: Ja visst e de äckligt. Får man besök så vill man inte att dom ska gå på toa!
    ja precis. folk tror ju man inte rengör. å tänk på mej som hade FLträff hujedamej
    Mamma till Lova och Alvin
  • Clis

Trossens mamma skrev 2007-08-11 14:31:44 följande:

ja precis. folk tror ju man inte rengör. å tänk på mej som hade FLträff hujedamej
    Haha, ja va hemskt! Tror man har bajs i toastolen
  • vänat

min mamma brukar köpa citronsyra från kryddhyllorna i matbutiken hälla i lite i toa stolen och låta stå ett tag. Tar sedan toa borseten och grengör toastolen med. Kycka till!

• Clis

Tack för alla svar! Har inte varit till butiken än, får se vad jag ska prova!

• penapöna

Tomik är superbra, det är ett pulver i nån vit flaska typ. Man häller pulver i toastolen eller handfatet där det är missfärgat och låter stå över natten, det liksom fräter bort missfärgningen.

• cool

Nu ha ja inte läst igenom tråden,men nåt som FUNKAR är ättikssprit,häll en halv till en flaska i toan,över natten.rengör dagen efter..Det kommer att stråla..
    Lycka till

• Minis 75

Både klorin och starka medel som fräter gör bara mer skada. Våran toa uppe var hur äcklig som helst när vi flyttade in. Men tog jag de starka medlen så blev det bara värre. Emaljen försvann och toan var om möjligt ännu svårare att göra rent.
    Nu har vi bytit toastol, och nu gör jag rent med Grönsåpa.

Bara ett tips. Man förstör mer med starka medel...

Svar på tråden Rengöra toalettstolen..