• Anonym (jobb?)

Hur går det att jobba när man är "nygravid" - illamående?

Har aldrig hört någon nämna så mycket om detta..
    Jag har aldrig varit gravid men jag vet ju att man ibland kan må riktigt illa. Hur gör man i början på jobbet då? Är illamåendet oftast så att man kan dölja det?

Kommer att jobba som sjuksköterska och kan ju inte direkt ta det lugnt riktigt när jag vill. Oroar mig lite för detta eftersom jag avskyr illamående och har lite av kräkfobi..

Hur mådde ni? Och hur pass mycket påverkar illamåendet ens arbete?

• Svar på tråden Hur går det att jobba när man är "nygravid" - illamående?
  • Börnen

Det finns ju så himla olika illamående, så det beror ju helt på hur du kommer att må? Vissa märker ingenting, vissa är illamående precis när de stiger upp men det går bort med lite salta kex, vissa mår illa på kvällen, vissa kräks, vissa kräks inte, vissa kräks dygnet runt.

Så, det går väl inte att säga rent generellt. Har man så kraftigt illamående att man kräks så kan det ju bli lite lurigt att dölja det. Om du inte är så mån om att dölja det så är det ju bara att ursäkta sig och sticka ut och ha en date med toaletten.

Jag hade ett extremt illamående, men lyckades på något mirakulöst sett gå på de flesta föreläsningar (hade tur att jag lyckades hålla mig en timme mellan kräkningarna, men enligt klasskompisarna var jag grön i ansiktet några minuter innan rasten och sedan var det bara att rusa). Men, det är bara att vänta.

♥Emil 050611♥ och ♥Maja 061116♥
  • Anonym (blä)

Jag är glad att jag var arbetslös när mitt illamåeende satte igång. Jag kunde inte resa mig utan att må illa och trotsade jag illa måeendet och stod upp så svartnade det för ögonen och jag blev yr vilket tvingade mig att inta liggläge. Jag spydde aldrig men jag hade hellre gjort det än varit sängliggandes.
    Jag var inte illa åeende på morgonen utan mest hela dagen.
    Haha, minns när jag skulle gå till kiosken en gång och blev dålig efter vägen och inte kunde stå upp så det var bara att sätta sig i en snöhög. Efter det lämnade jag inte lägenheten förrens det var över helt.

• tussimamma

Hej,
    Det går inte att planera det blir som det blir.
    Jag har mått superilla och from v.7 så har det inte gått att dölja på något vis. Har jag fått vila hela dagarna så har jag kanske klarat av att kräkas en-två ggr eller inte alls. Har jag jobbat så har jag mått fruktansvärt illa precis hela tiden. Huvudet har varit som en betongkloss och spyan har legat i halsen och magen har kört runt runt runt hela dagarna. Denna fjärde graviditet, (första gången jag varit heltidsarbetande vid grav.) så har varit hemsk! Sjukskrivne en vecka i v.8, tog ut semester en vecka, var två dagar på jobb, sjukskriven 2 veckor, en vecka jobb, sjukskriven 2veckor..

Jag har mått som i helvetet tycker jag nu efteråt. Blev sjukskriven i v.17 då var jag så trött hela jag, kroppen värkte, sammandragningar, ryggont..Allt blev övemäktigt. Är nu i v.32 och mår illa ännu. Inte lika dåligt naturligtvis. Mitt illamående var av den kalibern att jag inte kräktes upp allt. Snarare att jag kräktes magsyra och det snurrade framför ögonen. Har gått upp massor i början av mina graviditeter och det har ju folk tolkat som att jag mår bra. Inte kul.

Sen att klara att inte säga till åt någon. Det går ju om man kan kräkas och sen må bättre. Mitt mående har varken blivit bättre el sämre av att jag kräkts. Jag har känt mig som en våldnad typ.

Sen hade jag en arbetskamrat som gott kunde kräkas 5-6ggr på en förmiddag och hon blev ju jättesvag. Fast hon sa att hon mådde inte nämnvärt dåligt mellan kräkningarna. Men att hon fick mer som anfall och däremellan kände hon sig mest matt. Fast hon fick inte behålla nåt de första månaderna och hamnade sen även in på dropp en vecka. Senare när jag träffade henne sa hon att hon mådde tokilla på morgonen och kräktes varje morgon. Sen resten av dagen gick som "normalt" Nästan.

Sen har man ju tex en syster som inte alls mått illa. Lite tröttare bara och lite mer trött andra gången när hon hade en liten från förr att ta hand om.

Hur det blir kan man inte veta i förväg. Det finns nog säkert tusen varianter. Fast alla försöker ju detsamma. Klara de första veckorna utan att något säga till omgivningen.

• lastchristmas

Jag har bara mått lite illa på kvällarna så graviditeten har hittills inte påverkat mitt arbete alls. Har haft med mig små mellanmål som jag ätit på när jag känt mig hungrig och det har fungerat bra. Hur det blir är helt individuellt.

• NailPolish

Jag var hemma från jobbet fram till vecka tolv ungefär. Skönt men långtråkigt. Behövligt dock. Mådde inge vidare. Trött och illamående hela tiden. Kräktes dock inte mycket. 2-3 ggr bara men man kan må jävligt illa ändå.

Nu har jag börjat jobba igen men eftersom jag är behovsanställd och bokar mina egna pass efter mitt eget tycke så varierar det mellan 2-3 pass i veckan kanske. Trots att jag mår bättre men nu har jag istället ont i fogarna osv.

Får ingen ersättning what so ever utöver mina få arbetade timmar utan vi klarar oss.

• Ningla

Jag mådde hur ulla som helst under de första tre månaderna av min grav. Jobbar på okq8 vilket innebär att man är själv väldigt mycket, men jag hann in och spy mellan kunderna, men dölja att man var gravid gick då INTE

(¯`°?.¸ ღ♥ TiLdE ♥ღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Hur går det att jobba när man är "nygravid" - illamående?