Objektiv till Minolta...?
JAg har en minolta dynax 500si systemkamera... har ett objektiv, orginal, 28-80... jag är på jakt efter ett närbildsobjektiv... någon kunnig som vet vad ett sådant heter och vad ett bra begagnat pris kan vara...?
JAg har en minolta dynax 500si systemkamera... har ett objektiv, orginal, 28-80... jag är på jakt efter ett närbildsobjektiv... någon kunnig som vet vad ett sådant heter och vad ett bra begagnat pris kan vara...?
Makro-objektiv
Kika på Tradera och Blocket efter sådana som passar din kamera. Googla annars så hittar du säkert fler annonser på andra köp/sälj-sajter.
Dom heter Macro
Andra nummer t ex 100 eller 85mm är brännvidder.
Sedan finns det också f tal t ex 2,8 på ett fast objektiv eller 3,5- 5,6 på ett zoomobjektiv. Dessa tal visar objektivets största bländare på ett fast objektiv, eller största bländare vid kortaste respektive längsta utsicket på ett zoomobjektiv.
Det viktigaste för dig är ju att du hittar ett macroobjektiv med minoltafäste, så koncentrera dig på det så blir det säkert bra.
Lycka till
Men det är inte alla Minolta saker som passar till Sony Invecklat blev det. Köpte mellanringar men det var fel. Nu har jag ingen aning om hur din Minolta ser ut och vad som passar, men till min Sony så är det bara Minoltas AF prylar som går.
Mmm Jesster
Du har absolut en poäng där.
Det är svårt att veta riktigt vad som är vad, eftersom jag inte använder minolta själv.
Canon är enkelt, autofokuskamerorna heter EOS oavsett om dom är digitala eller analoga.
Nikon har jag också koll på eftersom jag använder märket själv.
Minolta är jag inte hundra på, men har för mig att systemarna med autofokus hette Dynax med en efterföljande sifferkombination.
Alm skrev:Men det är inte alla Minolta saker som passar till Sony Invecklat blev det. Köpte mellanringar men det var fel. Nu har jag ingen aning om hur din Minolta ser ut och vad som passar, men till min Sony så är det bara Minoltas AF prylar som går.
Nej det är tyvärr en djungel.
Sonyn har ju autofokus precis som min Nikon har, men ska en mellanring fungera då, måste den dels vara automatisk, dels måste den vara anpassad för autofokuserande kameror, annars lägger hela automatiken av, det medför att objektivet stannar kvar på sin största bländare, och att skärpan måste ställas in helt manuellt, det är inte så lätt.
Nikons bajonett är väldigt bakåtkompatibel, jag kan använda ett gammalt objektiv från 70-talet, men då får jag använda objektivets bländarring (mekanisk) och ställa skärpan själv, det är svårt eftersom sökaren i min kamera bara har en mattskiva med skärperaster, inte någon snittbildskiva som jag har i min gamla Canon från -79. Den kameran är lättare att ställa skärpan manuellt på, eftersom den är byggd för att underlätta manuell fotografering.
du kör analogt? Hade själv en 505si super en gång i tiden..... Vet inte hur det är om man kan köpa nya objektiv som funkar till analoga? hmmm.... annars brukar det då och då komma upp på tradera, ebay osv.... MEN (!!!) dom DRAR iväg i pris för det är rykande efterfrågan... = ofta överpris.... eftersom Konica Minolta är uppköpta av Sony.... så vi som sitter med systemare (digitalarna) slåss väldans om att fynda objektiv till våra... fotosidan kan du annonsera på att du vill köpa till din kamera men räkna med att vara snabb för det går undan :)
wellah skrev:du kör analogt? Hade själv en 505si super en gång i tiden..... Vet inte hur det är om man kan köpa nya objektiv som funkar till analoga? hmmm.... annars brukar det då och då komma upp på tradera, ebay osv.... MEN (!!!) dom DRAR iväg i pris för det är rykande efterfrågan... = ofta överpris.... eftersom Konica Minolta är uppköpta av Sony.... så vi som sitter med systemare (digitalarna) slåss väldans om att fynda objektiv till våra... fotosidan kan du annonsera på att du vill köpa till din kamera men räkna med att vara snabb för det går undan :)
Förlåt jag tryckte på fel knapp, börjar om från början, wellah skrev:du kör analogt? Hade själv en 505si super en gång i tiden..... Vet inte hur det är om man kan köpa nya objektiv som funkar till analoga? hmmm.... annars brukar det då och då komma upp på tradera, ebay osv.... MEN (!!!) dom DRAR iväg i pris för det är rykande efterfrågan... = ofta överpris.... eftersom Konica Minolta är uppköpta av Sony.... så vi som sitter med systemare (digitalarna) slåss väldans om att fynda objektiv till våra... fotosidan kan du annonsera på att du vill köpa till din kamera men räkna med att vara snabb för det går undan :)
Först och främst, tack för att du kommer in i snacket wellah,tack vare att Minolta konkursat och blivit uppköpt, så har tyvärr märket blivit lite udda.
Hur är det och hur har det varit förut, visst måste Tamron och Sigma ha gjort objektiv till Minolta förut, precis som dom gör objektiv med Sonyfattning nu.
Själv så har jag bara erfarenhet av Konica-Minoltas kompaktkameror, när jag körde analog systemare hade jag Canon, nu kör jag Nikon, det har aldrig varit svårt att få tag på vare sig original eller tredjepartstillverkade objektiv till något av märkena.
Men nog borde det väl gå att hitta ett begagnat Sigma eller Tamron med Minoltafattnin?
Även om märket aldrig varit lika stort som Canon/Nikon så har det ju alltid haft en stor trogen fanclub som inte kunnat tänka sig något annat fabrikat.
Men det är skönt att en annan Minoltatjej är med i tråden och bubblar, det gör saker lite lättare.
Fortsatt lycka till i sökandet efter objektiv lindisen.
Förstår att du blev fundersam wellah.
Kom åt posta inlägget för snabbt, nu ser det vettigare ut hoppas jag;)
hehe... fick läsa både en och två ggr, blev förvirrad och hittade bara min egna text *fniss*
Du har säkert rätt... alltså att tamron, sigma osv säkert gjort objektiv innan det blev digitalt för hela slanten.... jag vet bara inte hurvida de som säljs nytt nu funkar.... alltså det brukar ju vara Di eller liknande i betäckningen (bara för digitalt?) men finns säkert begagnat.... på den tiden jag körde analogt hade jag ingen koll, jag fotade bara med kit-objektiven *le*
www.dyxum.com där borde TS hitta bra info och tester och allt möjligt om passande objektiv :) Jättebra sida för de som kör med KM eller Sony :)
Så bra!
Tiderna och kamerorna ändras så fort att det är svårt att hinna med ibland,likadant med PC. Plocka ut en ny i dag, den är antik i morgon.
Tycker bara det är synd när bra fabrikat som Minolta går i graven, tur att Sony räddat en del av företagets kompetens.