• Doldis

Hur mycket gröt till en 4-månaders?

Hej! Ni som ger gröt till era 4-månaders, hur mycket ska/kan man ge? Jag ammar och ger ersättning och testade gröt nu. Hon verkade tycka om det! Men man törs ju inte ge för mycket, om hon får ont i magen...

• Svar på tråden Hur mycket gröt till en 4-månaders?
  • NovJenny

Börja med lite och öka för varje dag. Till slut blir det ju en hel portion eller så mycket som hon vill ha..

Noah 2oo61111
  • Mickis74

En portion enligt paketet till middag, med lite fruktpuré.

• Mickis74

Började med smakisar av både grönsaker och gröt när dom var 4 resp. 4,5 månad....efter ett par veckor åt dom fulla portioner mat och gröt till lunch och middag.

• NovJenny
    Mickis74 skrev 2007-08-11 13:03:28 följande:
    En portion enligt paketet till middag, med lite fruktpuré.
    Man kan ju inte börja med en portion på en gång väl?
    Noah 2oo61111
  • NovJenny
    Mickis74 skrev 2007-08-11 13:04:19 följande:
    Började med smakisar av både grönsaker och gröt när dom var 4 resp. 4,5 månad....efter ett par veckor åt dom fulla portioner mat och gröt till lunch och middag.
    Precis som jag tänkte.
    Noah 2oo61111
  • Mickis74

Nä, men du skrev att du hade testat, så då trodde jag du hade kört med smakisar ett tag.

• Isabellas Mamma

min tös är nybörjare på gröt. hon är 4 månader nu.
    hon äter en halv smakportion. inte så mycket.
    vilken gröt ger ni era barn?
    Min får banan gröt. undrar om havre bättre är bättre?

• NovJenny

Jag fattade det som att hon testat första gången precis nu. man börjar ju med 1 tsk ungefär sedan ökar för varje dag..

Noah 2oo61111
  • Mickis74

Spelar väl ingen roll vilken sort, huvudsaken man kikar på från vilken ålder.

Våra gillade inte de smaksatta med frukt, så vi gav havre.

• NovJenny
    Mickis74 skrev 2007-08-11 13:06:55 följande:
    Spelar väl ingen roll vilken sort, huvudsaken man kikar på från vilken ålder.Våra gillade inte de smaksatta med frukt, så vi gav havre.
    Vi med, tyckte de smaksatta var äckligare än havre. Den var kanon tycker jag.
    Noah 2oo61111
  • rockmind

vi ger en halv smakportion enligt paketet.. majs/havregröt.
    men han verkar gilla det mycket så det går nog bra att öka upp till en hel smakportion snart. vet inte var som är "rätt och fel", men visst är man rädd att magen ska reagera om man ger för mycket...

• glasbubblan

I början gjorde vi smakportion enligt receptet på paketet. Sen fick han äta så mycket han ville, vilket blev några skedar varje gång i början. Har aldrig gett smakisar i form av en tesked dag ett, två skedar dag två, tre skedar dag tre osv, utan min son har alltid fått bestämma själv hur mycket han vill äta.

• NovJenny

Men när ett barn är 4 månader ser jag ingen anledning till att stressa. Hon klarar ju sig gott och väl på amning och ersättning. Bättre att magen får vänja sig och att de slipper få för ont om de får för mycket i början tycker jag.

Noah 2oo61111
  • sibelli

I tre fyra dagar hade jag smakisar av gröten.
    sen åt han hel portion, sen blev det två portioner snabbt!!

Han har inte haft ett dugg ont i magen, dessutom blev nätterna oerhört fina eftersom jag gav gröt inför natten.

• Trossens mamma

Alvin äter Hipps havregröt fr. 4 månader med lite katrinplommon till
    Ibland äter han 10 tsd ibland bara 2. Han ammas ganska mkt ännu så han bestämmer sin rytm själv.

mest gillar han en gröt vi har här på Åland. lingongröt för bebisar på tetrapakk.
    Jäkligt god

Jag brukar sätta upp sisdär  2-3 msk å låter han ha det som smakis.
    Hans syster har tex aldrig velat äta en hel burk på en gång ens.

Mamma till Lova och Alvin
  • sibelli

Sen måste jag få flika in, jo nog kan de överleva på amning och så att säga klara sig.
    Men de ska ju vara mätta och belåtna, framförallt!!

• NovJenny
    sibelli skrev 2007-08-11 13:41:43 följande:
    Sen måste jag få flika in, jo nog kan de överleva på amning och så att säga klara sig.Men de ska ju vara mätta och belåtna, framförallt!!
    Ja, men då klarar de väl sig inte på amning eller ersättning om de inte är mätta och belåtna?
    Jag menar bara att det är ju inte bråttom att en 4 månaders MÅSTE äta en hel portion.
    Det är ju helt nytt för de och man måste ju tänka på det.
    Börja försiktigt tycker JAG, du gör ju som du vill...
  • Doldis

Nu har vi varit och köpt mild havregröt och där står det ju precis på paketet :)

TACK snälla för alla bra svar, kanon att FL finns tycker jag

• rockmind

Hur kommer det sig att en smakportion gröt är mycket mer än en smakportion puré?

Nån som har nån teori om det?

Svar på tråden Hur mycket gröt till en 4-månaders?