• KhiraLi

Osten blir för kladdig, går ej hyvla

Jag har ett jobbigt problem med mina hushållsostar. Efter två-tre "användningar" blir de så mjuka och kladdiga att de inte går att hyvla, utan allt bara korvar ihop sig. Detta gäller Arlas ostar och Gäsenes (som är kladdigare än Arlas). Jag förvarar ostarna i plastpåse i kylskåp. Har köpt ny hyvel särskilt för mjuka ostar. Den var bättre än en vanlig men likväl i stort sett oanvändbar.

Någon som vet lösningen på problemet? Har jag för varm/kall temperatur i kylskåpet? Plastpåsen? Måste jag köpa en riktigt dyr hyvel eller har något ändrats vid tillverknigen av ostarna, då jag aldrig hade detta problem förr.

• Svar på tråden Osten blir för kladdig, går ej hyvla
  • Emil i Lönneberga

Har samma problem så jag köper inte hårdostar längre. Blir mjukost.

• LuMa

Har du prövat att sätta lite smörpapper/bakplåtspapper genom hålet på osthyveln över den delen som skär osten? Det brukar kunna funka.
    Annars låter det ju som du kanske har lite för varmt i kylskåpet?

Välkommen till FL, generaliseringarnas förlovade land!
  • elink
    LuMa skrev 2007-08-11 13:21:50 följande:
    Har du prövat att sätta lite smörpapper/bakplåtspapper genom hålet på osthyveln över den delen som skär osten? Det brukar kunna funka.Annars låter det ju som du kanske har lite för varmt i kylskåpet?
    ja det är inte ovanligt att folk har för varmt i kylen. men pröva med att förvara osten i ostkupa istället. eller byt plastpåse ofta på osten. det blir lätt fuktigt i plastpåsen. sen är det faktiskt så att men får jaga efter bra hyvlar.....
  • KhiraLi

Tack för svaren hittills. Har även mailat Arla, men de lär inte svara förrän efter helgen.

Eftersom hyveln funkat utmärkt tidigare så misstänker jag mer att det är kylskåpet, då jag nyligen flyttat. Visste bara inte om osten blev sådan av för kallt eller för varmt. Skall även försöka införskaffa en ostkupa.

Det är så tråkigt när osten blir oanvändbar så fort, särskilt som det är rätt dyrt.

• Zoolie

Har jobbat med ost i tio år och har aldrig stött på de på hushållsostar, du måste ha för varmt i ditt kylskåp helt klart

• Carro W

MEn gräddost är väl alltid så. T.ex. Åseda kan vara jättesvår att skära ifrån, blir bara små rullar av det. Och vi har alltid kallt i kylen, för kallt t.o.m.

Den late förtar sig hellre än går två gånger
Svar på tråden Osten blir för kladdig, går ej hyvla