• stiäärna

Avliva inavlad katt?

Jag och min sambo har en hittekatt, en bondkattshona, som nu borde vara ca 1½ år.
    Vi misstänker starkt att hon är gravt inavlad.
    Vi adopterade henne förra året i augusti och hon har knappt inte vuxit något sedan dess, så hon ser fortfarande ut som en kattunge.
    Hennes bakben går inåt, så hon verkar ha problem med sin rygg. Hon svankar och trycker sig mot golvet.
    När hon går och springer så syns det att något är fel med hennes ben och rygg.
    Hon har också lite annorlunda beteende och är inte särskilt tillgiven.
    I ena sekunden så verkar hon ha ett visst igenkännande men i nästa sekund så verkar hon mest rädd för oss.

Är det någon som vet vad för risker inavel kan medföra??
    Borde vi avliva henne???

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Avliva inavlad katt?
  • rotterusslan

www.katter.nu/genetik/inbred1.htm

Läs den här så kanske du blir lite klokare.
    Ta katten till veterinär och låt denne göra en bedömning huruvida katten har hälsoproblem och bör avlivas eller inte.

MVH

• stiäärna
    rotterusslan skrev 2007-08-11 18:31:32 följande:
    www.katter.nu/genetik/inbred1.htmLäs den här så kanske du blir lite klokare.Ta katten till veterinär och låt denne göra en bedömning huruvida katten har hälsoproblem och bör avlivas eller inte.MVH
    Tack för länken, men den gjorde mig inte så mycket klokare angående riskerna. Om inavel-katter lever lika länge som "vanliga" katter? Eller vilka sjukdomar och missbildningar som är vanliga vid inavel osv?

Men jo, vi får nog ta henne till veterinären och fråga om hennes hälsotillstånd.

Tack
  • Lady Dahmer

så länge hon verkar må bra så ser jag ingen anledning till att avliva henne.

min katt e ocskå rädd ena sekunden och orödd nästa. det e så han är. men jag skulle aldrig får för mig att ta bort honom. :)

• stiäärna
    ladydahmer skrev 2007-08-11 19:05:23 följande:
    så länge hon verkar må bra så ser jag ingen anledning till att avliva henne. min katt e ocskå rädd ena sekunden och orödd nästa. det e så han är. men jag skulle aldrig får för mig att ta bort honom. :)
    Det är inte så mycket det som faktumet att hon verkat ha stannat i växten och att hennes bakben och rygg verkar missbildade. Men det är väl bara en veterinär som kan avgöra hurvida hennes livskvalité är försämrad eller ej.
  • Lady Dahmer

jo...

jag hade en katt som va lite sne i rygg och bakdel efter svält som bebis (hittade henne ute när hon var ca 4 veckor gammal) men hon mådde bra. däremot hispig som fan!!

men konsultera med en veterinär! :)

• Blipp

Om jag hade en sådan katt så skulle jag faktiskt ta bort den. I och med att ryggen och benen är som de är. Katten kanske inte har ont nu, men att gå så där i flera år, så kan jag tänka mig att det uppstår problem som ex. värk och inflammationer med tiden. Dessutom är katter ganska tåliga utåt, och visar inte smärta förrän det gör riktigt ont (min erfarenhet från mina egna katter), så vem vet hur mycket den lider av det där nu? Den kanske inte har mycket besvär, men att gå så hela livet, och för vems skull egentligen? Vad gäller att den är rädd ibland och ibland inte kan ju ha med dess personlighet att göra, men det kan mycket väl vara en hjärnskada, och inte skulle jag vilja att min katt känner igen oss ibland, men ibland får för sig att vi är främlingar som den är rädd för. Undrar vilka tankar som irrar i dess huvud? Och hur bra den egentligen mår psykiskt.
    Du känner ju din katt bäst och är den som säkert är bäst på att bedömma hur den mår utifrån de signaler den ger. Men om du tror att den mår dåligt, så tycker jag att den inte ska behöva lida för att du ska ha dess sällskap. Då är det ng bättre att den får komma till katthimlen. Det finns så många andra katter som är friska som behöver ett nytt hem och kärlek. Då är det bättre att satsa på en sådan.

• Hästtokigmamma33

Jag hade avlivat en starkt inavlad katt, det med för ofta komplikationer för djuren även icke synnliga komplikationer, som uppstår senare i livet mm...

• Mårrran

Min mamma har en inavlad katt. Hon ser ganska rolig ut. Hon har stora öron, nosen liknar nosarna på surrikater, hon lägger svansen längsmed ryggen när hon springer, huvudet är för stort om man jämför med kroppen och bakbenen är lite långa så hon ser lite lutande ut framåt. Och så är hon ganska liten. Det är sådant vi märkte efter vi fått hem henne Men hon lider inte av det och är världens goaste katt. Lite dryg ibland bara.

Sen fick hon av misstag kattungar i våras och de har också lite längre bakben, större öron och den ena kan också lägga svansen längsmed ryggen.

Lev ditt eget liv för du ska Dö din egen död!
  • maalisen73

Skulle låta en veterinär bedömma kattungens ev. grad av missbildning och därefter ta ställning till ev. avlivning.

• ligo

I det du skriver ang att hon svankar och trycker sej mot golvet. Är hon kastrerad? annars misstänker jag att hon löper när hon gör så.

om bakbenen går inot kan det bero på twisted legs som ingen gjort något åt.

Vissa katter är relativt små. Tillgivenheten kan till viss del vara ärftlig och eller att hon kanske varit med om något sedan tidigare sp gör henne lite "rädd"

Mitt råd är innan du bestämmer dej att kontakta och ta henne till en veterinär för en koll och genomgång av henne.

Kram Linda

stiäärna skrev 2007-08-11 18:19:44 följande:
    Jag och min sambo har en hittekatt, en bondkattshona, som nu borde vara ca 1½ år.Vi misstänker starkt att hon är gravt inavlad.Vi adopterade henne förra året i augusti och hon har knappt inte vuxit något sedan dess, så hon ser fortfarande ut som en kattunge. Hennes bakben går inåt, så hon verkar ha problem med sin rygg. Hon svankar och trycker sig mot golvet. När hon går och springer så syns det att något är fel med hennes ben och rygg.Hon har också lite annorlunda beteende och är inte särskilt tillgiven.I ena sekunden så verkar hon ha ett visst igenkännande men i nästa sekund så verkar hon mest rädd för oss.Är det någon som vet vad för risker inavel kan medföra??Borde vi avliva henne???Tacksam för svar!
  • Janna84

Missbildningen behöver inte bero på inavel. Mitt råd är att ta katten till en veterinär för en bedömning om katten lider eller inte.

Snart snusar jag bebis! BF +3
  • Kajsan

Huvudsaken är att ni har steriliserat henne, och jag skulle gå till en vet och se om hon lider av att vara som hon är.
    Om hon inte gör det så ser jag ingen anledning att avliva henne.

Svar på tråden Avliva inavlad katt?