• Justess

Renovera ett rum. Hantverkshjälp - att tänka på?

Jag funderar på att leja hantverkare för att flytta/sätta in nya fönster, slå ut väggar, dra om el, göra en dörröppning samt dra om element. Vad ska jag tänka på?

Antar att jag ska ta in offerter...
    Hur detaljerat ska jag förklara mitt önskemål om utfört arbete?
    Kan man få fast pris för hela jobbet eller bara fast dag/timpris?
    Något annat att tänka på?

Har aldrig lejt någon förr och är helt novis...

?Kvinna?feminist?mamma?fru?
  • Svar på tråden Renovera ett rum. Hantverkshjälp - att tänka på?
  • Sencha

För det första lär du ju behöva anlita flera olika hantverkare. Elektriker, rörmokare, snickare, etc.

Du ska bekriva ganska detaljerat vad du vill ha gjort. Det minskar risken för missförstånd. Och i diskussionen kring detaljerna så har man också ganska god möjlighet att få en känsla för om det är någon man litar på, som att det känns som att h*n vet vad h*n gör etc.

Ja, du kan få fast pris. Då är det förstås jätteviktigt att du specificerar vad som ska göras. Fast pris har fördelen att du verkligen vet vad det kommer att kosta.

Timpris kan vara bra i vissa fall. Men risken är alltid att det tar mycket längre tid än vad som uppskattades från början, och att det därmed blir mycket dyrare än vad man hade tänkt.

En bra sak är annars att be dem komma och titta redan innan du egentligen begär in offert, för att kunna titta på saker på plats och diskutera de bästa lösningarna. Kanske kommer du/ni då på att det vore lämpligare att göra helt annorlunda - och det är bättre att ha tänkt ganska färdigt (inkl detta) innan man begär offert.

• Justess

Tack så mycket för ditt svar. Då har jag något att fundera på.

Men hur får man ihop logistiken?

Att riva väggarna, som det går elledningar i, kanske erfordrar en elektriker på plats? När gör vem vad, liksom? Hur får man till det så att inte renoveringen står och stampar i väntan på en viss hantverkare?

Och hur får man tag på hantverkare? Är det gula sidorna som gäller?

Ja, jag är väldigt novis på detta område...

• Sencha
    Tess7709 skrev 2007-08-11 14:26:48 följande:
    Tack så mycket för ditt svar. Då har jag något att fundera på.Men hur får man ihop logistiken? Att riva väggarna, som det går elledningar i, kanske erfordrar en elektriker på plats? När gör vem vad, liksom? Hur får man till det så att inte renoveringen står och stampar i väntan på en viss hantverkare? Och hur får man tag på hantverkare? Är det gula sidorna som gäller?Ja, jag är väldigt novis på detta område...
    Det är det jag kallar "det eviga femtonspelet"... (se min blogg) - det här att allt hänger samman och måste göras i en viss ordning och är beroende av vartannat

Ja, gula sidorna. Det finns också olika sajter på nätet där man kan hitta hantverkare. Jag har använt någon av dem någon gång, men minns inte längre adressen.
    Hör gärna också med bekanta i trakten vem de rekommenderar

Och så tror jag du kan ha nytta av den här: www.byggahus.se/forum/
  • Justess
    Sencha skrev 2007-08-11 14:38:04 följande:
    Det är det jag kallar "det eviga femtonspelet"... (se min blogg) - det här att allt hänger samman och måste göras i en viss ordning och är beroende av vartannat Ja, gula sidorna. Det finns också olika sajter på nätet där man kan hitta hantverkare. Jag har använt någon av dem någon gång, men minns inte längre adressen.Hör gärna också med bekanta i trakten vem de rekommenderar Och så tror jag du kan ha nytta av den här: www.byggahus.se/forum/
    Tack för tipsen! Ska kolla in din blogg lite senare.
  • jerka79

Ett tips kan ju vara att höra med någon granne eller så om dom lejt någon som har gjort ett bra jobb....alltid bra med rekommendationer

• Justess
    Sencha skrev 2007-08-11 14:47:13 följande:
    Här finns inlägget som handlar om just det där: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b53487p546483
    Ha ha, kul jämförelse och väldigt sann. För att renovera rummet måste vi flytta ut möblerna i hallen. För att kunna det måste vi bära ned möbler i källaren tömma en bokhylla och flytta in den i en skrubb. För att kunna flytta in den i skrubben måste vi plocka ned en massa saker i kartonger. Till det behöver vi kartonger... Och för att flytta ned möbler i källaren behöver vi flytta på alla golv- och taklister till vardagsrummet, som ligger där på golvet. För att kunna flytta på dem måste vi kapa dem och sätta upp dem...

Vi måste alltså börja med taklisterna i vardagsrummet för att kunna leja in hanterkare till barnens sovrum...
  • Justess
    jerka79 skrev 2007-08-11 14:50:04 följande:
    Ett tips kan ju vara att höra med någon granne eller så om dom lejt någon som har gjort ett bra jobb....alltid bra med rekommendationer
    Det har du så rätt i!
  • clinan

Om du anlitar en byggfirma så kan de själva i sin tur ta hjälp av den personalen som behövs, exempelvis elektriker

• Justess
    clinan skrev 2007-08-11 14:59:04 följande:
    Om du anlitar en byggfirma så kan de själva i sin tur ta hjälp av den personalen som behövs, exempelvis elektriker
    Lät som ett lättsamt alternativ... Vi har ett sådant företag här, men jag vet ju inte vad det innebär prismässigt... Kanske billigare att läja varje hantverkare själv, vad vet jag.
  • polaris

Det bästa är såklart om du har hantverkare inom familjen men det kanske inte är så lätt att fixa. Själv gifte jag in mig i en familj med elektriker, rörmokare, snickare, golvslipare och murare. Väldigt praktiskt!

• Justess
    polaris skrev 2007-08-11 21:03:45 följande:
    Det bästa är såklart om du har hantverkare inom familjen men det kanske inte är så lätt att fixa. Själv gifte jag in mig i en familj med elektriker, rörmokare, snickare, golvslipare och murare. Väldigt praktiskt!
    Haha, ja det vore nåt... Jag har en ingift "morbror" som är elektriker. Han skulle nog ställa upp, problemet är att jag har så svårt att be honom då jag vet att han jobbar häcken av sig för att få företaget att gå runt.
Svar på tråden Renovera ett rum. Hantverkshjälp - att tänka på?