Patella Luxation
Jag har ett dilemma.
Det började med att hon haltade på höger fram. Sedan växlade det till vänster fram för att sedan gå över till båda. Trots många samtal till veterinär på orten så tyckte dom att jag skulle avvakta ytterligare då det troligen bara var en stukning som skulle gå över av sig självt. Men hon hade ont av detta så jag ringde en större veterinärklinik på annan ort som tyckte att jag skulle komma in på en gång.
Fick veta att min JRT tjej 6 månader har Patella Luxation, i båda benen. Veterinären tog röntgenbilder för att se hur knälederna såg ut. Fick också veta att hon har grad 3. Det var redan pålagringar. Veterinären tyckte att det var konstigt att hon hade gått igenom vetbes. när hon var 8 veckor då detta borde ha noterats redan vid den tidpunkten.
Även om hon opereras och rehabiliteras så är risken stor att hon har en bestående skada av detta. Hon lever tillsammans med två stora hundar som hon lekr fritt med. Ibland kan det bli ganska hård lek vilket troligen var orsaken till uppkomsten av detta (även ärftlig faktor vägdes in) enligt veterinär.
Är det rätt att låta henne bli opererad och leva ett ytterst begränsat liv från de övriga hundarna och låta henne stanna hemma när vi andra åker i väg på olika aktiviteter?
Jag skulle känna mig så elak då hon inte får följa med och busa i skogen och träna som de andra två.
Jag har tills på Måndag att besluta om operation eller avlivning.
Känns så himla tungt.