• MiaMaria N

Rörligt arbete, behöver tips!!

Planerar att sadla om, och vill att nästa jobb är mer rörligt!

Nu har jag suttit på ett kontor och häckat i ett år, och känner att det verkligen inte är min grej!

Så behöver tips på RÖRLIGA arbeten, t.ex. där man delvis åker iväg en sväng/jobbar hemifrån en del av veckan.

Vilka funktioner kan det vara?

Jag är inte värst teknisk/matematisk, så kanske yrken som är lagom tekniska......

Och så vill jag INTE jobba på en kvinnodominerad arbetsplats, som jag gjort hittills......

TIPS??

• Svar på tråden Rörligt arbete, behöver tips!!
  • Anonym (Tips!)

Vad säger du om fastighetsmäklare?
    Det borde väl vara ett ganska rörligt jobb att vara ute på visningar osv? Dessutom får du ju nytta av dina ekonomiska kunskaper, om du jobbat på kontor tidigare.

Ekonomiskt kunnande är viktigt som fastighetsmäklare då du många gånger hjälper kunder att göra en ekonomisk kalkyl inför köp och försäljningar. Man kan vara egen företagare eller jobba på mäklarbyrå.

Annars kanske reseledare eller guide?

• MiaMaria N

Reseledare och guide verkar otroligt kul, men min kusin har varit det och det är ett ENORMT slit som reseledare för miiiiiiinimal lön. Med andra ord kände hon sig utnyttjad.....så jag fick en dålig bild av branschen...

Men vad gör en fastighetsmäklare?? Är inte det en väldigt populär bransch med massa unga människor med dollartecken i ögonen?? Hård konkurrans?

• Anonym (Tips!)

Det är nog olika hur arbetsmiljön är för reseledare. Kanske hade din kusin otur bara.Får man jobb inom ett stort resebolag så kan man säkert gå uppåt på karriärsstegen. Först får man nog kämpa en del för att sedan få det bättre. Liksom med de flesta jobb.
    Lönen kan nog variera mycket beroende på erfarenhet och kunskaper.Om du är språkintresserad och utåtriktad är det nog ett roligt o bra jobb.

Du kan läsa om yrket fastighetsmäklare på AMS (arbetsförmedlingens hemsida).Nej det är inte bara unga människor med dollartecken i ögonen som är mäklare. Det passar alla åldrar men det är nog ganska hård konkurrens om jobben tyvärr. Bäst är det i storstäderna!

afi3.ams.se/go.aspx

• MiaMaria N

Tack!

Vi hade en ung praktikant på vårt jobb i somras, han pluggade till fastighetsmäklare.

Ung och snygg. Han sa att de flesta i hans klass är väldigt inne på att tjäna stora pengar, så jag förstog det som en hård bransch....

Finns det olika typer av "mäklare"?

• Anonym (Tips!)

Nja mäklare kan ju ha olika arbetsuppgifter.De förmedlar olika typer av bostäder, fritidshus i sverige eller utomlands. De kan vara anställda eller egna företagare.Så visst skiljer det sig mycket mellan olika mäklare.

• Anonym (Tips!)

Var i landet bor du då? Bor du i en storstad eller mindre stad?

• Anonym (Tips!)

Ja men då har du säkert bra chanser till både utbildning och jobb där du bor!

Om du är osäker så kan du göra ett intressetest på arbetsförmedlingens hemsida. Där framkommer vilket yrke som skulle passa dig.

• MiaMaria N

Bra chanser vet jag inte....det är ju mkt folk här med.

Men jobbar du som mäklare? För- och nackdelar? Finns det jobb inom området?

Ska rota lite!

• Anonym (Tips!)

Nej jag jobbar inte som mäklare, men jag är ganska insatt i olika saker och läser mycket. Vet dock inte vilka för- nackdelarna är inom yrket. Gå till en studievägledare! De kan säkert hjälpa dig vidare.

• MiaMaria N

Tack tjejen!

Nya idéer är alltid bra!!!!

Svar på tråden Rörligt arbete, behöver tips!!