• Lyckansost

kanin, vilken ska man välja?

Hej

Ni som kan och vet:

Vi kommer nu under de närmaste veckorna köpa hem en kanin och undrar lite över vilken som kan passa oss.

Så nu undrar jag vilken kanin sort kan vara lämplig om vi vill a en kanin enligt nedan:

1.Kelen kanin som inte jätte gärna hugger!
    2.Lättast blir rumsren
    3.kan ligga i famnen och mysa?

Jätte tacksam för svar

• Svar på tråden kanin, vilken ska man välja?
  • eyry

alla kan ju med lite träning!

men dvärgvädurar anses extra lugna, jag har en teddy och han är lugn som en filbunke

Älskar mina 2 prematurer
  • lyckliga sagofén

Dvärgkanin är väl den vanligaste som finns i zooaffären.
    Det hade jag när jag va liten.
    Personligen tycker jag dvärg-vädur är himla söta!!

sen är det nog väldigt olika hur kaninen är, om den är kelig osv beror nog mkt på dens personlighet.
    Lycka till!

• mrslind

köp en fransk vädur, jag har 2 st och dom är som hundar.. hur mysiga som helst.

• Lyckansost

Hej

Jag har också tänkt på fransk vädur men vi bor i lägenhet???
    Har man dom i bur?
    VIlken bur kan passa då?
    SKulle faktiskt hemskt gärna ha en sådan!

• Pochahontas

Dvärgvädur, absolut! Dom är oftast mycket lugnare än dvärgkaniner, men inte större. Riktigt goa är dom.

Don't be so busy making a living that you forget what you are living for...
  • Pochahontas

Glömde: Rekommenderar verkligen en hane om ni inte tänker avla. Honor har en tendens att kunna bli ilskna. Inte alla, men det är mycket vanligare.

Don't be so busy making a living that you forget what you are living for...
  • jela1982

fransk vädur hur stor blir dom? jag vill ha en belgisk jätte men dom kan man ju bara ha ute för att dom är så stora

• alvaereva

tycker också a tt du ska skaffa en dvärgvädur!! dom är sååå underbara! när jag var liten hade jag hur många såna som helst, hehe..
    tävlade med dom i kaninhoppning.

• Zaria

Fransk Vädur en en tålig kanin som trivs bäst utomhus precis som Belgisk jätte.

• jela1982
    Zaria skrev 2007-08-11 21:53:24 följande:
    Fransk Vädur en en tålig kanin som trivs bäst utomhus precis som Belgisk jätte.
    men dom är väl inte lika stora? hur stor är den franska?
  • Zaria

Jela1982: De får inte väga mer än 1,9 kg för att få poäng på utställning,men det finns även större.

När jag hade Franska Vädurar sa de att de ABSOLUT skulle vara ute,helst i Norrläge.

• Bäsis

Dvärgvädur är verkligen en bra förstagångskanin, speciellt om det finns barn med i bilden. Kolla in på kaninavelsföreningens hemsida så kanske ni kan hitta en uppfödare nära er. Man ska aldrig köpa djur i en zoo-affär.

Om du väljer fransk vädur som är rätt mycket större och ska ha den inomhus så kan jag rekommendera att köpa innebur från länken nedan, dom har i stl 150x85x64, har en sån stor själv och är jättenöjd.

www.pwss.nu/pages.php

Lycka till och berätta sedan vad det blev för någon liten söt kanin ni skaffa.

• Jenny Yo

har hört med en kanin uppfödare om lämpliga kaninraser då det finns mindre barn med i bilden, och hon rekomenderade vädurskaniner (sa att det är bättre ju större dom är) dom är lugna och trevliga och är lätt att få tag på.
    sen är det ju oxå beroende på hur mkt kaninen hanteras, men sattsa på en stor kanin så får ni mkt glädje av den

• mrslind

mina kaniner har jag ute året om..

• rotterusslan

Hermelinkanin och vitlant mf hade vi när jag var liten (kaninuppfödning). Hermelinkaninerna är ofta väldigt sällskapliga och keliga. Aldrig att någon av dem bet mig. Rumsrenhet vet jag inte något om då våra bodde i burar utomhus. Hade blivit lite svårt att ha ca 160 kaniner i huset.

Personligen så tycker jag att new zeeland red är dom finaste, men dom lämpar sig inte så väl som sällskapskaniner.

Svar på tråden kanin, vilken ska man välja?