• rotterusslan

Patella Luxation

Jag har ett dilemma.

Det började med att hon haltade på höger fram. Sedan växlade det till vänster fram för att sedan gå över till båda. Trots många samtal till veterinär på orten så tyckte dom att jag skulle avvakta ytterligare då det troligen bara var en stukning som skulle gå över av sig självt. Men hon hade ont av detta så jag ringde en större veterinärklinik på annan ort som tyckte att jag skulle komma in på en gång.
    Fick veta att min JRT tjej 6 månader har Patella Luxation, i båda benen. Veterinären tog röntgenbilder för att se hur knälederna såg ut. Fick också veta att hon har grad 3. Det var redan pålagringar. Veterinären tyckte att det var konstigt att hon hade gått igenom vetbes. när hon var 8 veckor då detta borde ha noterats redan vid den tidpunkten.
    Även om hon opereras och rehabiliteras så är risken stor att hon har en bestående skada av detta. Hon lever tillsammans med två stora hundar som hon lekr fritt med. Ibland kan det bli ganska hård lek vilket troligen var orsaken till uppkomsten av detta (även ärftlig faktor vägdes in) enligt veterinär.
    Är det rätt att låta henne bli opererad och leva ett ytterst begränsat liv från de övriga hundarna och låta henne stanna hemma när vi andra åker i väg på olika aktiviteter?
    Jag skulle känna mig så elak då hon inte får följa med och busa i skogen och träna som de andra två.
    Jag har tills på Måndag att besluta om operation eller avlivning.
    Känns så himla tungt.

• Svar på tråden Patella Luxation
  • zegra

Jag skulle avliva i om det var min hund.

• Zaria

Du känner din hund bäst,hur tror du din hund skulle må av att leva ett begränsat liv? Att inte kunna hänga med som förr?

Är omplacering ett alternativ? Ett lugnt liv hos någon som inte vill träna och inte har andra busiga hundar?
    Även om man inte vill omplacera sitt djur kan det ju hända att det fungerat bra hos någon annan med en annan livstil,men som sagt det är DU som känner DIN hund bäst.

• rotterusslan

Ja då var det bestämt. Det blir avlivning.
    Det är trots allt en väldigt aktiv hund som inte skulle trivas med att bli någon promenadlimpa.
    Hon kommer att få avsluta sitt liv i hemmets lugna vrå.
    Usch! Fy f*n...

• Zaria

Beklagar verkligen TS.

Men jag tror att du gör rätt för din vän...man skall inte hålla ett djur som man inte kan ge ett fullvärdigt liv bara för att man själv inte vill ta bort det.

Tycker du verkar vara stark och verkligen vilja din hunds bästa,även om det blöev ett tråkigt beslut

• Kiitos

Uach vad hemskt TS... gråter när jag läser din sits.
    stackars dig... ta vara på henne in i det sista nu....
    vilken tid ska ni iväg med henne?
    kramar

• rotterusslan

Nu har jag varit ute med lilltjejen i skogen hela dagen. Slog upp ett litet vindskydd där vi båda kunde sitta och filosofera och hon kunde gå runt som hon ville efter egen förmåga.
    I morgon kl. 14 skulle veterinären komma hem till oss. Då är det dags att säga farväl till lillan.
    Även om hon finns här med oss nu så känns det redan tomt...
    *ledsen*

• frulan

Så hemskt!!!

Vår foxterrier fick konstaterad patella luxation när han var över halvåret. De tyckte oxå att det var konstigt att det inte upptäcktes i valpbesiktningen.
    Knät låg permanent ur skålen. Han gick lite konstigt när det råkade hoppa i rätt läge då och då.
    Plus att han haltade från och till på frambenet snett över.
    De ville vänta med operation tills han var över året för att se om det kunde "läkas" lite av sig självt.
    Det gjorde det inte, han opererades och är nu helt återställd. Eftersom han inte är någon tung ras så behövdes inte samma rehab som på en tyngre. Vi skulle gå mycket i kuperad mark, simma med honom m.m.
    Det kanske hade varit skillnad om han haft det i båda knäna? Det sa de inget om.

Finns det verkligen inget att göra?

Stor kram till er som ha behövt ta detta jobbiga beslut! Lider med dig!

• rotterusslan

Visst kan jag låta henne opereras, men eftersom att hon har i båda knäna och grad 3 så var prognosen inte särskilt god för framtiden. Hon skulle få leva att begränsat liv med endast koppelpromenader och korta sådana dessutom.
    Det är i min värld inget hundliv, så därför har jag valt att låta henne somna in så att hon slipper utsättas för onödigt lidande.
    Kommer garanterat att ligga sömnlös i natt.

MVH

• frulan

Tycker du gör helt rätt som låter hunden slippa smärta och ett "halvt" liv.
    Hoppas att det inte lät som något annat i mitt inlägg!!!

*kram*

• Kiitos

ush gråter när jag läser det ts...
    vad sorgsligt...
    kramar henne från mig.
    själv ska jag till vet idag med min schäfer hane som är 1 år 17 månader han har problem med sitt höger ben stödjer inte på det.
    får ser var de säger.
    kramar

• Kiitos

skall skänka en tanke på er vid 14.
    kram

• Snufserufs

Usch så hemskt men det du gör nu är den största kärleken du kan visa din vän.
    Kram

• rotterusslan

Nu är hon borta.
    Som sagt så kom veterinären kl 14. Sedan satt jag med henne i knäet och vi lekta lite grand med en boll jag hade i handen. Sedan fick hon lägga sig i min famn och hon fick sprutan. Tog kanske två minuter och sedan fanns hon inte mer. Då slutade det att regna och solen tittade fram.
    Vi har begravt henne i våran skog under en tall som ser ut att vara många hundra år gammal. Där får hennes "ande" leva vidare.
    Vet att jag tog rätt beslut.

Dom andra hundarna verkar oroliga och är inte alls lika glada och pigga. Förstår varför.

Tack alla som visat sitt stöd.

Kramar

Svar på tråden Patella Luxation