• Lanson

Vadering?

Vi är ute efter vadering men hittar det inte någostanns. Vi ska göra ett eget skötbord och behöver vadering till en hylla. Men var fasen hittar man den där vaderingen? Vi har i princip varit omkring lite överallt och frågat...

• Svar på tråden Vadering?
  • Shadilly

Om det är bara vanlig platt polyestervadd så hittar ni den på en tygaffär.

Men det är lite svårt att förstå exakt vad ni letar efter.

• Lanson

J, jag har väldigt svårt att beskriva exakt vad vi letar efter, det är kanske 1-2 cm tjockt vitt vaderingstyg, som bomull fast att detta är ihoppressat till en tygbit eller vad man ska säga...

• Shadilly

Kan det vara bordsfilt du menar? I så fall finns det också på tygaffärer

• Lanson

Hmm... Ingen aning faktiskt. Så jobbigt att inte veta för när man ska kolla runt på internet så vet jag ju inte ens vad jag ska söka på för vadering ger inget bra resultat. Aja jag får väl fortsätta sökandet :) Om ingen annan vet vill säga? :)

• Shadilly

Men vad ska vadderingen på hyllan fylla för funktion? Är det bara dekorativt, och sen ska det på ett tyg över, eller ska bebisen ligga på det?

• Lanson

Vi ska häfta fast vaderingen runt om hyllan och sen över det ska ett tyg häftas fast och PÅ den hyllan ska sedan skötbädden ligga hade vi tänkt... :) Jag ville att vi skulle skita i vaderingen tillslut men sambon vill fullfölja sin idé så vi fortsätter att leta. :)

• Lisu

sök på Vadd på google, hittade en pdf där med namn och små förklaringar på många sorters vadder och mellaninlägg. men syaffärer är de som vet vad du behöver.

• Shadilly

I så fall är det tveklöst bordsfilt ni letar efter! Polyestervadd kommer bli för otympligt och luftigt, om ni vill ha tjockare är det bättre att ta ett extra lager.

• Lanson

Bordsfilt låter som en duk nästan, och när jag tänker på duk så tänker jag mig något väldigt tunnt. Hmm... får kika runt

Shadilly skrev 2007-08-11 11:36:23 följande:
    I så fall är det tveklöst bordsfilt ni letar efter! Polyestervadd kommer bli för otympligt och luftigt, om ni vill ha tjockare är det bättre att ta ett extra lager.
  • Shadilly

Det är inte så tunt, det är som sagt en filt. Man använder den bland annat till underlag för spelbord, under den gröna duken.

Gå till en tygaffär och titta på den så blir det lättare att avgöra om den passar.

• Lanson

ja vi har nu hittat en adress uppe i sthlm som hade allt möjligt som vi ska besöka i slutat av augusti då vi skulle åka upp till sthlm, Så vi får hoppas att vi hittar det vi söker då! Tack för hjälpen iallfall, ska kolla på bordsfilt.

• fjällbäck

Pressad vadd på metervara finns på de flesta tygaffärer (tom Åhléns såg jag idag). Kan ibland finnas på lagret eftersom rullarna är rätt stora. Fråga!!

Tror inte alls det blir för otympligt för det finns flera olika tjocklekar på den. Spänner man dessutom tyg runt om trycks den ihop bra.

• Lanson

Tack för tipset! måste kollas upp!

fjällbäck skrev 2007-08-11 19:28:12 följande:
    Pressad vadd på metervara finns på de flesta tygaffärer (tom Åhléns såg jag idag). Kan ibland finnas på lagret eftersom rullarna är rätt stora. Fråga!!Tror inte alls det blir för otympligt för det finns flera olika tjocklekar på den. Spänner man dessutom tyg runt om trycks den ihop bra.
Svar på tråden Vadering?