Mammasushi i Göteborg?
Hej,
någon som har ett snabbt och bra tips på var man kan beställa mammasushi i Göteborg? Ett ställe som känns fräscht och bra?
Tack på förhand!
Hej,
någon som har ett snabbt och bra tips på var man kan beställa mammasushi i Göteborg? Ett ställe som känns fräscht och bra?
Tack på förhand!
Men det kan du ju göra på alla sushirestauranger ju!
Nu kommer jag inte ihåg vad gatorna heter men det finns ett ställe på en tvärgata till Avenyn, ganska långt upp. Hotell Rubinen ligger på hörnet RockBaren ligger på samma gata och det är mitt emot ett P-garage. Superb sushi. Anses av många göteborgare vara ett av de bästa ställena.
Sen finns ett annat ställe mitt emot Puben Stage Door också bra .
Båda har mamma sushi och vego-sushi. *mums*
Uhm... både min sambo o jag älskar sushi.
Vad är "mamma-sushi" för nåt?
Tack för tipsen!
Aye: Mammasushi är sushi med sånt som gravida kan äta, omelett, jätteräkan, avocado och annat smått och gott. Dvs inga råa fiskar. Så kan vi äta gott även när vi är gravida. Tack och lov!
Men läser ni inte Livsmedelsverkets rekommendationer? De nuvarande rekommendationerna (är nya för i år tror jag) är att man även kan äta rå lax på bra ställen. Helt enkelt för att fisken hinner bli dålig och smakar och luktar innan den bakterien som kan skada fostret har hunnit växa till. Det gäller inte gravad/rökt lax. Där kan skadliga bakterier hinna bildas innan fisken smakar konstigt.
Däremot ska man undvika rå tonfisk.
Tack för infon... hon vet inte om detta ännu, kommer ta hus i h-e när jag berättar att hon inte får nån mer tonfisk till sushin. :-/
Kan för övrigt rekommendera ett favorit-sushi-hak i Göteborg. Sushi Soda (numera Supersushi)på Prinsgatan vid Linnégatan i Göteborg. Suveränt fräscht o gott o mycket!
har alla missat att rå fisk är OK?
läs på slv.se!
Yokohama på andra långgatan har fräsh sushi. :)
tonfisk är inte okej men det är för att det är vanligt att den innehåller miljögifter och inte för bakteriernas skull
Jag hade absolut missat att det var ok att äta lax. Men jag är ju gravid för femtielfte gången och har inte uppdaterat mig så bra. Tack för tipset! Då gället det bara att lite på stället.
lata kocken Johanna skrev 2007-08-15 17:25:41 följande:
Håller med om att sushistället på 2:a långgatan är jätte bra. Men den bästa tycker jag är den på nils ericson terminalen bredvid internet cafet och blomsteraffären. Tycker däremot att supersushi på prinsgatan har enorma sushibitar med riktigt mycket ris och jätte tjocka skivor lax, enligt mig inte så mumsigt. Hellre många små en få stora men det är bara min smak ;o)
Eva X skrev 2007-08-16 08:39:43 följande:
På de ställen som inte har "mammasushi" kan man alltid beställa vegetarisk sushi. Det gör jag