• Lady Dahmer

''No Poo'' (hur man tvättar hår utan Schampoo!)

Fick en efterfrågan på detta -- en lite mer grundlig beskrivning av detta konstiga och ovanliga vana jag har lagt till med. :P

Metoden kallas oftast för ''no poo'' (no shampoo) och kan inkludera flera metoder.
    -- Det ursprungliga no poo metoden är att endast tvätta med Bikarbonat (jo det funkar!) och ÄppelCiderVinäger.
    -- WO (water only) där använder man sig endast av vatten och hårborstning.
    -- Men sen finns också en metod som egentligen kallas CO-wash (Conditioner Only)
    -- Sen också metoder där man tillverkar sitt eget schampoo av diverse ätabara produkter så som honung, bikarbonat, ägg etc.

Först av allt vill jag understryka hur otroligt viktigt det är att man MASSERAR hårbotten ordentligt och grundligt med fingertopparna i minst 2 minuter (gärna mer) när man ''tvättar'' håret för att på så sätt gnugga bort smutsen.

---------------------------------

SJÄLVA TVÄTTEN!

****NO-POO****
    (tvätt med ägg eller ägg mix)

två tre stycken ägg som jag vispar ihop och sen häller över i en gammal schampo flaska för att appliceringen ska bli enklara. Ibland så blandar jag i lite annat, lite honung (mjukgörande och rengörande) lite citron (rengörande och ph balanserande), lite bikarbonat (grov rengöring) när jag vill få bort producter, ev. lite rosmarinolja (rengör och stimulerar hårväxt) det är bara att prova sig fram. :)

Jag masserar in ägget i hårbotten, noga noga.
    Torrt hår ska det vara.
    jag brukar luta mig fram i handfatet och änvända pipen på shampooflaskan för att komma in i hårbotten över hela skalpen.

Sen låter jag det sitta i en kvart -- eventuellt längre.
    sen sköljer jag ut det i SVALT (obs!) vatten. Häver i balsam som vanligt och sköljer o så.

****CONDITIONER ONLY****
    (när jag tvättar med balsam gör jag så här)

Jag rekomenderar ett lätt balsam, typ ''för flygit hår'' eller ''för oljigt hår'' (på mig funkar vad som helst men för en del blir det för tungt)

VIKTIGT! -- att balsamet INTE innehåller silikoner. Det är alltså allt som slutar på "-cone" eller "-conol" i innehållsförteckningen. anledningen till detta är att silikon torkar ut håret samt täpper igen hårbotten samt bildar ett konstigt ''beläggning'' på hårtrået. Oftast är det de billigaste balsamena konstigt nog fri från dylikt!

Jag masserar in MASSOR av balsam i håret. (ibland i bara hårbotten, ibland i hela håret. man får prova vad som funkar bäst för en själv!)
    dränker in håret i balsam. Kan göras i torrt eller fuktigt hår, det väljer man själv. (när jag gör det på torrt hår så spär jag balsamet med lite vatten)
    (påminner om massagen igen) låt sitta i så länge du önskar, men inte mindre är tio minuter. Skölj ut och balsamera sen övrigt hår som vanlig om det behövs.

-------------------

****ÄppelCiderVinäger Skölj****
    (varför ska man göra det? Jo fr att ÄCV återställer hårbottens ph värde, stärker hårbotten och förebygger problem samt gör håret glansigare.)

Späd en del ÄCV med tio delar ISKALLT vatten. Jag brukar späda i en stor burk som jag sen doppar håret i om och om igen tills det e riktigt genomsköljt av ÄCV'n. Sen avslutar jag genom att sakta skölja hårbotten med vattnet. Kan lukta lite mysko, men det går bort när håret torkat.

Sluligen så vill jag dela med mig med några fantastiska länkar till ytterligare information om ämnet!

"Why go Shampoo Free??"
    naturalbeauty.8k.com/nopoo.html

"Why you should go ''No-Poo''
    www.amitymama.com/articles/homekeeping/43/why-you-should-go-shampoo-free.html

"Going No-Poo"
    www.mothering.com/discussions/showthread.php

"Long Hair Community" (hårexperter)
    www.longhaircommunity.com/forums/

____

Hoppas att ni fattar nåt av denna låååånga tråd. Om det är något som är oklart säg till! men nu till köket med er och blanda ihop era egna brygder eller prova mina!

//natashja

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-11 22:09:58:

--
    En länk till hur man tvättar med balsam, för de som vill ha mer information
    "Conditioner Only"

forums.longhaircommunity.com/showthread.php&highlight=Conditioner+Only

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-13 00:33:30:
    balsam utan silikon.... det ÄR svårt att få tag på tycker jag... det mesta innehåller blaj. jag köper ett som heter Urtekram som finns på hälsokost, men det är as dyrt.

men annars finns även;
    - Naturelle
    - Clairol Daily Defense (brukar säljas billigt på eden)
    - VÅG balsam from Apoteket
    - Coops X-tra

kolla på de billigaste ''skit'' balsamena ni ser, de brukar oftas vara fri. dessutom är det alltid bra ju MINDRE ingredienser en produkt har. mindre ingredienser = mindre skit.. men det beror ju på hur ambitiös man är :P

Annars är det bara att titta där bak efter allt som slutar på -cone eller -conol,
    tex; Cyclomethicone, Cyclomethicone, Dimethoconol... osv.

Här är en lista på en bunt silikonfria balsam, men många av dem finns inte i sverige. (men jag råder er att alltid titta en extra gång själv på baksidan, ibland slinker det in nåt troll i listorna som finns därute;

chatter.thebeautybottle.com/archive/index.php/t-364.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-20 11:27:22:

----

Skjölj INTE ut ÄCV -- med ''vattnet'' menade jag ÄCV vattnet, inte vanligt vatten!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-23 14:25:35:
    *******här!!! skitbra länk på svenska om ämnena som finns i schampoo!!************

www.lagerstedtocompany.com/syntetiskt.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-01 21:21:09:
    Bikarbonattvätten är inte jag personligen så familjär med eftersom jag själv använder ägg och balsam.

men de flesta som använder bikarbonat säger att de blandar en till vtå teskedar bikarbonat med lite vatten, antingen till en 'slush'-liknande konsistens eller så spär de med mkt vatten i en flaska. Detta masseras in i hårbotten ordentligt och skjöljs sen ut med varmt vatten -- därefter används ÄCV.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-07 01:15:43:

Krulltottar uppmanas att köpa denna bok;

www.adlibris.se/product.aspx

krulltottarnas bibel.

• Svar på tråden ''No Poo'' (hur man tvättar hår utan Schampoo!)
  • flugsvamp

Låter krångligt!! Men lujtar det inte väldigt konstigt om man ahr ägg  ihåret?

My Baby
  • Lady Dahmer

joo om du glömmer att skölja ut det... :P

nej då. mitt hår luktar fräsht. :)
    skulle man tycka att det luktar lite för jobbigt medans man håller på så kan man ''parfymera'' ägget med någon välgörande essensiell olja typ ''rosmarin'' eller ''patchouli'' eller kanske ''lavendel''... (finns på hälsokosten bla)

och det är inte så krångligt som det låter egentligen. göra inpackningar och sminka sig är krångligare.

• Fjällmor

oj va intressant!!! Det är ju att ta det steget längre än vad jag gjort...
    Jag har vant av håret och tvättar med scampo max en ggr/v. Mitt hår är mycket långt kan tilläggas

Nu ska jag kolla länkarna!
    /Fjällmor

• Sandriz

måste bara fråga, ni som kör på no poo, eller bara tvättar håret en gång i veckan eller liknande.. ni kan ju inte ska använda hårprodukter såsom spray eller mousse va? eller platta eller föna håret, eller fixa med det alls? eller? för då blir ju håret "smutsigt" direkt?? :)

• Lady Dahmer

ett annat bra tips fr de som absolut inte är heeeelt redo att sluta med schampoo (även om jag verkligen rekommenderar det --) är att man spär schampoot med vatten i en tom flaska. pyttelite schampoo, på med lite vatten, ruska och tvätta hårbotten med det.

• Lady Dahmer
    Sandriz skrev 2007-08-12 14:25:04 följande:
    måste bara fråga, ni som kör på no poo, eller bara tvättar håret en gång i veckan eller liknande.. ni kan ju inte ska använda hårprodukter såsom spray eller mousse va? eller platta eller föna håret, eller fixa med det alls? eller? för då blir ju håret "smutsigt" direkt?? :)
    platta och föna är döden för ditt hår. torkar ut och förstör så enormt mycket. skulle aldrig utsätta mitt hår för det.

och nej jag använder inte produkter -- de torkar ut håret och sliter sönder strået. behvs det så använder jag aloe vera istället för hårgele. funkar bra!

Jag tror att det som är gemensamt fr de som inte tvättar så ofta eller de som inte använder shampoo är att vi är väldigt måna om att vårt hår mår bra.. och då utesluter man automatiskt skadande behandling.

men annars är det inga problem att ''tvätta'' håret ävern om det är produkter i. balsam och ägg rengör, men de torkar inte ut som shampoo gör.
  • W W

det här ska jag definitivt rova.. så kanske min hårbotten blir iaf lite bättre *hoppas*

Svar på tråden ''No Poo'' (hur man tvättar hår utan Schampoo!)