• årgång 77

Barnflicka - ett alternativ?

Jag o min sambo funderar på att skaffa hemhjälp. Vi båda arbetar mycket o vet aldrig hur dagen ser ut. Vissa dagar slutar vi riktigt tidigt, vissa dagar sent. Varierar vecka från vecka. Förskolepersonalen verkar redan tycka att vi är väldigt "besvärliga" med att hela tiden ändra schemat. Så nu har vi funderat på att skaffa barnflicka, som hämtar lillen på dagis de dagar vi inte kan hämta o även ta hand om städning, matlagning o inhandling. Någon som har erfarenhet? Jag funderar på att sätta upp en ansökan på högskolan, att vi erbjuder boende + lön mot barnpassning nägra dagar i veckan.

Jag ser ingen annan utväg just nu. Tror att det skulle göra gott för oss. Så att vi får mer kvalitetstid åt sonen, då vi väl är hemma o slippa tänka på alla "måste göra saker".

Vill inte att han ska vara på förskolan mer än 6 timmar om dagen. Försöker lämna honom sent, men de stänger kl 17.30, vilket är jäkligt störande.... Där har vi problemet!

Önskar diskutera med andra familjer som valt att anställa hemhjälp / barnflicka. Hur gick ni tillväga?

Mvh Årgång 77

• Svar på tråden Barnflicka - ett alternativ?
  • Cakar

Mellan 16 och 18 års ålder jobbade3 jag som barnflicka hos en familj som hade 2 barn 2 och 4 år gammla. Det var en bra erfarenhet för mig och de var nöjda med att pojkarna var hemma. Vi var på öppna förskolan och i lekparken på dagarna. grabbarna fick hjälpa till med det som de klarade av när det var dags att duka och laga mat.
    Vi had det JKÄTTE bra.
    Nu när jag själv är mamma till 3 skulle ajg gärna ha en barnflicka och vi har pratat om det flera gånger, men i vårt fall blir det blilligare med dagis och fritits. Vi jobbar heller inte så oregelbundet att våra tider ger barnen långa dagar på dagis.
    Men OM karriärerna tar fart så våra tider skulle påverka barnen så kommer vi anställa en barnflicka.
    OBS! Jag hade inte i mitt avtal att ta hand om disk och tvätt det gjorde jag OM jag han och helt frivilligt.
    Lycka till med allt

• årgång 77

Kommer att kika in här lite senare idag o hoppas på lite svar Upp o hoppa o städa 200 m2 hus med ett barn hack i häl....

• årgång 77

Cakar :TACK! Har själv arbetat som barnflicka. Barnet hade det jättebra. Både jag o sambon är mitt uppe i karriär. Jag söker nya arbeten, har gjort det sedan jag blev gravid, men det är svårt att hitta något som är lika intressant.

• LeonLatva

Hej, jag har jobbat som banflicka 4år av mitt liv, och jag tycker inte det är alls fel av folk att vilja anställa nån som hjälper till .Men då måste man oxå vara villig att kunna släppa in den här personen i sitt liv, en familj jag jobabde hos va jättehemska, så fort dom kom hem från jobbet så skickades jag upp på mitt rum, mat skickades upp till mig på rummet, och där ville dom att jag skulle hålla mig tills dom gick till jobbet nästa dag.Dom vill inte att jag skulle störa deras familj. Jag å andra sidan tycker att en abrnflicak ska vara en del av familj, och inte behandlas som tjänstefolk gjorde förr i tiden, utan få vara med.kanske vara lite som en storasyster.Dock förstår jag att familjerna vill ha tid för sig själva ibland, och det vill såäkert barnflickan , men man kanske inte ska låta barnflicka sitta på sitt rum hela kvällarna

Men till din fråga,tycker absolut du ska skaffa en som kan hjälpa er.Lycka till

• Cakar

TS
    Jag tycker att det är jättebra med barnflickor och hemhjälp ALLA vinner på det.
    Familjer har mer tid till varandra och fler människor får jobb.
    Att det diskuteras klasskillnader är bara BS i mitt tycke.
    ALLA behövs vi lika mycket bara vi gör något.

Så som sagt hoppas ni finner en bra tjej. Anonsera även i tidningar som LAND och ICA-Kurriren.Där fann jag "min" familj som jag förövrigt fortfarande har kontakt med

• Cakar

LeonLatva
    Stackars dig att hamna i en sån familj.
    Synd att du inte hade samma tur som jag för jag bodde först hos dem på nederplan sen fick jag en egen lägenhet inne i stan. Vi var på semestrar och utflyckter tillsammans.

• LeonLatva

Cakar

Min familj som jag hamnade hos efetr det va helt underbar, och där hade på jag på ett eget våningsplan, där det fanns kök och egen toalett, så ville man äta själv så kunde man det.Men det va inte ofta man ville det, Mamman i den familjen blev som min xtra mamma och vi har fortfarande jättebra kontakt.

Blir såå trött på folk som ser ner på människor som skaffar städhjälp ,barnflicka m.m Känner man att man behöver hjälp så tycker jag att man ska skaffa det. för det gynnar barnet, föräldrarna behöver inte hålla på med massa annnat utan kan ägna sig åt sitt barn.åt det va väl precis det du va ute efter TS

På arbetsförmedlingen kan du få massa bra hjälp om barnflickor, där har jag hittat alla mina jobb

• Cakar

LeonLatva
    Vilken tur att du fick en positiv uplevelse oxå.
    Jag vet 2 tjejer som inte vågade sig på att söka en annan familj efter att de haft otrevliga upplevelser. SÅ de skulle nog bara se negativt på barnflickor och hemhjälp. Glad för din skull!

Dessutom det är som du säger att vill man skaffa hjälp utifrån så är det var och ens sak att få göra det.

Visste inte att Arbetsförmedlingen hjälpte till med BF och HH.
    När jag fick min plats var det inte som nu...(Det är 18 år sedan!!)

• årgång 77

Cakar: Håller med dig helt ang att alla vinner på det. Bra förslag om ICA kuriren o Land.

LeonLatva: Jag är ute efter att få mer tid åt vår son, helt klart. Tycker att det är en stressfaktor av att se hur mkt det är att göra med huset hela tiden. Så många timmar som försvinner, som jag egentligen kunde ägnat åt vår son.

Jag funderar på om en student kunde vara ett bra alternativ, kanske sätta upp en annons på högskolan här i Borås. Det är enorm bostadsbrist för studenter. Jag vet inte..., men som vi har det nu fungerar inte. Tror att min son kommer att må mkt bättre över att få mer kvalitetstid med oss föräldrar o se oss mer lugna o harmoniska. Tänker bara på hur mkt roligt man kan göra på den lediga tiden tillsammans. Fattar inte hur man ska hinna med allt, hur känner ni? Man har ett arbete, hämta barn på dagis, båda parter e trötta, fixa mat när man kommer hem, plocka, städa handla.leka...läggdags... Orkar knappt träffa vänner om vardagarna. Så mkt att göra hela tiden.

Någon som har barnflicka - städhjälp? Tänkte på hur man sätter lön osv om vi erbjuder kost o logi.

• LeonLatva

om du går in på platsbanken.ams.se/yrke/10090/ och kollar iegnom don annonserna så kanske du kan få tips om hur mycket folk betalar, och vad dom erbjuder mer.Hoppas du hittar det du söker

• brokig

Kommunen är skyldig att ordna barnomsorg som passar föräldrarnas arbetstider. Att slänga ut ungarna 17.30 är därför inte acceptabelt om ni behöver barmomsorg längre än så.

• pratglada tjejen

Jag själv ÄR barnflicka, på deltid. Jag får schema av mamman, som är egen företagare. Sedan frågar föräldrarna om lite extra då och då.. Det är inte alltid hon vet hur veckan efter kommer att se ut, så då får man veta när det börjar närma sig.. Men det går rba, trivs super! varit lite konstigt nu då jag hade jobbat där sedan 16 juni, och ska börja v.35 igen. (mamman har semester)
    Men men,.. nu är det snart dgas igen! Jag tycker att det är ett roligt jobb som ger fria händer, jag går till öppna förskolan, lekparker, tar promenader, cyklar och åker buss.. Gör lite av varje, har picnic :D
    Jag bor hemma dock.. Får 80kr/h med 12% semesterersättning (sedan skatt på det där då)..
    Ja.. skulle behöva lite mer jobb, så synd att du inte bhor i v-ås,.. pojken som jag passar är lika gammal som din :D
    Hade jag kanske kunnat haft båda samtadigt, va skoj de skulle haft..

Jag ser till att han får mat, men de gör oftast iordning mat färdigt eller köper burkar, jag sköljer ur vällingflaskor och lägger i diskmaskinen och torkar av bordet och gör rent efter att han ätit.. men jag varken städar, tvättar eller diskar. Det är "bara" passning jag har, men i den åldern räcker det ;)
    Men det är klart, eftersom jag slipper städjobben så har jag ett ganska skönt jobb på så vis.. Jag stormtrivs som barnflicka, men tyvärr måste ju pojken börja dagsi ngn gång, och han är ju inte en liten pojke hela livet... Så dessa jobb är ju hemskt osäkra tyvärr,.. Annars hade jag gärna jobbat som detta på heltid..
    Tänkt på dagmamma, men jag har ju ingen utbildning om pedagogik, annat än omvårdnadsprogrammet med inrikting på barn och ungd. sjukvård,.. där ingick ju psykologi- förståelse för hur barn tänker.. Sedan har jag ju stor erfarenhet av barn och barnpassning,.. men de vill ju "utrota" dagmammor.. Sedan är jag väl för ung enligt siffror "20" är inte mycket då.. :(

ha ha.. URSÄKTA mycket OT endel..! Lycka till med barnflickesökandet!

• årgång 77

"pratglada tjejen" Inga funderingar på att flytta till borås? Du kan ju läsa till förskolelärare på högskolan här, hihi o passa min son på eftermiddagen Tycker du ska satsa på att bli dagmamma! Sköt om dig!

Svar på tråden Barnflicka - ett alternativ?