• God cares

Hemmagjorda chips?

Har letat igenom FL-arkivet men blev inte riktigt nöjd med svaren där och det går ju inte att skriva i gamla trådar..

Någon som har något BRA tips/recept på hur man gör hemmagjorda chips?

• Svar på tråden Hemmagjorda chips?
  • God cares

Har testat att hyvla färskpotatis med osthyvel, lägga på tallrik med bakplåtspapper, salta och köra i mikron ca 5-6 minuter. Jag tyckte det blev gott men maken tyckte bara det smakade potatis (vilket han inte gillar). Olja ska det vara, säger han.

Någon som har tips? Har ingen fritös, men kanske går i vanlig kastrull/gryta?

• Nellies matte

jag brukar göra hemmagjorda chipis i vår wok! bara i med olja och sedan köra ner potatis skivorna, tar upp dem när de blivit lite bruna och lägger dem på papper, saltar eller har på andra kryddor direkt. jättegott!

Älskar dig Nellie, mest av ALLT i hela världen!
  • Jagita

Precis man kan hälla olja i kastrull eller stekpanna, så mycket så potatisskivorna är helt täckta. På hög värme och krydda efteråt.

• God cares

Testade att lägga skivorna på bakplåtspapper med lite olja på (tog lite för mycket olja, får bli mindre nästa gång) och saltade (men tog alldeles för mycket salt) och det blev mycket bättre tyckte han! Får plats fler åt gången i ugnen, hade den på 225 grader och det tog ca 20-25 minuter, hade inne chipsen redan innan ugnen var uppvärmd.

• Atamon

Så här har jag gjort några gånger och det har blivit ganska bra. Använde inte olja eftersom det var under viktväktarperioden
    Vi har nog gjort rätt lika - förutom att jag torkade av potatisskivorna.

Skala potatis, hyvla med osthyvel, torka av skivorna med papper eller handduk.
    Lägger ut skivorna en och en på bakplåtspapper på en plåt. Krydda med ex grillkrydda eller salt och dill eller annan favorit chipskryddning. In i ugnen på ca 150-175 grader i vanlig ugn eller i varmluftsugn ca 125-150 grader.
    Om man har varmluftsugn kan du köra flera plåtar på en gång. "Grädda" tills dom ser torra ut ca 5-10 min. Låt dom inte bli bruna. Ta ut och lägg i långpanna. Kör så mycket du vill ha och sen in i ugnen på ca 100 grader och "rör" runt bland dom med jämna mellanrum (detta för att dom ska bli torra). Känn på dom. När dom känns torra är dom klara.
    Eftersom det tar lite tid att göra dom så är det en god idé att göra en rejäl skål. Dom håller flera dagar.

I micro har jag inte provat men fick rådet att göra så hår då.
    I micro: Hur länge man har dem i mikron beror på potatisarnas tjocklek och mikrons maxeffekt ca 1 min låt stå i 2 min ta ut och vänd på dem och in igen i ca 1 min låt stå i 2 min öppna luckan och se om de är klara. Om inte så kör lite till men inte för länge för de bränns lätt.

• Trynträ

Å med mitt inlägg menar jag de som använder olja till chipsen. Att köra utan olja förstår jag ju är nyttigare än de köpta.

• Kaldorei

egna chip s väl kanske inte dire,t godare, smakar väl ungefär likadant, men de e ju färre tillsatser, inget socker å inget sånt skit.

• Trynträ

Nä det är klart. Om man bara kryddar med salt så slipper man ju sockret men tar man t.ex grillkrydda kan det säkert vara socker i den. Sockerchips kanske är en smaksensation.

Kaldorei skrev 2007-08-11 18:16:43 följande:
    egna chip s väl kanske inte dire,t godare, smakar väl ungefär likadant, men de e ju färre tillsatser, inget socker å inget sånt skit.
  • Kaldorei

hehe LOL =) gick iväg å köpte mig lite olivolja å potatis jag, tänkte jag skulle roa mig med att göra lite chips sen när sambon åker iväg på jobbet. =) brukar använda vanlig matolja eller solrosolja normalt, men skulle iaf ha olivolja å smörja mina råttors svansar med så nu blev till till å lyxa till det lite.

• Kaldorei

ja, precis, de e ju det. men det gick tyvärr inge bra för mig å mina chips :( blev bara antingen jättemjuka eller så blev dem brända typ... funkade inte alls. provade dessutom 2 olika sätt. både i ugnen å i stekpanna, men edt gick inte =(

• God cares

Ajdå. Men du hade gjort så innan och det funkade? Borde vara samma trots att du tar olika oljor ju.

• Kaldorei

hm, JAGhar ju inte gjort det sälv. däremot sett när min kompis morsa gjort dem, å jag gjorde precis likdant... :(

• Kaldorei

brukar alltid be henne göra dem åt mig. tar med mig potatis å olja dit =P hehe

• Kaldorei

provade dina 225 grader..... å sen satt jag å passade dem helatiden.... men dem blev bara brända OCH muka samtidigt typ... sega också, blev bara konstigt. blev liite bättre i stekpannan(så som min kompis mor brukar göra) men dem som blev som chips blev istället brända bara.....

• God cares

Hrm, knasigt värre! Några av mina blev brända och några blev mjuka/sega men de flesta blev knapriga. Jag passade inte mina heller, ska göra det nästa gång samt ta mindre olja och mindre salt.

Svar på tråden Hemmagjorda chips?