• kråkan krax

Hjälp mig! Jag är attakerad av bananflugor!!!!!

Jag vet verkligen inte vad jag ska göra, har panik just nu.
    Har genom åren haft lite bananflugor surrndes då lite frukt legat framme, men de har förvunnit så fort frukten ätits upp.

Men nu har de beslutat sig för att stanna. Alla mina blomkrukor är fulla med bananfluge larver och dylikt. Jag skojar inte när jag säger att flera hundra bananflugor ligger döda bredvid krukorna, jag har inte sett det tidigare för de har samma färg som min fönsterbräda. De måste ha kläkts nu allihopa för helt plötsligt så är det en svärm i hela mitt hus och när jag byter jorden på mina växter så kryyyyper det.

Snälla någon med erfarenhet, vad kan jag göra?
    Jag har bytt jord och sprayat alla mina växter med pyrex vilket jag hade hemma.

Hälsningar - Bananen

• Svar på tråden Hjälp mig! Jag är attakerad av bananflugor!!!!!
  • Champagne

Bananflugor lever inte i jorden utan på frukt och annat sött som ligger framme. Vilken är det du har?
    Bananfluga
    Sorgmygga

• Borstis

stoppa ner tändstickor i blomkrukorna, svavlet dödar larverna.

• lola0626

Har just haft samma problem i typ 2 månader.. Har spolat igenom alla krukväxter med vatten blandat med såpa.. osså har jag haft små skålar med ättika+ 1 dr diskmedel framme... då har det legat döda flugor i dem. O haft all frukt i kylskåpet.
    Har haft flugfritt i 2 dagar ni.. jiihhaaa.. håller tummarna--

• Maria40

De "bosätter" sig också i slasken (disken), speciellt såhär mot sensommaren, där är det varmt, fuktigt, goa' matrester.
    Jag häller kloring i disk-slasken och spolar med så varmt vatten som möjligt ett tag. Flugorna försvinner.

• kråkan krax

Tusen tack, ska prova alla förslag!!!!

• kråkan krax

Sunflower: helt klart bananflugan, kollade på bilderna.

• kråkan krax

Oh tusen tack, har redan 11 döda i de små skålarna med vinäger, socker och diskmedelsblandningen.

Jag sprayade ju växterna med pyrex, alla små vita gneter har dött. Stoppade dessutom ner tändstickor i jorden, så förhoppningsvis så lägger de nog inte fler ägg nu.

Tack alla, jag märker redan stor förbättring

Svar på tråden Hjälp mig! Jag är attakerad av bananflugor!!!!!