• barnensrätt

Kramper i Gallan/gallgångarna, någon med erfarenhet?

Som ni säkert förstår utifrån rubriken, så lider alltså jag av kramper i gallan.
    Det yttrar sig alltid då jag äter min medicin (vilket i och för sig inte är så ofta, men endå)

I bland M Å S T E jag ta de förbaskade tabletterna, och det är som rysk roulette, ibland går det bra och ibland åker jag på en sjuhelvetes kramp i gallan

Talat med min läkare om detta, han har satt in andra sorter osv. men utan större framgång.

Ni som lider av detta, har ni några knep för att "hindra" eller åtminstonde minska anfallen?!

Har funderat på att operera bort gallan, men har hört att anfallen/kramperna inte försvinner, då det istället förflyttar sig till gallgångarna

• Svar på tråden Kramper i Gallan/gallgångarna, någon med erfarenhet?
  • sheeba

Om det är pga tabletterna som det krampar så vet jag inte vad man kan göra?

Jag blev op i november och har haft 1 mindre anfall sedan dess, ibörjan kändes det ibland men inte som anfallen.
    Jag hade ju stora problem innan jag opererades så jag är glad att jag tog bort den.

• barnensrätt
    sheeba skrev 2007-08-11 18:35:03 följande:
    Om det är pga tabletterna som det krampar så vet jag inte vad man kan göra?Jag blev op i november och har haft 1 mindre anfall sedan dess, ibörjan kändes det ibland men inte som anfallen.Jag hade ju stora problem innan jag opererades så jag är glad att jag tog bort den.
    Men dina krampanfall har alltså minskad avsevärt sedan du opererade bort gallan?
    Är operationen ett stort ingrepp?
  • sheeba

Ja det har blivit bättre. Mina anfall började så smått under graviditeten och blev värre sedan efter några veckor då han var född. Till slut så hade jag dem nästan vardag eller 1 gång i veckan och de blev bara värre.
    Under 3 månader ca så var jag på akuten flera gånger 1 gång fick jag åka in med ambulans. 

Du kan läsa lite i min bogg om gallsten och när jag blev opererad. Jag är nöjd iallafall att jag gjorde det och att dte gick så fort. Annars hade jag tagit livet av mig kändes det som då. 

• vänat

Jag operde bort gallan + gallblåsan i Nov2006. är sedan dess helt utan besvär. Inna opersationen kunde jag har besvär 1-4 gånger i vecka detta oav sett om jag åt ekller inte åt. Spellade som sagt inte heller någon roll vad jag åt.

Så för mig var det absolut det bästa att få operat bort både gallablåsan och stenarna.

Svar på tråden Kramper i Gallan/gallgångarna, någon med erfarenhet?